Ennyit ad vissza a fuvarozóknak a kormány az útdíjból

Csökkenő a gépjárműadó, visszatérítés az iparűzési adóból, kedvezményes forgóeszközhitel – ezek azok az elemek, amellyel a kormány az e-útdíj bevezetését kompenzálja a magánfuvarozóknál a versenyképesség javítása érdekében. A megállapodást ma írták alá a kormány és a fuvarozók képviselői.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A megállapodás célja a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint az, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díj bevezetésével egyidejűleg sor kerüljön a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességét javító intézkedésekre, valamint biztosított legyen számukra az e-útdíj fizetés finanszírozhatóságát lehetővé tevő, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukció.

A megállapodást a Kormány részéről Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, a fuvarozók képviseletében Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ügyvezető főtitkára, dr. Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnöke, valamint Wáberer György, a Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatója és a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum elnöke írta alá.
Fotó: MTI

A versenyhátrány mérséklésére elegendő az engedmény

E célkitűzés megvalósítása érdekében a megállapodás három ponton biztosít kedvezményt a fuvarozók számára: csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, továbbá lesz az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel.

A fuvarozók képviselői hangoztatták ugyanakkor az aláírás alkalmával tartott tájékoztatón, hogy a megállapodás nem kompenzálja az e-útdíj miatt megnövekedett költségeiket, csak versenyhátrányukat csökkenti a nemzetközi szektortársaikkal szemben. A szomszédos országokban ugyanis jóval alacsonyabbak a fuvarozókat terhelő adók - így nincs iparűzési adó, több illeték és más teher sem - ezért szükséges a magyar cégek kompenzálása. Azzal kezdettől egyetértettek a fuvarozók, hogy az utakat nagymértékben rongáló nehéz gépjárművek használatarányosan járuljanak hozzá az utak fenntartásához.

A költségek 40 százalékkal nőnek

Wáberer György számítása szerint a használatarányos útdíj a menetköltséget - azt a költséget, amely a díjköteles útszakaszon haladó járművet terheli - 40 százalékkal növeli. A megnövelt terhet mérsékli majd kedvezményként - az utat kímélő - légrugós járművek adókedvezménye, amely 100 kilogrammonként 350 forinttal csökken. Ez járművenként évente 100 ezer forint megtakarítás.

Fizetési lehetőségek: a hónap közepétől indulhat a regisztráció
A használatarányos útdíj megfizetésére kötelezett fuvarozók június közepétől regisztrálhatják járművüket az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) honlapján, így egyszerűbb lesz az útdíj fizetése július elsejétől. Az e-útdíjat július 1-től háromféleképpen lehet megfizetni: fedélzeti eszközzel flottakövetési szolgáltató segítségével, vagy szintén fedélzeti eszközzel európai elektronikus útdíj szolgáltatáson (EETS) keresztül, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel.
A fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk; erre fizetik majd az útdíjat. A fuvarozóknak kell gondoskodniuk arról, hogy az ÁAK-nál nyitott számlán legyen pénz, például úgy, hogy benzinkúton egy bizonyos összeggel feltöltött útdíj-feltöltőkártyát vásárol a fuvarozó. A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan kell majd útdíjat fizetni, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent. A rendszer gerince a GPS-es fedélzeti egység segítségével történő bevallás lesz, és az I-Cell úgy alakítja ki a rendszert, hogy a tehergépjárművekben már benn lévő GPS-es flottakövető rendszereket használni lehessen, vagyis ez ne jelentsen pluszberuházást.
Akinek van ilyen eszköze, nagyon jó esélye van arra, hogy nem kell újat vennie, hanem az ő GPS-es szolgáltatója kapcsolódni fog az útdíj-rendszerhez. A viszonylati jegyet úgy kell elképzelni mint egy vonatjegyet; ez egyrészt az országot átszelő fuvarosoknak lehet kedvező, másrészt azoknak, akik ritkábban mennek fizetős útszakaszra. A viszonylati jegyet nemcsak a 300 árusító ponton, hanem több mint 1000 viszonteladó partnernél, vagy előre az interneten is meg lehet majd vásárolni, és flottakártyával is lehet majd fizetni. 74 kapunál, ezenkívül 45 autóval ellenőrzik a tehergépjárműveket, 50 bírságoló autó jár majd az utakon, és a határátkelőkön is ellenőrzik az útdíj-fizetést.
Más alapon, de hasonló eredményre jutott Dittel Gábor, aki az MTI tudósítása szerint jelezve, hogy jelenleg Magyarországon egy fuvarozó cégre 4,2 jármű jut, ezek többletterhe az e-útdíj miatt havi 500 ezer és 1 millió forint közé tehető. Ez a költségek 27-30 százalékos növekedése.

