Társadalmi vállalkozásként az a céljuk, hogy a munkaerőpiacon az egyik leghátrányosabb helyzetben lévő, autizmus spektrumzavarral élő embereket segítsék úgy, hogy közben olyan minőségű terméket állítanak elő, amely önmagában is megállja a helyét a piaci versenyben.
Az autizmussal élők között vannak állandó felügyeletre szoruló, súlyosan érintett személyek és több-kevesebb támogatással önálló életvitelre képesek is.
– Az utóbbi csoportba tartozó fiataloknak még kevés lehetőségük van a tartalmas, minőségi élethez vezető értékteremtő munka végzésére. Manufaktúránk ezt a hiányt szeretné – ha nem is teljes mértékben – pótolni, de legalábbis csökkenteni – mondja Dénesné Spitzer Éva, a Kockacsoki egyik ötletgazdája.
A Kockacsoki Nonprofit Kft. komplex foglalkoztatási programot működtet, ahol a fiatalok biztonságos, értő, „autizmusbarát” környezetben szerezhetnek munkatapasztalatot. A vállalkozás emellett társadalmi szemléletformáló programokon is részt vesz, ahol bemutatják az érdeklődőknek és az érintett családtagoknak az autista emberek világát.
A csokikészítés egyszerű hobbiként indult. Dénes Ákos, a kft. társalapítója születésnapi ajándékként kapta pár éve a bonbonkészítő tanfolyamot, ahol annyira beleszeretett a dologba, hogy végül professzionális cukrász végzettséget szerzett. A manufakturális gyártás remekül illeszkedik az autizmushoz, hiszen könnyen lépésekre bontható, és belefér a lassabb, átgondolt munkatempó is. Innen jött a vállalkozás ötlete, amivel pályáztak a NESsT társadalmi vállalkozásokat támogató programjába, ahol az üzleti terv elkészítéséhez kaptak segítséget, majd a későbbiekben értékesítési és a marketing-tanácsadást, végül némi kezdőtőkét is.
Ezt kiegészítették a saját befektetésükkel, és kialakították az üzemet, valamint a HACCP szabványoknak való megfelelésre is költöttek. Hogy spóroljanak, lemondtak a légkondicionálásról, így viszont – mivel a csokoládé a hőmérsékletre nagyon érzékeny – csak olyan helyiség jöhetett szóba, aminek kiváló a szellőzése. Az olcsó pince és alagsor tehát eleve kizárt volt. A Budafoki úti társasház földszinti helyiségeit az önkormányzattól bérlik, a társadalmi célnak köszönhetően alacsonyabb áron.
Ez az egyetlen kedvezmény, amit igénybe vesznek. Ugyan a fogyatékkal élők foglalkoztatása miatt igényelhetnének bértámogatást, de fontos cél, hogy ne támogatásokból, hanem valóban a piacról éljenek meg, ezzel is bizonyítva, hogy a fogyatékkal élők a nyílt munkaerőpiacon is rentábilisan alkalmazhatók.
A Kockacsoki Nonprofit Kft. nem egészen egy éve, 2014 szeptemberében indult el hivatalosan, a decens növekedés helyett viszont rakétasebességbe kapcsoltak. Eredetileg kétéves megtérüléssel számoltak, de a jelenlegi adatok szerint ez várhatóan sokkal rövidebb idő lesz.
A minőség ad el
Az, hogy prémium minőségű terméket gyártanak, üzenetértékű: megmutatja, hogy mire képesek a megváltozott munkaképességű emberek. Fontos, hogy termékeik önmagukban is megálljanak a piacon, ne a jó ügy támogatása, hanem saját érdemeik miatt válasszák a vásárlók. Emiatt a termék csomagolásán csak visszafogottan jelenik meg, hogy vásárlásukkal milyen nemes célhoz járul hozzá a fogyasztó.
A legjobb belga csokoládé mellett természetes alapanyagokat használnak. Amit lehet, hazai forrásból, szociális szövetkezetektől szerzik be, de ha az a legjobb, jöhet a hawaii fekete só is. Hogy elkülönítsék magukat a versenytársaktól, a fűszeres csokoládékra specializálódtak. Az egzotikus sós mellett van hagyományosabb narancsos, fahéjas, merészebbeknek chilis vagy épp hazai aszalt szilvával ízesített változat is.
Nemcsak a kiváló minőség miatt bíznak a sikerben, hanem azért is, mert emellett a termék árát pár száz forinttal a versenytársak alá lőtték be.
Tudatos építkezés
Az induláskor egy PR-ügynökség segítségével csináltak hírverést, a sajtómegjelenéseknek köszönhetően érkezett is megrendelés. Emellett e-mailben és telefonon egyenként keresték fel a lehetséges üzleti partnereket, mert úgy látják, a céges megrendelések jelenthetik a biztos piacot számukra. Most már termékeik több viszonteladónál megtalálhatók, megjelennek vásárokon, és egy webshopban is elérhetők. A fő cél azonban továbbra is a céges megrendelők megnyerése.
A csoki nagyon szezonális termék. Tavaly karácsony előtt már több volt a megrendelés, mint ami a napi körülbelül 100 táblás pillanatnyi kapacitással ki tudtak elégíteni, év közben viszont sok az üresjárat. Ilyenkor a termékfejlesztésre és az autizmussal kapcsolatos ingyenes programjaikra koncentrálnak. A bevételeket a csokiműhelybe szervezett workshopokkal, céges csapatépítő programok befogadásával pótolják ki.
Hosszú távra terveznek, hiszen a társadalmi elkötelezettség mellett személyes érintettsége is van a Kockacsoki megalapításának. A házaspár nagyobbik gyermeke, a most tízéves Beni is autizmussal él, neki szintén jól jön majd a munkahely, ha felnő.
Az etikus üzlet sorozat támogatója a MagNet Bank.