A reménybeli partnerek vagy vásárlók első benyomása döntő lehet. Egy bármilyen szolgáltatást nyújtó cég, illetve egy üzlet arculata befolyásolja a róla kialakuló képet, ezért különösen fontos, hogy egy vállalkozás professzionalitást, megbízhatóságot sugározzon.
Az arculattervezés voltaképpen az a szakasz egy cég életében, ami feltétlenül szükséges a cégmegjelenítés megfelelő kialakításához. Természetes, hogy már a cég alapítása előtt tisztázni kell, hogy pontosan melyik társadalmi réteget kívánjuk megnyerni vásárlónak, ügyfélnek. Jó, ha egy cég a profilját és a szellemiségét egyaránt kifejező logóval is rendelkezik. A logó megtervezésekor érdemes figyelembe venni, hogy a cég pontosan milyen termékköre fókuszál, illetve milyen szolgáltatást nyújt. Egy könyvelői- vagy ügyvédi iroda legjobban teszi, ha a konzervatív irányvonalat képviseli, de egy szórakozóhely, egy rendezvényszervező iroda logója már nyugodtan lehet fiatalosabb, harsányabb. Mindezek mellett nem feltétlenül indokolt a cég tényleges tevékenységét stilizálva megjeleníteni, hiszen ez sokszor kifejezetten nehézkes is lenne.
Természetesen előzetesen tájékozódhatunk, az adott piaci szegmensen uralkodó trendekről, de nem feltétlenül muszáj azokhoz igazodni. Amennyiben direkt az a célunk, hogy látványosan eltérjünk a szokványostól, hovatovább ezzel meghökkentsük saját célközönségünket, járjunk el fokozott körültekintéssel, mert egy esetleges mellélövés lényegesen többet árthat, mint használhat, sőt, akár végleg hiteltelenné tehet bennünket. Egy biztos: a jó logó azonnal beazonosítható, vagyis semmi mással össze nem téveszthető, és természetesen könnyen megjegyezhető.
A leghatékonyabbak az egyszerű ábrák, és semmiképpen sem javasolt a túl sok szín használata. Gondoljunk csak bele: a logónak fekete-fehérben is jól kell mutatnia. Alapigazság, hogy minél egyszerűbb, annál jobb. Egy ügyfelet nem terhelhetünk azzal, hogy el kelljen gondolkodnia az embléma üzenetén.
A logót nem csak a rendezvényekre vitt molinókon, a szakmai konferenciákon tartott prezentációkon, esetleg a vásárokon a standokra tett szóróanyagokon érdemes elhelyezni, hanem a céges névjegykártyákon is. Ha még folytatunk papíralapú levelezést, a levelezőlapon és a borítón is szerepelnie kell, ha már inkább csak elektronikus úton kommunikálunk partnereinkkel, a mailek végén tüntethetjük föl ugyanazt.
Hogy logónkat minden lehetséges helyen elhelyezzük, nem holmi hóbort, hanem az egységesség, ezáltal a megbízhatóság jele. Hasznos, ha céges autónkat is felmatricázzuk, és evidens, hogy a logót a cég weblapján is láthatóvá kell tennünk. (Vigyázat, a cégünk megjelenítésébe most erősen beleszól a reklámadó önreklámra vonatkozó rendelkezése! Ld. keretes írásunkat!)