Három dolog, ami ellenállhatatlanná teszi a céget

Van az a trend, hogy többet, gyorsabban, olcsóbban, jobban. Ugyanakkor - az Y-os munkaerőknek és a tehetségekért folytatott versenynek is köszönhetően- van egy erős „ellentrend”: egyre nagyobb teret nyernek újabb életfilozófiák és értékek mentén működő munkahelyek. Szakértőnk három fontos tulajdonságot is felsorol, ami ellenállhatatlanná tesz egy munkahelyet.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évünk legmeghökkentőbb?  ajánlatkérése a következő volt: „50 percben szeretnénk kollégáinknak stressz- és energiamenedzsment tréninget rendelni. Informatív, ám gyakorlatorientált képzést szeretnénk, több AHA élménnyel”. Azon ötleteltünk, hogyan tudnánk a legfrappánsabban megfogalmazni a válaszunkat: nem hisszük, hogy ez reális és értelmes célkitűzés.

Van tehát az a trend, hogy többet, gyorsabban, olcsóbban, jobban. Ezt hozza a mindig fokozódó „nemzetközi helyzet” – és az X-es generáció megfelelni akarása. Ugyanakkor - az Y-os munkaerőknek és a tehetségekért folytatott versenynek is köszönhetően-  van egy erős „ellentrend”: egyre nagyobb teret nyernek újabb életfilozófiák és értékek mentén működő munkahelyek. Olyan szervezetek, melyeket az autonómia, erős felhatalmazottság, szabadság jellemez, és amelyek vonatkoznak akár a szervezeti működés kialakítására, a döntésekre, az időráfordításokra, a prioritásokra, az együttműködésre.

Hogyan lehet ezt a kétféle trendet összeegyeztetni? Hogyan tud egy szervezet versenyképes lenni a gazdasági és a munkaerőért folytatott versenyben egyaránt? Hogyan lehet létrehozni olyan vonzó, vagyis ellenállhatatlan szervezetet, mely biztosítja mindazt, amit elvárásként támasztanak feléjük a teljesíteni tudó munkatársak?

Sokféle dolog motivál minket abban, hogy évekre „leszerződjünk” egy adott vállalathoz. Már -10 - 50 fős cégek esetén sem könnyű ennek összeegyeztetése – de még meg lehet adni a személyes válaszokat. Egy nagy szervezetben viszont más az alapszabály: rendszer szinten kell válaszokat adni, kellő vezetői játéktérrel.

Bábel a munkahelyen avagy sokszínűség a termelésben
Ma Magyarországon a termelő cégek életében a napi valóság, hogy a hiányzó jelentkezőszámot pótolni kell. És a lehetséges források közt természetesen a külföldi munkaerő toborzása is egyre jelentősebb szeletet képvisel.
Az elmúlt években több olyan szervezetfejlesztési megbízásunk volt, ahol azért dolgoztunk, hogy létrehozzuk vagy épp megerősítsük az ellenállhatatlan szervezetet. 3 olyan motivációs eszközt mutatok be, amelyik mindenhol működött.

3 dolog, ami egy szervezetet ellenállhatatlanná tesz

Vezetői figyelem és támogatás

Hány olyan szervezetet tudnál felsorolni, ahol bátorítják és támogatják azt, hogy a felsővezetőknek elmeséld karriertervedet, hogy egyértelműen elmondd, hogy még 2-3 évig szeretnél itt dolgozni, de ebben az időben meg kell erősödnöd értékesítésben -ehhez egyébként kéred segítségüket-, mert ezt követően saját vállalkozást szeretnél indítani?

Ez a transzparencia, a vezetők elérhetősége, a partneri viszony és rendszeres – vagyis folyamatos – visszajelzések és vezetői coachingok azok, melyek elősegítik, hogy az ellenállhatatlan vezetői filozófia megerősödjön a szervezetben. A megengedés, a félelmek elengedése pont a megtartó erő.

Öt dolog, amiről messziről felismered a rossz munkahelyet
Ha újak vagyunk egy munkahelyen, hamar előjönnek a jelei, hogy egy elnyomó rendszerbe csöppentünk-e, vagy olyan céghez, ahol kellemes és szakmailag kiteljesítő élménye-e ott dolgozni. De vajon azelőtt is rájössz erre, mielőtt felvennének? Az lenne az igazi, mert akkor megspórolhatnánk magunknak nem kevés munkahelyi nyűglődést.
A vezetőknek a bátorságukat és nyitottságukat kell megedzeni ahhoz, hogy beszélni tudjanak ezekről az eleinte tabunak tűnő témákról. Hinniük kell abban, hogy a munkatársaik valóban együttműködő partnerek akarnak és tudnak lenni a közös munkában. Ennek megalapozása 3-6 hónapos folyamat.

