A 2015-ös év fellendülést hozott a hazai személy- és haszongépjármű-piacon, igaz, a bázis nem volt túl magas. Az új személygépkocsik vásárlóinak közel 80 százaléka szakértői becslés szerint vállalkozás volt, a lakosság inkább a használt szegmensből szemezgetett, ahol szintén rekordot döntő forgalom volt. Elvben minden adott ahhoz, hogy 2016-ban is jól alakuljon az új és a használt személygépkocsik, haszonjárművek piaca – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felméréséből.
A vállalatok csaknem egyharmada tervezi idén személygépkocsi, illetve valamilyen haszongépjármű vásárlását. A gépjárművek beszerzésekor a saját forrás súlya 50 százalék lesz, ugyanakkor igen nagy arányban akarnak a cégek lízinget is igénybe venni (a beszerzési érték 40 százaléka erejéig), míg hitelből csak a költségek 10 százalékát fedeznék. Ennek oka valószínűleg az, hogy a lízing az NHP egyik kedvezményezett területe, így igen kedvező finanszírozási feltételeket tudnak a lízingcégek nyújtani a vállalkozások számára.
A lízing gépjármű-finanszírozásban betöltött kiemelkedő szerepét jól mutatja az is, hogy a vállalkozások 25 százaléka csak lízingkonstrukciót használna ezen beszerzések esetében, s további 12 százalékuk is a beruházott érték több mint felét lízing segítségével fedezné. A cégek 8 százaléka esetében a lízing és az egyéb finanszírozási források megoszlása a tervek szerint 50-50 százalék lenne. Ugyanakkor a vállalatok fele jelenleg nem gondol arra, hogy gépjármű-beszerzéseit lízing segítségével is megvalósíthatná. (Flottalízingben is komoly tartalékok vannak még,)
Az NHP 2016-ban megkezdődő kivezetése következtében a lízing finanszírozása is új, piaci alapokra helyeződik. Emiatt kérdéses, hogy a gépjármű-beszerzés vállalatok által tervezett arányai valóban fennmaradnak-e. Mivel azonban a lízing számviteli előnyei megmaradnak, a lízingpiac minden bizonnyal 2016-ban is növekedésre lesz képes.