Így lehet megbízható a beszállító

Függetlenül attól, hogy az ember milyen típusú céget vezet, a beszállítóknak kulcsszerepe van a vállalat sikerességében. Ha létrehozunk egy megbízható rendszert, ami alapján lekövethetjük és értékelhetjük beszállítóink teljesítményét, azzal megtettük a legfontosabb lépést, hogy cégünk zavartalanul és a lehető legproduktívabb módon működjön – hangzott el a Framework Hungary Kft. ügyvezetője, Kohl Zsuzsanna által tartott előadáson.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A beszállítók értékelése nem könnyű folyamat. Sok különböző technika és formula használható, ezek kiválasztása, és a szempontok súlyozása az üzlet jellegétől függ. Ahhoz hogy megfelelő win-win kapcsolatot tudjunk kialakítani a beszállítóinkkal, alvállalkozóinkkal az elsődleges feladat az értékrendszer felállítása kell, hogy legyen. Ezek a szempontok érvényesülnek egy új, potenciális beszállító és egy már régóta működő beszállítói kapcsolat értékelése esetén is.

1. Kritériumrendszer felállítása

Hogy melyik kategóriába soroljuk partnereinket az természetesen az üzlet és a cég típusától, a terméktől, az együttműködés gyakoriságától és típusától is függ. Készíthetünk kérdőíveket, amelyben az alkalmazottak kérdezzük a beszállítókkal kapcsolatos tapasztalatokról, folyamatosan monitorozhatjuk beszállítóinkat auditok keretében is. Természetesen a cég saját folyamatai és igényei határozzák meg elsődlegesen az alkalmazandó kritériumokat. Nézzünk meg ezek közül néhányat:

Kompetencia - Végezzünk alapos értékelést a beszállító készségeire vonatkozóan, a vállalat szükségleteinek tükrében. Más - releváns tapasztalattal rendelkező - ügyfelek véleményét is érdemes figyelembe venni.

Kapacitás - Egy beszállítónak mindenképp rendelkeznie kell akkora kapacitással, ami fedi a saját igényeinket, meg kell tudnunk, hogy megvan-e minden erőforrása, melyek a saját céljaink eléréséhez szükségesek.

Elkötelezettség - A hosszú távú együttműködéshez mindenképp meg kell bizonyosodnunk, hogy elkötelezettek-e az értékes partnerkapcsolat kialakítására: van-e például ISO 9001 szabvány szerinti rendszerük?

Elbukik, aki nem bírja pénzzel
Beszállítóvá válni minden kisebb cégnek jó lehetőség. Amellett, hogy növelheti az ismertségünket, könnyebb lehet fejleszteni is, hisz még a bankok is jobban bíznak bennünk. De ki ad pénzt a nekifutásra?
Ellenőrzés - Meg kell határozni a minőségi kritériumokat, előírni a vállalások megvalósítására vonatkozó belső ellenőrzések szabályait, amelyek garantálják, hogy a lehető legkifogástalanabb legyen az, amit nyújtanak.

Anyagi háttér - Muszáj, hogy leendő beszállítónk stabil anyagi háttérrel rendelkezzen, és vegyük figyelembe azt is, hogy tudja-e bizonyítani folyamatos pénzügyi stabilitását.

Költségek - Nézzük meg, mennyiért dolgozik, hasonlítsuk össze áraikat más, hasonló jelöltekkel. Nagyon fontos az ár-érték arány figyelembe vétele!

Folyamatosság - Bizonyosodjunk meg arról, hogyan tudja leendő partnerünk garantálni a folyamatos magas színvonalú szolgáltatást, ha egy kulcsszemély kiesik a képletből, a megszokott színvonal fennmarad-e?

Céges kultúra - Mennyire fontos az adott cég működésében a minőség fogalma? Mennyire tartják magukat a határidőkhöz? Vegyük figyelembe ezeket a szempontokat is!

Tisztaság, átláthatóság - Nagyon fontos, hogy leendő partnerünk jogilag tiszta legyen, erről meg kell győződnünk, így nem érhet kellemetlen meglepetés a közös munka során.

Kommunikáció - Szintén súlyozottan szerepelhet kritériumaink kiértékelésében leendő beszállítónk kommunikációja, és reakcióinak gyorsasága, hatékonysága, stílusa.

