A magyarországi családi vállalatok és vállalkozások a GDP mintegy 50-60 százalékát adják, miközben a foglalkoztatottak közel fele tartozik ehhez a körhöz. A sikeres családi vállalatok több szempontból is hagyományosan az átlag fölött teljesítenek, tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erősebb, mint más jellegű vállalkozásoké. Nem véletlenül: olyan előnyökkel is rendelkeznek, amelyeket a más tulajdonosi szerkezetű vállalkozások nem tudnak felmutatni. Ezekből mutatunk be most ötöt.
Rugalmasabb vezetés
Ha megvan a családi, baráti összhang, nagy valószínűséggel a közös üzleti döntéseket sem lesz nehéz meghozni. Alapvető dolgokat nem kell elmagyarázni a tulajdonostársaknak, meg fogunk tudni egyezni akkor is, ha esetleg nem ugyanazt gondoljuk valamiről. Vagy legalább tudjuk, hogy hogyan érdemes próbálkozni a másik meggyőzésével.
Erősebb motiváció
Többnyire hatékonyabbak, kitartóbbak vagyunk, mert nemcsak a cég pénzéről van szó, hanem a családunk megélhetéséről. A motiváció erősebb, mert a magunkkal szemben felállított mérce is magasabb, mintha „csak egy vállalkozásról" lenne szó. A vitathatatlan motiváció, a cég iránti megkérdőjelezhetetlen lojalitás mellett ez azzal az előnnyel is jár, hogy ezek a vezetők biztosan minden porcikájában ismerik a kezük alatt lévő vállalkozást.
Érzelmileg kötődő tulajdonosi kör
Fájni fáj, de jobban megértjük, ha le kell lemondanunk az osztalékról. Könnyebben elhisszük, mert ez a saját és a családi érdekünk vagy a barátunké. Az érzelmi kötődés segíthet átvészelni az anyagi problémákat. (A válság alatt a családi vállalkozások nagy része a családi ezüstöt is betolta a cégbe, de úgy tűnik, megérte.)
Az úgynevezett „családi vagy baráti” jelleg miatt kellemesebb lehet a munkahelyi légkör és a cég így könnyebben elnyerheti az ügyfelek szimpátiáját is. Sok esetben nevünket adjuk a vállalkozáshoz, ami a megrendelők felé minőséget, elkötelezettséget sugallhat. Gyakran a tulajdonosoknak is személyes kapcsolata van az ügyfelekkel.
Több generációs vállalkozás
Versenyelőnyt jelenthet, ha egy vállalkozás úgymond több generációs. Családi receptek, szakmai fogások sora különbözteti meg a többi cégtől, ami felbecsülhetetlen lehet. Folyamatosan több generációsra építeni egy családi üzletet azért is különösen jó ötlet, mert így előre felkészülhetünk az utódlás biztosítására. Ez fontos, mert sokszor éppen ezen a kérdésen véreznek el egyébként sikeres családi cégek.
Nem minden fenékig tejfel
Nehézkes utódlás
A családi cégeknek számos olyan problémával is meg kell birkózniuk, mely más cégeket nem, vagy csak sokkal kisebb mértékben érint. Ezek közül vitán felül az utódlás kérdése hordozza a legnagyobb veszélyeket a családi vállalkozások számára, melyekkel már napjainkban is szembe kell néznie a generációváltás küszöbén álló, a rendszerváltás idején alapított hazai családi vállalkozásoknak is. Nagy a kihívás, egy statisztika szerint a családi vállalatok mindössze egyharmada éli túl az első generációváltást, és mindössze tizede a másodikat.
Rámehet a kapcsolat
Számos jó rokoni vagy baráti kapcsolat mehet tönkre az üzletben. Mivel induló cégbe mégis csak igen kockázatos befektetni (függetlenül a tőkefinanszírozás költségeitől és feltételeitől), ha nem jön be az üzleti terv – amelynek racionalitását a személyes kapcsolat amúgy is elhomályosította –, örökre összeveszhet a két fél. Csalódás lehet abból, hogy az elképzelt hozam késik vagy teljesen elmarad, mert a kockázatokat senki sem mérte fel megfelelően. Könnyen lehet, hogy üzleti terv sem készült, hiszen nem volt ott egy profi, aki ezt megkövetelte volna.
Komplikált finanszírozás
Több tulajdonos és cégvezető is úgy érzi, hogy forrásszerzési lehetőségei limitáltak. Hitelt kapni a bankok kockázatvállalási kedvének alacsony szintje miatt nehézkes, a magántőke-finanszírozás bevonása pedig gyakran együtt jár a teljes üzlet eladásával, a vállalati stratégiai partnerek sokszor csak akkor hajlandóak bármilyen befektetésre, ha jelentős kontrollt szerezhetnek. E nehézségek eredményeképp több családi vállalkozás nem tudja kihasználni növekedési lehetőségeit. (Nem mindegy, hogy kinek milyen befektető való. Horgos Lénárd, az M27 Absolvo partnere a Piac & Profit konferenciáján elmondta, mire érdemes figyelni.)