Persze beszállítóvá válni nem megy egyik pillanatról a másikra, a nagy cégek elvárásai komolyak, sokszor nehéz helyzet elé állítják a kkv-kat. Érdemes azonban nekifutni a teljesítésnek, mert bár nem könnyű és nem is olcsó megfelelni, de a befektetés legtöbb esetben sokszorosan megtérül. Az is bizonyos, hogy vannak olyan nagy cégek, amelyek kifejezetten segítik a beszállítóvá válás feltételeinek való megfelelést.
A Lidl Magyarország például bejelentette beszállítói programjának elindulását. A vállalat eddig is jelentős beszállítói kapcsolatokat ápolt, a több mint 1400 tagból álló termékkínálatban a 200 különböző hazai beszállítótól származó magyar termék aránya meghaladja az ötven százalékot. A „Lidl a magyar beszállítókért” program célja, hogy ez az arány 2014 végére elérje a 60 százalékot. Ez mintegy 120 új terméket és 30-40 új beszállítói kapcsolatot jelent. A program résztvevőjeként a beszállítóknak lehetősége nyílik csatlakozni az áruház nemzetközi hálózatához is, így termékeik megjelenhetnek más európai országok Lidl áruházainak polcain is. (Jelenleg 36 magyar beszállító 106 terméke érhető el külföldi Lidl áruházakban.) Egyelőre Ausztria kivételével a keleti blokk országaiban jelennek meg a magyar termékek, de igyekeznek a Nyugat-európai partnereket is meggyőzni a hazai áru minőségéről. A külföldre is értékesített termékek között elsősorban fagyasztott zöldségfélék, bor, olajos magvak, felvágott és szalámifélék, valamint aprósütemények találhatók meg – mondta el Kovács Gergely a Lidl Magyarország beszerzési igazgatója.
A beszállítók számára a nemzetközi áruházlánc beszállítójává válni több előnyt is jelent. Kiszámíthatóbb, tervezhetőbb felvásárlásra készülhetnek a nehéz piaci helyzet ellenére, de abban is számíthatnak segítségre, hogy megfeleljenek a beszállítókkal szemben támasztott feltételeknek. Sok kis cég számára okoz problémát a nagyvállalatok által elvárt termelési kapacitás biztosítása. Erre is van megoldás, amennyiben a nemzetközi cég lehetőséget lát egy hazai kkv-ban, lehetőség van bizonyos „engedményekre”, például csak regionálisan megjelenni az áruházakban, vagy időszakos termékként beszállítani az adott árucikket – amennyiben az elég különleges.
Az egyik legfontosabb előny egy kkv számára, hogy kipróbálhatja cégét és termékeit egy fokozottabb versenykörnyezetben és akár országos ismertséget szerezhet. A partnerkapcsolat másik hozama az, hogy a multinacionális vállalat stabil megrendelői hátteret és referenciát jelent. Így könnyebb kiegyensúlyozott termékportfóliót kialakítani, adott esetben beruházni. A beruházások támogatása néhány multi esetében része a beszállítói programnak, de a bankok is könnyebben adnak forrást, ha az üzleti terv mögé egy többéves beszállítói szerződést tudunk csatolni.
Az elvárásért fejlődés jár
Az elvárások elsősorban a megfelelő minőséggel kapcsolatosak, amelyeket a Lidl esetében alapvetően tanúsítványok (többek között az IFS - International Food Standard) megléte biztosít. Ezzel minden bekerülő terméknek rendelkeznie kell – az új beszállítóknak némi türelmi idő áll rendelkezésre ennek teljesítésére. Elvárás az is, hogy a beszállítók hajlandók legyenek a fejlődésre és növekedésre, amit természetesen a Lidl is támogat. Hasonlóképpen segíti a fejlődést több más nagyvállalat, például a Tesco is.
A beszállítóvá válás persze veszélyeket is rejt, amelyekre nem árt felkészülni. Erről itt olvashat.