Gyorsan tanulnak a fuvarozók

Az útdíjfizetésre kötelezettek gyorsan megtanulták a július elsején bevezetett új rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jegyet kell váltani - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK  szerint az úthasználati díjat a fuvarozók 36 százaléka fedélzeti eszköz (OBU) segítségével, 64 százaléka viszonylati jeggyel fizeti. A legfrissebb adatok szerint a rendszerbe 29 198 ügyfél regisztrált 102 071 gépjárművet. Összesen 46 370 tehergépjárműhöz regisztráltak OBU-t. Jelenleg 41 szerződött flottakövető szolgáltató teljesíti a műszaki feltételrendszert, közülük 23 csatlakozási auditon is átesett, így a fuvarozók rajtuk keresztül végezhetik a fedélzeti eszközzel történő bevallást. Közlésük szerint az országban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) júniusi adatai alapján 44 892 darab 3,5 tonna feletti gépjármű van.

A rendszer bevezetése óta eltelt három hónap tapasztalatai alapján az ÁAK rámutat: a regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzését hibásan adják meg. A rendszámhoz tartozó felségjelzés helyes megadása fontos, mert az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Az e-útdíj rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjeltévesztés utólagos - azaz a szankció kiszabását követő - javítására.

Ismertetésük szerint a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. A megváltott és kifizetett viszonylati jegy kizárólag az érvényességi időtartamában, azon belül is a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot.

Nem érdemes bliccelni az útdíjjal!
Fokozott ellenőrzések várhatók az őszi időszakban az e-útdíjas szakaszokon, céljuk az útdíjat elbliccelők arányának visszaszorítása. Az ellenőrzéseket megállítás nélkül végzik, hogy ne zavarják a többi közlekedőt, a bírságot pedig az objektív felelősség elve alapján a jármű üzembentartójának kézbesítik.
Az ÁAK felhívta az érintettek figyelmét, hogy a fedélzeti eszközzel történő fizetésnél az utazás megkezdése előtt mindig ellenőrizzék, hogy fedélzeti eszköz megfelelően működik-e, az eszköz hozzá van rendelve a járműhöz, továbbá hogy rendelkezésére áll az utazáshoz szükséges összeggel feltöltött egyenleg.

Az egyenleg átutalással történő feltöltésénél érdemes figyelembe venni a befizetés 1-2 munkanapos átfutási idejét, mivel a feltöltött összeg csak ezután használható fel - jegyezték meg. Az ÁAK által auditált bevallási közreműködők listája megtekinthető a www.hu-go.hu oldalon.

A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszert július 1-jével vezették be, a díjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és főutakon. Fedélzeti eszköz nélkül előre megváltott jeggyel lehet közlekedni.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo