Olson és szerzőtársa B. Keith Simerson húsz év vezetői tanácsadás és kilenc országból érkező, több mint háromszáz cégvezetővel készített interjú alapján alakította ki az eredményes vezetés jellemzőit. A sikeres vezetők négy típusát vázolják fel.
1.A jövőképpel rendelkező vezetők
Aaron K. Olson négy típusra osztja a sikeres vezetőket. Az első, amilyen Jobs, Musk és Disney mellett a showkirálynő Oprah Winfrey is: a jövőképpel rendelkező (vízionárius) vezetők. Róluk leginkább azt mondják a munkatársaik, hogy olyanok, mintha látnák a jövőt és megéreznék a változásokat. Ezek a vezetők folyamatosan nézik a trendeket és jó megfigyelők. „Az Ikea sikerét is egy ilyen apró észrevétel hozta meg – mondja Olson. A vezetők azt látták, hogy több dolgozójuk leszereli az asztal lábát, hogy az beférjen a vásárlók autójába. Muszáj az asztalokat a lábakkal összeszerelve árulnunk? – kérdezték maguktól. Nem – jött a válasz azonnal és előálltak a lapra szerelt bútorelemeket tartalmazó, lapos dobozok árusításának ötletével. Ez a megfigyelés végül az Ikeát a világ vezető bútoráruházává emelte.”
Utasító vezetési stílussal juttatta a csúcsra és irányította húsz éven át a General Electric (GE) céget Jack Welch. Az irányító vezetőket úgy jellemzik munkatársaik, hogy magabiztosak és meghatározók. „Ez a régi típusú vezetés – mondja Olson, körülbelül olyan, mint amikor a csatamezőn utasítják a tisztek a katonákat. Ez ma már nem jellemző. Gyakran előfordul, hogy a cégvezetőknek különböző típusú csapatot kell létrehozniuk és ennek megfelelően kell változtatniuk a vezetési stílusukon. Máshogyan kell ugyanis irányítani egy kreatív csapatot és máshogyan azokat, akiknek útmutatásra van éppen szükségük. A vezetőnek folyamatosan alkalmazkodniuk kell ehhez az állandóan változó helyzethez.”
A szerző tanácsa magyar kkv vezetőknek a videón
A mások kibontakozását segítő vezetők azon dolgoznak, hogy munkatársaik megvalósíthassák az ötleteiket. Érzékelő és bátorító – ez a két szó illik a leginkább rájuk. „Sok ilyen vezető dolgozik a 3M cégnél, ahol a termékek állandó fejlesztése miatt nagy kreativitásra van szükség” – mondja Olson. Ezt a támogató vezetési típust formázta meg Robin Williams, amikor az 1989-ben készült Holt költők társasága c. amerikai filmben tanárként megpróbálja felkelteni a diákok érdeklődését az angol költészet iránt és arra bátorítja őket, hogy járjanak nyitott szemmel a világban és változtassák meg a dolgokat maguk körül. A legtöbb coach, mentor, tanár vagy edző is ezzel a vezetési stílussal dolgozik
4. Együttműködő vezetők
Az együttműködésen alapuló vezetői stílus legismertebb képviselője Nelson Mandela dél-afrikai köztársaság elnök volt. A faji megkülönböztetés ellen küzdő, évtizedekig fogságban ülő Mandela 1994-es megválasztása után ezzel a nyerő-nyerő helyzetre törekvő vezetési stílussal hozta egyensúlyba országát. Megnyerő és megbízható – így jellemzik őket, de az is igaz, hogy a tapasztalatok alapján ritka az ilyen cégvezető, aki a munkatársakkal mélyebb kapcsolatot épít ki, akinek az mások igazi megértése a fontos, közös érdeklődést keres velük és ha kell, képes megosztani az erejét is.
„Minden vezetőnek van valamilyen vezetési stílusa – folytatja Olson, de ezen lehet változtatni. Mi például az egyetemen és az Aonnál is arra törekszünk, hogy megismertessük a cégvezetőkkel ezt a négy vezetési stílust, hogy felismerjék és mindig a megfelelőt alkalmazzák az adott helyzettől függően.
A szerző szerint ahhoz, hogy a cégvezetők jól tudják alkalmazni ezeket a vezetési stílusokat és változást érjenek el, három dologra van szükségük: legyen jó önismeretük (enélkül hova is vezetnének?), figyeljenek a beosztottjaikra, vagyis hallgassák meg, hogy a munkatársak mit várnak el tőle, mint vezetőtől és annak megfelelően cselekedjenek úgy, hogy közben bevonják kollégáikat is a munkába. De ami ennél is fontosabb – mondja Olson, hogy a cég vezetője tudjon és akarjon változni.
Minden helyzetben igaz, hogy a vezetők legfontosabb képessége az alkalmazkodó képesség. Van olyan vezetői stílus, amelynek mentén jól tud működni egy vezető, de a helyzet változhat és kívánhat más vezetői stílust ahhoz, hogy egy vállalkozás ebben az új helyzetben is meg tudja őrizni sikerességét. Ilyenkor kérdés az, hogy a vezető képes –e tudatosan felismerni az igényeket, tanulni és változtatni a vezetői stílusán.