A befektetési szempontból vonzó cégek kritériumai iparágtól függetlenül többé-kevésbé azonosak. Vagy valamilyen egyedi termékkel, szolgáltatással vannak jelen a piacon, vagy innovatív üzleti modellt, megoldást alkalmaznak akár az értékesítés, marketing, termelés vagy más vállalati folyamatok területén. Nem minden esetben az a fontos, hogy a cégnek piacvezető pozíciója, kizárólagossági jogai vagy hatalmas forgalma és eredménye van-e. Sokkal lényegesebb, hogy a többi piaci szereplő közül a céltársaságot az általa értékesített termékek, alkalmazott eljárások és folyamatok megkülönböztetik-e, és ez által van-e valamennyi versenyelőnye.
Alacsonyabb kockázat, kisebb megtérülés
A magyar közvélemény a magántőke-befektetés fogalmát szinte kizárólag a fiatal vállalkozások finanszírozására irányuló kockázati tőkebefektetés fogalmával köti össze.– A hosszabb ideje működő, a saját területükön komoly piaci súllyal bíró, kialakult termékstruktúrával és bejáratott menedzsmenttel működő vállalatok számára is a külső tőkebevonás lehet a leghatékonyabb út a növekedési céljaik eléréséhez – magyarázza Detrekői László, a Portfolion Zrt. által kezelt Fordulat Tőkealap befektetési igazgatója. (Vele a témáról készült hosszabb interjúnkat itt találja.)
A befektetők, ha startup cégről van szó, alapvetően azt nézik, hogy a csapat mire képes, az üzleti modell szerepe a döntésben kevesebb mint 50 százalék. Ennek elsősorban az az oka, hogy bőséges a kínálat jó ötletekből, hiánycikknek számít viszont a jó képességű csapat és a felkészült menedzsment. Annál is inkább, mivel köztudott, hogy nincs lemásolhatatlan ötlet vagy utolérhetetlen fejlesztés. Vannak azonban egyedülálló képességek, amelyekkel egy adott cég képes hosszan megállni a helyét a piaci versenyben.
Egész más a helyzet, amikor érett vállalkozásba szeretne invesztálni a befektető. Itt ugyanis nem az alapján kénytelen dönteni, hogy milyen a termék/innováció és a mögötte lévő csapat. Az érdemi múlttal nem bíró vállalkozással szemben ebben az esetben ismert a piaci környezet, a versenyhelyzet, így kevesebb kockázatot vállal a kockázati tőkés.
– Nem ismeretlen a cég múltja, az általuk létrehozott termék létjogosultságát sem kell validálni. Kockázatok persze itt is vannak, hiszen a startupokkal szemben például a részben hitelből történő finanszírozás növelheti az eredmény kilengését – húzza alá a befektetési igazgató.
Beszámol az eredményeiről
Azt a tényt, hogy egy vállalkozás vezetése egy adott időszakban hogyan teljesített, a bizalom felépítése és megtartása érdekében valamilyen formában meg kell osztani egy sor érintettel: a tulajdonosokkal, a dolgozókkal, a partnerekkel, a befektetőkkel, sőt, tőkepiaci működés esetén akár a nagyközönséggel is. Az üzleti terv eredményeiről és a társaság kilátásairól átgondolt, érthető értékelést kell készíteni. Egy kezdő ötletnél elegendő csak érezni az üzleti lehetőséget, a már létező cégnél üzleti tervvel kell rendelkezni.
Kockázatot vállalA legtöbb befektető számára kiemelt jelentősége van annak, hogy lássa, az új üzlet tulajdonosa (anyagi) kockázatot vállal a beindítás érdekében. Ez a fajta magatartás egyenlő a befektetők szemében azzal, hogy a vállalkozó reális célokat fogalmazott meg, és bízik a sikerben.
Lelkes támogatókat gyűjt maga köréKifejezetten jó pontnak számít, ha látják, hogy az új üzletnek már vannak támogatói, még akkor is, ha a kör csak családtagokból és barátokból áll. Mindenkinek könnyebb beszállni egy üzletbe, ha érzi, nincs egyedül.
Kompromisszum nélkül nincs pénz
A sikeres tranzakcióhoz mindkét esetben elengedhetetlenek a kompromisszumok – tartják a hozzáértők. Egy startup-tulajdonosnak muszáj elfogadnia, hogy szüksége van pénzügyi szakember bevonására a döntésekbe ahhoz, hogy termékéből üzleti siker legyen. A befektetők érdemben azzal a céggel foglalkoznak, ahol vagy van profi menedzsment – vagy legalább azt a benyomást kelti –, vagy késznek kell lenni elfogadni a kockázati tőkés ilyen típusú segítségét.
A másik esetben pedig, egyebek között, arra kell felkészülniük a vállalat tulajdonosainak, hogy a befektetés célja a meghatározott időintervallumon belül megfelelő hozamot produkáló exit elérése. A befektető számára minden esetben megnyugtató, ha a vállalat teljesíti az üzleti tervben vállaltakat. Ez a legfőbb motiváció a győri székhelyű, magyar tulajdonú Graboplast Zrt. esetében is, amelyben a közelmúltban szerzett 16 százalékos részesedést a Fordulat Tőkealap.