Gyakorlatilag korlátlan növekedéssel kecsegetet a kínai export
Nem könnyű, de érdemes Kínába exportálni – hívták fel a szakértők a figyelmet a CECZ, aPiac & Profit és a ChinaCham Hungary közös rendezvényén. Ugyan a gazdaságpolitika már sok akadályt eltakarított a magyar cégek útjából, de kulturális különbségek és a finanszírozási nehézségek még mindig komoly kihívást jelentenek a magyar exportőrök számára.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Orbán Viktor miniszterelnök év eleji látogatása felpezsdítette a kínai-magyar gazdasági kapcsolatokat, ugyanakkor a magyar vállalatok még mindig küzdenek azzal az óriási kihívással, hogy mihez is kezdjenek ezen az óriási, 1,4 milliárd lakossal rendelkező piacon. A kihívásoknak nem könnyű megfelelni, ugyanakkor, aki képes sikerrel venni a felmerülő akadályokat, az gyakorlatilag korlátlanul növelheti üzleti tevékenységét.
„Hosszú előkészítés előzte meg a magyar miniszterelnök látogatását, ez is mutatja, milyen komolyan vette a látogatást mind a kínai, mind a magyar fél. Kína kiemelt partnerként kezeli Magyarországot, mivel ugyan területileg kicsi államnak számít, ám hatalmas kikötő. Kicsi a bors, de erős” - mondta Wang Hongliang, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövetségének kereskedelmi tanácsosa a Piac & Profit és a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara (ChinaCham Hungary) által rendezett konferencián.
A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztéséről kötött megállapodás, valamint a Huawei és a Wanghua beruházásairól történt megegyezések mellett, a magyar agrártermékek exportját is elősegítette a látogatás, ennek eredményeként a Kínai Karantén Hivatal március elején engedélyezte több magyar termék kínai exportját, mint a fagyasztott sertéshúsét és más sertéstermékekét. A Hivatal ugyanakkor már vizsgálja a magyar birka és marhahústermékek exportengedélyezését is.
Miből menjünk Kínába?
Az állandó jelenlét azonban nem olcsó mulatság, egy sokszor finanszírozási problémákkal küzdő magyar cégnek. Ezen kívül még komoly beruházásokat is végre kell hajtania, hiszen még ha el is látja a tízmilliós magyar piacot, akkor is meg kell dupláznia a termelési kapacitásait ahhoz, hogy el tudja látni egy átlagos kínai nagyváros egy-két kerületét. A jegybank Növekedési Hitelprogramja is olcsó hitelt kínál a magyar cégeknek, ám az exportlehetőségek kiaknázásához érdemes igénybe venni az EXIM hiteltermékeit is.
„Az EXIM nem csak azokat a cégeket támogatja, akik rögtön a külpiacra tudnak lépni, hanem azokat is, akik esetleg egy nagyobb cég beszállítójaként később válhat exportőrré” - mondta Darabos Tamás, az EXIM vezérigazgató helyettese. A szakember külön kiemelte, hogy az export különösen kockázatos ügylet, mivel mindig fennáll annak az esélye, hogy a partner nem, vagy csak késedelmesen fizet. „Erre szolgálhat segítségül a MEHIB, amely biztosítja ezeket az ügyleteket” mondta Darabos. Az EXIM vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy a finanszírozásnak gyakorlatilag csak egy kritériuma van: hogy a nemzetgazdaságra pozitív hatása legyen a projektnek.A vállalatok számára közvetlenül megállapított kamatláb 1,29 százalék (euróban), két és tíz év közötti futamidőre tud hitel adni az EXIM. Kizáró tényező a hadászati termékek és a feldolgozatlan mezőgazdasági termékek, ezeket a bank nem tudja támogatni. Termékei kereskedelmi bankokon keresztül is elérhetők. „A bankokon keresztül átlagosan 4 százalékos kamatra kaphatják meg a vállalatok a hiteleket” – hívta fel a figyelmet Darabos Tamás.Az EXIM banki és biztosítási termékeiről részletesebben itt olvashat!
