Míg korábban az emberek a kisebb összegű fizetnivalókat szívesebben rendezték készpénzzel, az érintés nélküli (ún. contactless) technológiák elterjedésével az ügyfelek mind gyakrabban veszik igénybe bankkártyájukat kisebb összegek kifizetéséhez is. Az érintés nélküli kártyás fizetés ugyanis rendkívül kényelmes és gyors, és a kártyakibocsátó társaságok is folyamatosan népszerűsítik. A készpénz nélküli, de különösen az érintés nélküli fizetés robbanásszerű fejlődése további lehetőségeket hordoz magában. A bankok már mobillal fizetés lehetőségét is kínálják az ügyfeleiknek. Ám ehhez olyan okos telefonokra van szükség, amely az NFC technológiát is támogatja. A magyar piacon is már számos ilyen telefon kapható. Ha a telefon támogatja az NFC technológiát, akkor ehetőség nyílik az elektronikus pénztárca használatára is.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy ügyfelek többet költenek, ha nem látják a pénzt
A készpénz nélküli fizetés kényelmességének és egyszerűségének közvetlen következménye, hogy az emberek kevésbé fogják magukat vissza, és többet költenek. „Közismert elemzések szerint a nem készpénzzel fizető ügyfél akár 30 százalékkal is hajlandó többet elkölteni. Ez azt jelenti, hogy azt az árut is megveszi, amelyet készpénzzel nem venne meg. Nyilvánvaló, hogy az emberek hajlandóbbak költeni, ha nem látják, hogyan fogy a pénz a pénztárcájukból“ - tudtuk meg Lenka Bukalovától, a fizetési technológiák fejlesztése és szállítása területén jelentős piaci részesedéssel rendelkező Sonet cég kereskedelmi és marketing igazgatójától. „Ezen felül egyértelműen kimutatható, hogy a készpénz nélküli fizetések száma folyamatosan növekszik,“ erősítette meg napjaink nyilvánvaló trendjét a szakértő.
A készpénz nélküli kártyás fizetésre szolgáló fizetési terminálok a legkülönbözőbb vállalkozói területeken vehetők igénybe. A konkrét modell kiválasztása a POS terminál rendeltetési helyéhez igazodik. Az alapváltozat a helyhez kötött terminál, amely folyamatosan kapcsolódik az elektromos hálózatra, az internetre vagy egy telefonvonalra. Ezen kívül van olyan mobil terminál is, amely egy SIM kártya segítségével működik, és amellyel a személyzet szabadon mozoghat az üzlet vagy étterem területén. „A mobil termináloknak nincs szükségük állandó elektromos táplálásra, ezért elég naponta egyszer, vagy kb. 300 fizetési tranzakció után feltölteni őket. Ezért különösen előnyösen használhatók például éttermekben vagy taxiban,“ teszi hozzá Lenka Bukalová.
A POS terminál számos további szolgáltatást tesz lehetővé
Napjainkban a POS terminálok már nem csupán készpénz nélküli fizetések lebonyolítására szolgáló, elszigetelt készülékek, hanem más szolgáltatások is igénybe vehetők rajtuk. Ezek közé tartozik például a terminálok kasszarendszerhez kapcsolása, a pénztárból történő készpénzfelvétel (a CashBack), a mobiltelefonok egységekkel történő feltöltése, vagy a chiptechnológián alapuló különféle hűségprogramok. A fizetési terminál kasszarendszerre kapcsolása felgyorsítja az ügyfelek kiszolgálását, miután nincs szükség a fizetendő összeg kétszeri bevitelére, és ezzel elkerülhetővé válik a kezelőszemélyzet által okozott esetleges hibák sora. A Cash Back és az egyenlegfeltöltés lehetővé teszi az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások bővítését.
Az önkiszolgáló terminál 24 órás üzemet tesz lehetővé
Az önkiszolgáló terminálok beilleszthetők a személyzet nélküli fizetési rendszerekbe is. Bizonyos modellek az üzemegység személyzetét helyettesítő eszközökként kerültek kifejlesztésre, így előnyösen használhatók például parkolókban, üzemanyagtöltő állomásokon, illetve minden olyan helyen, ahol az áruk vagy szolgáltatások iránti kereslet napi 24 órában jelentkezik. „Kezelőszemélyzet nélküli termináljainkkal az ügyfelek legtöbbször a parkolókban találkoznak. Itt telepítjük az összes ilyen berendezés 90 %-át. De ez a technológia más területeken is kiválóan alkalmazható. Ilyenek lehetnek például a sí központok, üzemanyagtöltő állomások, jegyautomaták stb.,“ egészíti ki Lenka Bukalová.