A közösségi média az utóbbi évek egyik legjobb terepe lett a vállalkozások népszerűsítésének - bár ez a világ folyton változik (itt talál néhány aranyszabályt a megjelenéshez). Aki nincs jelen, az szinte nem is létezik, mondhatnánk könnyedén, hiszen már egy apró fodrászattól kezdve a legnagyobb vállalatóriásokig mindenki megoszt, ír, blogol, posztol. Ám az sem mindegy, hogy hol, és miként, illetve mennyit. Hiszen átgondolatlanul belelapátolni a pénzt szinte teljesen felesleges. Ugyanakkor illúzió azt gondolni, hogy a felületek használatára nem kell és nem érdemes költeni.
A vállalkozások marketingtevékenységének egyik alap pillére a közösségi média megjelenés. Az online marketingszakértők azonban azt ajánlják, hogy mindezt alaposan felépített stratégia szerint tegyük, hiszen így lényegesen könnyebben kordában tartható a büdzsé.
Az első és legfontosabb jó tanács, hogy a megfelelő szakemberre ne sajnáljuk az időt és a pénzt (ld. keretes írásunkat), legalább egy jól felépített terv elkészítéséhez. Ha ebben pontos irányvonalat határozunk meg közép és hosszútávon, már félig nyert ügyünk van. Ahhoz, hogy a legoptimálisabban gazdálkodhassunk a forrásainkkal, lássunk néhány jó tanácsot.
1. Ne akarjunk mindenhol jelen lenni. A Facebook általában „kötelező” felület, ám a többi social média platformot szelektáljuk a cég profilja szerint. Míg egy étteremnek illik és roppant hasznos a TripAdvisor-on regisztrálni, addig egy keramikusnak felesleges. Aki rengeteg vizuális információt szeretne és tud megosztani, annak a legjobb terep például a napjainkba dübörgő Instagram. Itt a werkfotóktól kezdve, a termékfotókig bármi ütős lehet. Tehát a legfontosabb, hogy ezt átgondoljuk, és a vállalkozás profiljához illő leghatékonyabb felületeket kiválasszuk. Ebben például hasznos lehet egy szakértő segítsége, aki bár egyszeri kiadást jelent, de hosszútávon ezzel időt és pénzt spórolhat nekünk.
Erre érdemes hosszú távú terveket készíteni, így több hónapra előre látjuk, mekkora erőforrásra lesz szükség, kell-e külsős szakember a feladathoz, vagy egy munkatársunk is képes ellátni ezt munkaidőn belül.Az viszont nagyon fontos, hogy dedikált embert jelöljünk ki erre a feladatra, mert nincs kínosabb, mint egy létező, de soha nem frissülő profil.
A tervezés során pontosan előre kialakíthatjuk, hogy melyik felületen szeretnénk például laza, könnyed témákkal felkelteni az érdeklődést, mondjuk naponta többször, és hol szeretnénk üzleti jellegű információkkal jelentkezni alkalmanként. Ebből összességében egy ideális mixet állíthatunk össze, ahol hatni tudunk már meglévő vevőinkre éppúgy, mint a potenciális vásárlókra vagy a lehetséges szakmai partnerekre.
3. Ahhoz, hogy például a cégünk folyamatosan szem előtt legyen az állandó interakción kívül (lájkolás, kommentelés, megosztás) általunk generált tartalmon kívül érdemes hirdetéseket elhelyezni. Ha reális eredményeket szeretnénk elérni a közösségi médiajelenléttel, arra költeni kell.
Ám itt a pénztárcánk mellett használjuk a fejünket is. Mert az igaz ugyan, hogy pár ezer forintért elhelyezhetünk hirdetést, és csak akkor fizetünk érte, ha rákattint valaki, de ahhoz, hogy valami értelme is legyen a dolognak, erősen be kell határolni, hogy mikor és kinek szánjuk, különben gyorsan lepörög az erre szánt pénz. Érdemes ismerkedni a Facebook for Business oldallal, hiszen a privát felhasználóként ismert funkciók csak a jéghegy csúcsa. Vállalkozásként meglepően sok lehetőségünk van még, természetesen nem ingyen.
A legfontosabb szabály tehát, hogy legyenek konkrét terveink, a hosszú távú költséghatékonyság miatt érdemes online szakértő segítségét kérni, akár egyszer, akár folyamatosan is. Nem mellékesen pedig az eredményesség maximalizálásához folyamatosan analizáljuk a visszajelzéseket, monitorozzuk az oldalainkat, és ha szükséges alakítsunk a stratégián, a folyamatokon.