Az orrunknál fogva vezetnek minket?

Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!

Tudományosan bizonyított tény, hogy az illatok reakciókat váltanak ki az emberből. Nem is keveset. Amíg látásunkért csupán négy gén felel, addig szaglásunkra ezernél is több jut. Ezeket az ingereket az agyunk azon része dolgozza fel, amelyik a hosszú távú memóriáért felel. Ugyanez a rész felelős azokért az információkért is, melyek az ösztönös viselkedésünket befolyásolják.

A vásárlói döntéseket is nagyban befolyásolják az érzelmek, ezért, ha kellemes illatokkal pozitív érzelmeket keltünk a vevőkben, azzal elősegítjük a pozitív vásárlói döntést.

Nem csak az állatoknak fontos a szaglás!
Kép: Pixabay

Az olyan alapvető összefüggéseken, mint hogy a friss kenyér illatától éhség tör ránk, nem lepődünk meg. De kutatási eredmények szerint például egy kellemes illatú helyiségben jobb minőségűnek találtak az emberek egy sportcipőt, egy sampon illatának megváltoztatása után pedig a válaszadók úgy ítélték meg, hogy fényesebb lett tőle a hajuk. Meglepő? Ettől még igaz!

Sose gondolná, min múlik az eladás
Van élet az online világon túl is! A személyes értékesítés szerepe még mindig nem elhanyagolható. Ha figyelünk néhány finomságra, nagyságrendekkel is hatékonyabbá tehető.
Éppen ezért az illatmarketing nagyon hatékony eszköz a fogyasztói, üzleti döntések pozitív befolyásolására,  továbbá nagyon jó reklámeszközként is funkcionálhat egy cég számára. Gondoljunk csak bele, milyen pozitív képet alakít ki egy partnerben, ha kellemes, a cég filozófiájához illő illattal fogadja a hozzájuk érkezőket. A Singapore Airlines például saját illatot fejlesztetett ki, ami a repülőgépeiken, a várótermekben, az irodákban használnak, de még a stewardessek parfümjét is ehhez igazították. Természetesen egy kisvállalkozásnak nem feltétlenül kell egyedi illatot kialakítania, az is elég, ha a kellemességről gondoskodunk. (Egyébként akár egy rossz szag is lehet márkajellemző: a McDonalds olajszagához a fogyasztók kellemes dolgokat társítanak, ezért nem is igyekeznek elnyomni azt.)

Ne csak a vendégekre, vásárlókra gondoljunk! Az is fontos, hogy az alkalmazottak is kellemes illatú környezetben végezzék el a napi teendőiket. Egy jól megválasztott illat ugyanis jó közérzetet teremt, és növeli a dolgozók teljesítményét is.

„Több partnerszállodában arról számoltak be, hogy a szobák illatosításának bevezetése óta a vendégek nagyobb százalékban térnek újra vissza. Egy nemrég leszerződött kiskereskedelmi partnerünk pedig azt vette észre, hogy a bevezetett kellemes illat hatására a vásárlók több időt töltenek az adott üzletben”  – nyilatkozta Kassay Márta, a SanOdor Kft. tulajdonos ügyvezető igazgatója.

Bármennyire is szeretnénk, nem tudjuk kikerülni az illatokat. Nem tudunk átmenni előlük az út másik oldalára, vagy elfordítani a fejünket, amikor véletlenül ,,szembejön” velünk. Hatással vannak ránk, érzékszerveinkre, érzelmeinkre, döntéseinkre. Mindezek alapján elmondhatjuk, hogy az illatok az orrunknál fogva vezetnek minket – kár lenne nem élni ezzel a lehetőséggel.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo