Humorra a munkahelyen is szükség van

A generációk közötti legtöbb feszültséget a stabilitás hiánya okozza, a tapasztalatok alapján azonban ennek megszűnésére a változó gazdasági helyzetben nem számíthatunk. A többi problémát - mint a különböző munkastílus és értékrend, kölcsönös türelmetlenség, valamint az elfogadás hiánya – gyakran egyszerű nézőpontváltásokkal megoldhatjuk.

A generációs ellentétek feszültséget okozhatnak a munkahelyen - Kép: Pixabay

Az információs társadalom korában a generációk között régen nem tapasztalt ellentétet az is fokozza, hogy a kölcsönös kritika mellett a rivalizálás is megjelent. Jelenleg az 1982 után született, Y generáció tagja ugyanúgy esélyes egy vezetői pozíció elnyerésére, mint az idősebb, eddig a tapasztalataira nyugodtan támaszkodó X (1965-1979) generációs munkavállaló. A kommunikációs és érzelmi ellentéteket sokszor korbácsolja, hogy az idősebbek azt látják, hogy a lojalitás, a tulajdonosi szemlélet kezd háttérbe szorulni, helyettük viszont ott az igény egy élvezhető munkahelyre – derült ki Tari Annamária pszichológus előadásából a Profession.hu által szervezett XYZ konferencián.

A szakember szerint az Y és Z (1995 -) generáció tagjainál az online élet idealizálása és az offline realitás összehangolása már komoly érzelmi munkát igényelhet. Míg előbbiben könnyebben és azonnal érkeznek a sikerek, a fiatal generációk kénytelenek hozzászokni a visszautasításhoz, amit az idősebbeknek ebben az életkorban nem kellett átélniük. A munkahelyeken a megoldást sokszor ugyanazok a módszerek jelenthetik, mint otthon, egy konyhai vita során a szülők és a gyerekek között. Ha az empátia és az érzelmi intelligencia nem működnek, még mindig nyúlhatunk a humorhoz.

Árvai Péter, a Prezi alapítója és ügyvezetője szerint a generációs problémák áthidalhatóak egy jól megfogalmazott és meggyőző narratíva segítségével. Abban az esetben, ha egy X, Y, vagy Z generációs munkavállaló, vagy vezető meg tud állni egy pillanatra és egyszerűen megválaszolhatja magának a kérdést: „Miért is csináljuk ezt?” – akkor nincs szükség a munkatársak további motivációjára.

„Egy főnöknek igenis kell motiválnia!” – hangzott Bojár Gábor, az Aquincumi Technikai Intézet alapítójának válasza. A Graphisofttal világsikereket elérő cégvezető szerint egy főnök feladata, hogy mindig táplálja a kollégákban a tüzet, függetlenül kortól és életfelfogástól. Elvárás az intelligencia, de még fontosabb az érzelmi intelligencia, amellyel minden nézeteltérés kezelhető. Véleménye szerint a női vezetők előnyt élveznek abban, hogy sokkal könnyebben és pontosabban megtalálják és megoldják a generációs problémákat.

Mivel motiválható a jövő nemzedéke?
Az ezredfordulós (Super Millennials) nemzedék másként dolgozik, eltérő igényei vannak a munkahelyi élettel kapcsolatosan. Az Ericsson ConsumerLab legújabb kutatásának eredményei szerint érdemes a különbözőségekre tekintettel lennie azoknak a cégeknek, amelyek szeretnék kihasználni ennek a generációnak a különleges képességeit.

Véleményvezér

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.
Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo