Most induló cikksorozatunkban sűrítve és érthetően világítunk rá az okokra. Ha Ön, tisztelt kkv-vezető azt gondolja, bölcs tanácsokat akarunk adni, téved. Annál sokkal többet adunk: partnerei leszünk a közös gondolkodásban, hogy megoldja a nehézségeit, így pénzt, időt és energiát spóroljon.
A fejlett országokban már régóta egyértelmű, hogy a HR stratégiailag rendkívül fontos terület, jelentősen hozzájárul a cég üzleti sikerének megteremtéséhez, fenntartásához, a versenyképesség növeléséhez. Mégpedig úgy, hogy megszünteti és elsimítja azokat a munkatársakat érintő bajokat, amelyek hátráltatják a jó döntéseket, a zökkenőmentes munkát.
A HR-es ideális esetben a felsővezetőkkel szorosan együttműködve végzi tevékenységét, koordinálja a szervezeti működést, a szervezetfejlesztést, valamint vezeti és végrehajtja a változásmenedzsment-programokat. A legfontosabb területek, amelyekre fókuszál: az üzleti növekedés segítése, a jól teljesítő, sikeres szervezet kialakítása és fejlesztése, a megfelelő munkatársak megtalálása, motiválása, fejlesztése és megtartása. Ezt a munkát végző szakembernek nyilvánvaló, hogy pedagógusnak, pszichológusnak és szociológusnak kell lennie egy személyben, de értenie kell a munkajoghoz, a közgazdaságtanhoz, ráadásul kiváló vezetői készségekkel kell rendelkeznie.
Többnyire nem is velük van a gond idehaza, hanem azzal a rossz cégvezetői szemlélettel, amely úgy tekint a HR területre, hogy – mivel az nem termel pénzt a cégnek – nem igazán fontos, és úgy kezeli a HR vezetőt, mint akinek csupán adminisztratív feladatai vannak, lekezelően néz rá, mint egy reinkarnálódott munkaügyisre. Amikor a cégvezető úgy gondolja, hogy csak a szakmai szempontokra kell odafigyelni, és elutasít mindenféle „lelkizést”, persze hogy nem is aknázza ki a HR munkában rejlő lehetőségeket.
Az elkövetkező hónapokban szeretnénk a rossz hazai beidegződés ellen szót emelni, a jó gyakorlat előnyeit bemutatni. Írásainkkal a HR azon területeire fókuszálunk, amelyekkel a kis-, és közepes vállalkozásoknak is érdemes foglalkozniuk. Kitérünk a munkakörök kialakítására, a vezetői elvárások megfogalmazásának fontosságára, a kiválasztás és toborzás témakörére, a külső és belső kommunikációra, a teljesítmény növelésére és mérésére, a karriertervezésre, a motiválásra és a hatékony konfliktuskezelésre is. Szóval a HR teljes területére és arra, hogy hogyan hoz pénzt a „konyhára” a HR ahelyett, hogy pénzt költene. Rámutatunk, hogy az etikus üzleti magatartás és HR hogyan függ össze. De érintünk sok más érdekes témát is. Megmutatjuk, hogy mit ne tegyen, és mit tegyen a vezető, ha azt szeretné, hogy a munkatársakkal kapcsolatos ügyek rendben menjenek, mert ezzel a cége sokkal jobban működve hozhatja a szakmai és üzleti elvárásokat. Higgye el, ha nem törődik ezekkel a HR területekkel, akkor lemarad ebben a kemény világban!
Babos Éva ügyvezető Contact Points Kft. A Piac és Profit HR szakértője