A Karantén Hivatal vizsgálja és engedélyezi, hogy milyen termékeket lehet Kínába exportálni, ezért a legtöbb vállalatnak először ezzel az akadállyal kell megküzdenie. Szerencsére az engedélyeztetési procedúrához nem kell Pekingbe utazni, a hivatal magyarországi irodája is a magyar vállalatok rendelkezésére áll. „A budapesti iroda csak nemrégiben jött létre, feladata a kapcsolattartás a Kínai Karantén Hivatallal, illetve az Akreditációs Hivatallal, amelyek feladata a Kínába szánt áruk minőségének ellenőrzése, növényi, illetve állati karanténozási munka, illetve az exportengedélyekhez szükséges tanúsítványok, igazolások kiállítása” - mondta Cao Yabin a Kínai Karantén Hivatal felügyelete alá tartozó CCIC ügyvezető igazgatója. A CCIC mintegy háromszáz irodával rendelkezik világszerte, a közép-európai régióban Magyarországon nyílt meg az első irodája.
Mit érdemes Kínába exportálni?
Természetesen a kínai piacon a magyar kis-és középvállalkozások az engedélyezés után is csak nehezen boldogulnak. Az érvényesülésben azonban segítséget kapnak. „Négy szakdiplomatánk is dolgozik Kínában” – mondta Bilek Péter, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnökhelyettese. A jelenlegi kétoldalú kereskedelmi forgalom jelentős részét a gépipari termékek, illetve járműipari termékek teszik ki, azonban a HITA elnökhelyettese szerint a magyar cégeknek még komoly lehetőségeik vannak az élelmiszeripar területén.
Cao-YaBin a Kínai Karantén Hivatal felügyelete alá tartozó CCIC ügyvezető igazgatója
„Mivel több termékre is kaptunk exportengedélyt, így ezen a területen érdemes a magyar vállalatoknak körülnézniük a kínai piacon” – hangsúlyozta Bilek Péter. A szakember szerint a magas feldolgozottságú sertéstermékeknek, boroknak, borpárlatoknak, illetve más szeszesitaloknak vannak jelenleg komoly esélyeik a Kínában, de népszerűek más állati termékek, mint a toll, vagy a gyapjú is.”Lehet ugyanakkor nem csak árut, hanem szolgáltatást, vagy technológiát is exportálni, ebben a tekintetben a vízügyi, víztisztítási, öntözési technológia, ami jelenleg aktuális” – mondta az elnökhelyettes.
Persze nem mindegy, hogy állnak a magyar cégek Kínához. „Nem érdemes az egész piacra célozni az exportban, hiszen nemigen van olyan magyar cég, amely képes lenne ellátni a kínai igényeket. Érdemesebb városokra koncentrálni, hiszen egy több milliós nagyváros elegendő piacot nyújthat egy magyar vállalatnak. Ugyanakkor nem feltétlenül Pekingre, vagy Sanghajra kell gondolni, hiszen ezekben a nagyvárosokban óriási a verseny” – mondta Bilek Péter. A szakértő kiemelte, hogy a kínai piac nem csak a méretei miatt támaszt nehézségeket a magyar vállalatokkal szemben, hanem a kulturális különbségek miatt is. „Szinte semmire sem mondanak azonnal nemet, de nem szabad elkényelmesedni, gyakran vissza kell térni, jelen lenni” - hívta fel a figyelmet. (A viselkedési szokások, a helyi etikett ismeretén nagy üzletek múlhatnak! Etikett szakértőnk segít, mire kell figyelni Kínában!)
Kínába Hongkongon keresztül vezet a cégek útja
Az elmúlt években a Kínába áramló befektetések kétharmada hongkongi cégek közbeiktatásával valósult meg, és a világpiacra igyekvő kínai befektetések fele is Hongkongon keresztül jutott külföldre. A Kínai Népköztársaságon belül Hongkong úgynevezett speciális közigazgatási övezet, amely nem önálló kül- és honvédelmi ügyekben, de gazdaságpolitikájában 2047-ig teljes mértékben szabadságot élvez. Ennek köszönhető, hogy Hongkong nemcsak kereskedelmileg és pénzügyileg, hanem az offshore cégalapítás vonatkozásában is az egyik legfontosabb nemzetközi helyszínné vált. Itt olvashat részletesebben a hongkongi adózási, és egyéb fontos üzleti szabályokról.