Mindenki ismeri azt a kellemetlen élményt, amikor kétségbeesetten kutat egy honlapon a számára fontos információ, vagy megvásárolni kívánt termék iránt. Ha nem találjuk, általában el is navigálunk az oldalról – ezt a Barnard Institute 2014-es kutatása is megerősíti, amely arra is rávilágít, hogy a céges weboldalak és webshopok 50 százaléka (globális adat, Magyarországon a helyzet valószínűleg rosszabb) egyáltalán nem fordít figyelmet a saját keresősor fejlesztésére és supportjára. A legtöbben a Google, a Yahoo vagy más keresőóriás beilleszthető keresősorát használják, ennek viszont az a kellemetlen hátulütője, hogy a keresési találatok között nem feltétlenül a mi termékünk vagy szolgáltatásunk fog az első helyen szerepelni, így gyakorlatilag a konkurenciának szereztünk egy vásárlót.
Pedig a keresési lehetőség fontos a fogyasztónak: erre egy másik kutatás, szolgáltat bizonyítékot, az Econsultancy ugyanis a vásárlások során vizsgálta a keresősor használatát és azt találták, hogy a látogatók 30 százaléka használja a keresősort, akik viszont használják, 50 százalékkal nagyobb eséllyel vásárolnak is, mint a nem keresgélő vásárlók. Ennek az oka egyszerű: amikor a látogató már egy specifikus információra vagy termékre keres rá, már a vásárlásnak abban a döntéshozási fázisában van, amikor megérlelődött benne az igény a termékre. Ha ebben a fázisban nem találja meg az oldalunkon az általa keresett terméket vagy szolgáltatást, vagy elnavigáljuk az oldalról, akkor nemcsak a pillanatnyi üzletre vethetünk keresztet, jó eséllyel vissza sem tér hozzánk.
Ha azt gondolnánk, hogy a keresősor csak a nagyobb oldalak esetén releváns nagyot tévedünk. „A kutatások szerint ha már öt oldalból áll egy weblap, a felhasználók használják a keresősort. Még nagyobb ez az arány a mobileszközökről érkező látogatók esetén, akik ugyanis már a főoldalról a legtöbbször a keresősor segítségével navigálnak el a keresett termékoldalra” – hangsúlyozta Matt Riley, a Swiftype ügyvezető igazgatója az American Express híroldalán. Mivel az online vásárlások és a digitális élet minden szegmense egyre inkább a mobileszközökön keresztül zajlik, a szakember szerint ezért egy jó kereső lehet a csodafegyver a konkurencia ellen folytatott harcban.
Mindenhol legyen ott!
A keresési funkció webáruházunk, vagy weboldalunk minden oldalán jelenjen meg (kivéve a pénztár oldalán), mert így a látogató egyrészt az összes oldalról képes lesz keresést indítani, másrészt ha nem a főoldalra érkezik meg, akkor is könnyen megtalálhatja a keresőt. Ezért maradjunk a konvencióknál, és a mezőt az oldal tetején helyezzük el. A legtöbb webáruház a fő menüsor felett talál neki helyet, és a vásárlók is ott fogják keresni.
Legyen egyértelmű!
A „keresés” gomb felirata legyen egyértelmű a látogató számára. Használjuk a „Keresés” szót. Másik megoldásként alkalmazhatjuk a megszokott nagyító ikont, egy cselekvésre felhívó szöveggel párosítva.
Lássuk is, amit beírunk!
A mező mérete függ termékkörünktől és vásárlóink keresési szokásaitól. Ha a látogató jellemzően hosszabb kulcsszót ír be, úgy látnia kell az egész kifejezést. Így lesz lehetősége arra, hogy észrevegye és javítsa az elírásokat, ha az szükséges. Ezt a területet is érdemes tesztelni, de hüvelykujj szabályként annyit mondhatunk, hogy mezőnk szélessége legalább 20 karakter legyen.
Ha sok kategóriánk van, úgy biztosítsuk, hogy a felhasználó szűkíthesse az átfésülendő területet a keresés megkezdése előtt. Így pontosabb találataink lesznek. Ezzel elkerülünk sok olyan találati eredményt, amely irreleváns a felhasználónak, valamint megnöveljük az esélyét, hogy elsőre megtalálják azt, amit keresnek.
Ajánljunk terméket!
Az eredményoldal soha ne legyen üres. Még ha a beírt kifejezésre nem is kapunk találatot, akkor se tudjuk le egy „Nincs találat” frázissal úgy, hogy semmilyen navigációs támpontot nem teszünk ki. Adjunk hozzá javasolt kategóriákat vagy egy „Nem találta meg, amit keresett? Lépjen kapcsolatba velünk közvetlenül…” szöveget. Ez is több mint a semmi, de a legjobb, ha termékeket javaslunk!