Megéri a fáradtság!
Beszállítónak lenni öt-tíz éves fix szerződéseket jelent, tehát biztos bevételt, állandó piacot. „Adott esetben pedig, ha itt beválunk, akkor a megrendelő külpiacai is megnyílnak előttünk. Ha jól dolgozunk, minden további nélkül előfordul, hogy a gyártó külföldi gyárait is nekünk kell ellátnunk, ráadásul más gyártóknál is magas lesz a renoménk. Tehát sokat kell nyújtania a beszállítónak, de a lehetőség is óriási.
2. Információk begyűjtése, adatok kezelése

A kritériumrendszer kialakítása és megfogalmazása után, minden - ezeket alátámasztó - információt meg kell szereznünk, és rögzítenünk azokat írásban is, hogy az adatok bármikor visszakereshetőek legyenek. Ha egyszer felállítottuk az értékelési kritériumainkat, el kell döntenünk, hogy ki lesz a vállalatban felelős az adatok vizsgálatáért. Megbízhatjuk például a pénzügyi vezetőt vagy valakit a pénzügyi osztályról, hogy a beszerzés, operatív, vagy a mérnöki osztály képviselőjével karöltve végezzék el ezt a feladatot.

3. Megfelelőség vizsgálata

A potenciális és a már meglévő beszállítók megfelelőségének vizsgálata auditok által is történhet.  Ha célunk a szerződéskötés lehetőségének feltárására, esetleg több potenciális szállító összehasonlítása a szerződés megkötése előtt, akkor szerződéskötés előtti auditot végezzünk. Ha meg akarjuk állapítani, hogy a cég által előírt menedzsmentrendszert milyen mértékben vezették be, hogyan, és milyen hatásosan alkalmazzák, szerződéshez kapcsolódó auditot tarthatunk. Szerződéskötés utáni audit célja pedig lehet a szerződéshez kapcsolódó felülvizsgálat során tapasztaltak ismételt ellenőrzése, kiegészítése.

Általános tapasztalat, hogy a hosszabb ideje a piacon működő megbízhatóak, hiszen ők nagy valószínűséggel minőségi termékeket, szolgáltatásokat kínálnak; biztos vevőkörük és elegendő megrendelésük van.

4. Tartsuk fenn a jó kapcsolatokat

Az elfogadott beszállító megfelelőségét folyamatosan vizsgálni kell a teljesítések alkalmával, periodikusan, valamint a szerződések meghosszabbításakor. Ha nem vagyunk elégedettek, felfüggeszthetjük a velük való közreműködést, de stratégiai szempontból mégis jobb megtartani őket, figyelmeztetni, lehetőséget adni nekik, hogy kijavítsák a problémát.  Ha viszont elégedettek vagyunk velük, mutassuk ki, adjunk nekik még több megbízást.  A sikeres vállalatok megbecsülik beszállítóikat, az üzlet értékét növelő partnerként kezelik őket! Gyakran és nyitott módon kommunikáljunk velük, és bár a technológia nagyszerű dolog, ne tekintsünk el a személyes kapcsolattartás előnyeitől, amelyet egy telefonbeszélgetés, vagy face-to-face tárgyalás nyújthat.

Kerüljük el a konfliktusokat, legyünk egyenesek és átláthatóak, biztosítsuk, hogy értik az igényeinket és elvárásainkat.

Ha alapos munkát végzünk, megtalálhatjuk azokat a partnereket, akik a lehető legnagyobb mértékben alkalmasak a közös és gyümölcsöző munkára, egy jól megválasztott beszállító pedig nagymértékben hozzájárul üzletünk sikerességéhez, növeli és elősegíti az ügyfeleink elégedettségét.

Ha kölcsönösen jövedelmező partneri kapcsolatról beszélhetünk beszállítóinkkal kapcsolatban, annak pozitív hatásait érezhetjük bevételeinken, a tárgyalási pozíciónkon és a nyújtott szolgáltatás minőségén is.

Kohl Zsuzsanna a SUPER 2020 Road Show keretében megtartott előadásából írta:

Weszelovits Dániel

FrameWork Hungary Kft.

Így váljunk sikeres beszállítóvá
Hogyan nyerhet egy kkv beszállítói pozíciót? Hogyan jut el egy magyar kkv a világpiac küszöbéhez? Erre a kérdésre keresték a választ a szakemberek a Piac&Profit „Beszállítónak lenni jó” című konferenciáján.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo