Az Z-generáció (23-8 évesek) már az a célcsoport, amelyiket szinte csak a közösségi oldalakon tudjuk elérni. Tizenöt éves kor alatt csak szülői engedéllyel lehet adatokat gyűjteni róluk, ezért a piackutató cégek számára a "zések" legfiatalabbjai fehér foltot jelentenek.
A 15-21 éves szegmensnek viszont már szerepe van a vásárlásokról szóló, családon belüli döntésekben, mégha nem is kenyérkereső dolgozók még. Hetvenhárom százalék még a szüleivel él, 52 százalékukat a szülei tartják el, 37 százalékot támogatják, 11 százalékot viszont nem támogatják a szülei.
Mi alapján vásárolnak?
"Ha együtt nézzük az Z-Y korosztályt, azt látni, hogy árérzékenyek, de márkapreferenciáik már hangsúlyosak és hajlandók a minőségért is többet fizetni, főleg a mobiltelefonok, a divatcikkek, az italok, autók esetében" - mondta Kurucz Imre, a az NRC kutatási igazgatója.
Mi alapján döntenek egy termék mellett?
86 % saját korábbi tapasztalat 63 % kedvezménykupon 56 % termékminta 55 % barátok véleménye 53 % családtagok véleménye 53 % kíváncsiság 42 % termékminta 38 % promóció
A média- és értékesítési üzenetek iránt a legkevésbé elutasító a 15-21 éves korosztály (29 százalék), míg a 22-36 évesek között már 40, a 37-52 éveseknél 44 százalék az elutasító hozzáállás.
A fiatalokat nem lehet akármivel beetetni. A befogadó magatartás náluk viszonylag alacsony (15-21 és 22-36 éves korosztályban egyaránt 21 %), míg 37 év felett ennél több, 26 százalék.
A szelektáló, azaz kritikus hozzáállás a 15-21 éveseknél meglehetősen magas, 50 százalék, a 36 éves korig terjedő csoportban 39, a 37 éveseknél idősebbeknél 30 százalék.
- 1925-1944: veterán
- 1945-1964. Baby boomer – nyugdíjba vonuló
- 1965-1980: X generáció – tapasztalt
- 1980-1995: Y generáció – versengő
- 1995-2010: Z generáció – kényelmes
- 2010-től: Alfa generáció – ?
Hasznos platform a Facebook Stories, amit a Facebook második hírfolyamának is tartanak, ezen hirdetni is lehet, bár ez melós dolog, mondta Lévai Richárd, az RG Stúdió marketingvezetője.
A hirdetés ugyanis 24 óra múltán eltűnik, és cicomázni kell, matricát meg csillámpónit rakni rá. A felső sávban megjelenik, hogy a felhasználó -a cég- mennyi sztorit rakott ki az elmúlt 24 órába. "Megdöbbentő konverziós arányokat mértünk elsősorban fiataloknál", mondta Lévai.
Nem feltétlenül kell csili-vili, drága pénzen készített videókkal villogni a neten. "A tévéshopos jellegű hirdetések és videók a Facebookon is működnek", mondta Lévai. Amikor a fogyasztó problémáját fekete-fehérben láttatják, azt pedig, hogy a termék hogyan oldja azt meg, színesben.
- Amit hallunk, annak 20 százaléka rögzül tudatunkban.
- Amit látunk, annak 30 százaléka.
- Amit hallunk és látunk, annak 50 százaléka.
- Amit hallunk és látunk hallunk és kimondunk, annak 70 százaléka.
- Amit pedig hallunk, látunk, kimondunk és teszünk, annak 90 százaléka.