Értéket adunk, értelmes a munkánk

„Olyan céget akarok, ahol a munkatársaknak épp úgy csillog a szeme mikor a hivatásukról beszélnek, mint nekem. Nem érdekes, hogy felsővezetőkről, vagy felszolgálókról, vagy épp cukrászokról beszélünk. Találjuk meg azt a formát, ahol mindenki azt érzi, hogy helyén van és azt csinálja, amit szeret és amiben hisz.”

Szeretek olyan vezetőkkel dolgozni, akiket erős vízió vezérel. Létrehozni, megalkotni, adni, kitalálni – gyakran előforduló szavak a beszélgetésben.

A vágy, a belső tűz sok vezetőben ott van. Sajnos azonban kevesen vannak, akik ezt a tüzet át is tudják adni. Akik mernek időt és energiát tenni abba, hogy egy közös alkotás során, valódi dialógussal bevonják munkatársaikat is a kultúra és stratégia alakításába. Pedig sokkal inkább vagyok egy olyan közösség része, ahol értelmet találok és ahol tudom, hogy velem több az egész.

Ez lehet, hogy 10 embert jelent – lehet, hogy több százat. Ha a vezető elkötelezett, minden csapatnak és létszámnak meg lehet találni azt a folyamatot, ahol valóban mindenki megtalálhatja a saját jövőjét és méltóságát.

Együtt vagy külön – az egyterű már a múlt
Csaknem 60 éve, hogy elterjedtek a világon a nagytermes munkahelyek, irodák. Napjainkra egyre nyilvánvalóbb, hogy nem igazán váltották be a hozzájuk fűződő reményeket – az olyan munkahely a megoldás, amely kielégíti a dolgozó saját igényeit s ezzel lényegesen növeli annak teljesítményét.
A team élménye

„Bár több éve itt dolgozom, ez az első élményem, hogy tényleg egy csapat tagja vagyok. Megtapasztaltam a közös munka erejét, az egymásra támaszkodás lehetőségét. Persze nem minden perc volt egy sétagalopp. Megszenvedtem a csoport viharzását, dühös voltam, ha akadályozott engem a működésünk valamiben. Mégis azt gondolom, hogy minden perc megérte. Jó volt ide tartozni, veletek tanulni magamról, másokról és a munkáról” -  hangzott el egy csoport coaching záró alkalmán.

Azzal, hogy igen sok helyen regionalizálódik a munka, a legtöbb kollégánkkal már csak a virtuális térben találkozunk. Egyszerűen átalakul a munkahelyi kapcsolódások minősége. Legtöbbször egyszerűen már csak tranzakcionális egy-egy munkakapcsolat, azaz kérek -  kapok, kérnek - adok. Vagy talán ismerősebb úgy, hogy kérek-kérek, talán kapok.

Nem ilyen kapcsolatokra vagyunk kitalálva. Emberi érintkezések kellenek: biztonság, megbízhatóság, kiszámíthatóság, ismerősség - ezekre vágyunk. Ha nem kapjuk meg, akkor tovább keresünk. Felértékelődnek tehát azok a munkahelyek, ahol egy csapatnak tagjai lehetünk. Nem hatalmas csoportoké, hanem kisebb, 5-8 fős társaságoké. Ez a méret belátható és működtethető.

Ami a közös a három megoldásban: a minőségi kapcsolódás. Programjainkon legnagyobb AHA-élménnyel az bír, amikor tudunk figyelni egymásra, amikor valódi dialógusok jönnek létre.

Azzal, hogy mind többen és többen csak olyan munkahelyet választanak, mely az ellenállhatatlan szervezetek jellemzőivel bírnak, a vezetők sem kerülhetik meg, hogy változtassanak. Odaforduló, figyelmet adó, szabadságot biztosító, élhető szervezeteké a jövő.

Szerző:

Szabó Zsófia

Az Ascon Consulting szervezetfejlesztője

A Personal Hungary Változásmenedzsment szakértője

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo