Magyarországon az emberek szeretik a brandeket, az ismert üzleteket. Valószínűleg ez az oka annak, hogy az európai átlagot meghaladja a hazai franchise-hálózatok száma, amelyek közül több még a válság első éveiben is dinamikusan nőtt. A franchise-rendszerben működő vállalkozások túlélési rátája ma is magasabb, mint a hagyományos modellt követő cégeké. Nézve a sikeres vállalkozásokat, könnyen tekinthetünk egyfajta mentőövként a franchise-ra, ám a belépőnek is komoly kockázatokkal járhat a csatlakozás a nem lebecsülendő előnyök mellett. – A franchise sem csodapirula, annak ellenére, hogy óriási előnyt jelenthet egy bejáratott márkához csatlakozni – szögezi le Szabó Tibor, a Profit Franchise Kft. ügyvezető igazgatója.
Előnyök
- Egy már bizonyítottan működő koncepció átvételével jelentősen csökkenthetjük az új vállalkozás indításának kockázatát.
- Egy már bevezetett márkanevet használhatunk anélkül, hogy annak felépítésére magunknak kellene áldoznunk, ráadásul a központi marketingre is számíthatunk.
- Segítséget kaphatunk az üzlet beindításához a rendszer gazdájától.
- Egy nagyobb hálózat részeként kedvezőbb vásárlási, beszerzési feltételekben bízhatunk.
- Folyamatos az innováció, a termékfejlesztés anélkül, hogy arról magunknak kellene gondoskodnunk.
- Fel kell készülni a különböző díjak (belépési, royalty, marketing) jelentette kötelezettségekre.
- A szabályokat szigorúan követni kell.
- Le kell mondanunk a teljes vállalkozói szabadságunkról, adott esetben akár saját kiváló ötleteink megvalósításáról.
- A hálózat más tagjainak esetleg nem megfelelő működése kihat ránk is.
- Lassú innováció, bár ez az átadótól függ. Vannak rendkívül innovatív hálózatok is.
Szabó Tibor szerint ez a piac nem azoknak való, akik újítani szeretnének, bár a belépőnek van lehetősége arra, hogy ötletét eljuttassa a franchise-átadóhoz, és keresztülküzdje magát a hosszadalmas eljáráson. Ezután viszont az ötlete minden átvevő partnert gazdagítani fog.
Tévhitként él az is, hogy a franchise viszonylag olcsón megúszható. Az egyszeri belépési díjak százezer forinttól akár százmillió forintig terjedhetnek. (Az utóbbi szám inkább országos vagy regionális master franchise-jogok tekintetében jellemző.) A belépési díj mellett havidíjat is fizetnie kell a belépőnek, ami lehet fix összeg vagy a forgalom meghatározott százaléka. Ez a brand kezelésének, a folyamatos képzésnek, szakmai támogatásnak, illetve a közös marketingnek az ára. A franchise-tól függően az üzlethelyiség ki-, illetve átalakítása is költségigényes lehet.
- Ne higgyünk el mindent! Tájékozódjunk független forrásokból is a megvásárolni kívánt franchise-ról!
- Alaposan nézzük át a szerződést: ha a szövegezés túl homályos, vagy nincs részletekbe menően kibontva, az nem jelent jót!
- Számoljuk ki alaposan a belépésünk költségeit, ne feledjük el a havidíjat és az egyéb költségeket sem a kalkuláció készítésekor!
- Vegyük figyelembe, hogy a franchise működtetése nem jár kevesebb munkával, mint a hagyományos vállalkozás üzemeltetése!
A közös brandhez való tartozásnak is lehetnek hátrányai. – Gyorsétterem-hálózat esetén például a vásárlók az adott étteremben szerzett tapasztalatok alapján nemcsak azt az egy éttermet, hanem az egész hálózatot – és ezáltal a hozzá tartozó összes éttermet – megítélik így vagy úgy. Egy hálózat magyarországi éttermének nem sok köze van a kanadai taghoz, az egyikről kialakult kép mégis hatással lehet a másikra is – említette az ügyvezető.
Külön veszélyt jelenthet egy belépő számára, ha a franchise-t a tulajdonosa értékesíti. Ebben az esetben az új tulajdonossal – esetleg új feltételek mellett kell új szerződést kötnie. A kilépés sem egyszerű procedúra. A franchise-szerződések a legtöbb esetben hosszú távra szólnak, idő előtti felbontásuk komoly anyagi hátrányt jelenhet a vállalkozás számára. Különösen igaz ez akkor, ha a franchise-szerződésben nincs külön szabályozva a kilépés feltételrendszere. Évekre elnyúló és igen költséges jogi káosz lehet az eredmény.