Kedvezményes hitel: kidolgozás alatt

Az útdíj finanszírozására szolgáló kedvezményes forgóeszközhitel feltételeit most dolgozza ki a nemzetgazdasági tárca. Dittel Gábor főleg a kisebb cégeknél tartja ezt fontosnak, akiknek a már említett fél-egymilliós útdíjat azonnal ki kell fizetniük, míg a fuvardíjhoz 1-3 hónap múlva jutnak hozzá. Ezért kéthavi útdíj kedvezményes finanszírozást tartana az ipartestület főtitkára reálisnak.

A hatékony együttműködés és partnerség érdekében a felek közös szándékukat fejezték ki, hogy 2013. novemberében az e-útdíj bevezetésének és alkalmazásának tapasztalatai alapján ismételten áttekintik a megkötött megállapodást, az együttműködési lehetőségeket.

Megjelent a rendelet a tarifákról

A használatarányos útdíjat július 1-jével vezetik be Magyarországon. A tarifákról és az érintett utak jegyzéséről szóló rendelet a május 31-i Magyar Közlönyben jelent meg. A kilométerenként fizetendő díj az út jellegétől, a jármű tengelyszámától, továbbá a motorjának a környezetvédelmi besorolásától függ.

A kéttengelyes kocsi a gyorsforgalmi úton 49,90, míg a főúton 21,23 forintért haladhat egy kilométert. A háromtengelyes teherautónál 70,02 és 36,75 forint, a négytengelyes kamionnál pedig 108,38, illetve 67,60 forint a tarifa.

Nem terveztek a cégek az útdíjjal
A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet – többek között ez is kiderült a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. A 300 Magyarországon működő vállalat megkérdezésén alapuló felmérés arra is rámutatott, hogy az online vásárlások térnyerése jelentősen átformálhatja a piacot, szereplőit új megoldások bevezetésére késztetheti.
A "C" környezetvédelmi kategóriás két- és háromtengelyes járműveknél 1,15, míg a négytengelyeseknél 1,2 a szorzó. A "B" környezetvédelmi besorolású motorral rendelkező kocsiknál az üzembentartók a két és háromtengelyesek 0,85-ös, míg a négytengelyesek 0,8-as szorzóval kalkulálhatnak.

Az útdíjtörvény szerint fizetni az elemi útszakaszok után kell. Az autópályáknál, autóutaknál és főutaknál is ez praktikusan a két lehajtó közti távolságot jelenti. A rendelet melléklete valamennyi díjköteles útra közli az elemi útszakaszok kilométer-szelvényeit, az elemi útszakaszok hosszát és az azokért fizetendő alapdíjat, mindhárom tengelyszámra külön-külön.

Bírság a jogosulatlan úthasználatért

Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül, akkor bírságot kell fizetnie. Ennek összegét is tételesen tartalmazza a rendelet: négyhengeres autónál a jogosulatlan úthasználat esetén 80-110 ezer forint róható ki például.

Ha valakit jogosulatlan úthasználatért megbüntetnek 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság. Ez az időtartam azonban szeptember 1-jétől 8 órára rövidül majd. A büntetés a gépjármű vezetőjére köteles megfizetni, ha ő felel a jogosulatlan úthasználatért, egyéb esetben az üzembentartónak kell fizetnie.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo