A megállapodás célja a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint az, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díj bevezetésével egyidejűleg sor kerüljön a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességét javító intézkedésekre, valamint biztosított legyen számukra az e-útdíj fizetés finanszírozhatóságát lehetővé tevő, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukció.
A versenyhátrány mérséklésére elegendő az engedmény
E célkitűzés megvalósítása érdekében a megállapodás három ponton biztosít kedvezményt a fuvarozók számára: csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, továbbá lesz az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel.
A fuvarozók képviselői hangoztatták ugyanakkor az aláírás alkalmával tartott tájékoztatón, hogy a megállapodás nem kompenzálja az e-útdíj miatt megnövekedett költségeiket, csak versenyhátrányukat csökkenti a nemzetközi szektortársaikkal szemben. A szomszédos országokban ugyanis jóval alacsonyabbak a fuvarozókat terhelő adók - így nincs iparűzési adó, több illeték és más teher sem - ezért szükséges a magyar cégek kompenzálása. Azzal kezdettől egyetértettek a fuvarozók, hogy az utakat nagymértékben rongáló nehéz gépjárművek használatarányosan járuljanak hozzá az utak fenntartásához.
A költségek 40 százalékkal nőnek
Wáberer György számítása szerint a használatarányos útdíj a menetköltséget - azt a költséget, amely a díjköteles útszakaszon haladó járművet terheli - 40 százalékkal növeli. A megnövelt terhet mérsékli majd kedvezményként - az utat kímélő - légrugós járművek adókedvezménye, amely 100 kilogrammonként 350 forinttal csökken. Ez járművenként évente 100 ezer forint megtakarítás.
Kedvezményes hitel: kidolgozás alatt
Az útdíj finanszírozására szolgáló kedvezményes forgóeszközhitel feltételeit most dolgozza ki a nemzetgazdasági tárca. Dittel Gábor főleg a kisebb cégeknél tartja ezt fontosnak, akiknek a már említett fél-egymilliós útdíjat azonnal ki kell fizetniük, míg a fuvardíjhoz 1-3 hónap múlva jutnak hozzá. Ezért kéthavi útdíj kedvezményes finanszírozást tartana az ipartestület főtitkára reálisnak.
A hatékony együttműködés és partnerség érdekében a felek közös szándékukat fejezték ki, hogy 2013. novemberében az e-útdíj bevezetésének és alkalmazásának tapasztalatai alapján ismételten áttekintik a megkötött megállapodást, az együttműködési lehetőségeket.
Megjelent a rendelet a tarifákról
A használatarányos útdíjat július 1-jével vezetik be Magyarországon. A tarifákról és az érintett utak jegyzéséről szóló rendelet a május 31-i Magyar Közlönyben jelent meg. A kilométerenként fizetendő díj az út jellegétől, a jármű tengelyszámától, továbbá a motorjának a környezetvédelmi besorolásától függ.
A kéttengelyes kocsi a gyorsforgalmi úton 49,90, míg a főúton 21,23 forintért haladhat egy kilométert. A háromtengelyes teherautónál 70,02 és 36,75 forint, a négytengelyes kamionnál pedig 108,38, illetve 67,60 forint a tarifa.
Az útdíjtörvény szerint fizetni az elemi útszakaszok után kell. Az autópályáknál, autóutaknál és főutaknál is ez praktikusan a két lehajtó közti távolságot jelenti. A rendelet melléklete valamennyi díjköteles útra közli az elemi útszakaszok kilométer-szelvényeit, az elemi útszakaszok hosszát és az azokért fizetendő alapdíjat, mindhárom tengelyszámra külön-külön.
Bírság a jogosulatlan úthasználatért
Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül, akkor bírságot kell fizetnie. Ennek összegét is tételesen tartalmazza a rendelet: négyhengeres autónál a jogosulatlan úthasználat esetén 80-110 ezer forint róható ki például.
Ha valakit jogosulatlan úthasználatért megbüntetnek 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság. Ez az időtartam azonban szeptember 1-jétől 8 órára rövidül majd. A büntetés a gépjármű vezetőjére köteles megfizetni, ha ő felel a jogosulatlan úthasználatért, egyéb esetben az üzembentartónak kell fizetnie.