Akár jól is jöhet nekünk a Volkswagen-botrány

A Volkswagen botrány miatt a magyar gazdaság teljesítménye akár 1-1,5 százalékkal is visszaeshet a következő évben. A magyar beszállítók kitettsége a német autóipari vállalatok felé nagyon magas, sok magyar kis- és középvállalkozás léte kerülhet veszélybe. Az Export Kooperáció szakértői szerint ugyanakkor a botrány hosszútávon akár kedvező hatást is gyakorolhat a magyar vállalkozói környezetre: a cégeknek a fejlődés érdekében ideje diverzifikálni tevékenységeiket, a finanszírozás rendezésével és a fejlesztések optimalizálásával ez akár sikerülhet is.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: SXC

Habár a „Volkswagen ügy” hazai kimenetele egyelőre nem dőlt el, a szakértők szerint az egyértelműen látszik, hogy a régióban Csehország mellett Magyarország van leginkább kitéve a hatásainak. A legrosszabb forgatókönyv szerint a termelés visszaesése akár 1-1,5 százalékkal is csökkentheti a magyar GDP-t, a beszállítók által nyújtott, és a követelésbiztosítók által fedezet alá vont hitelállomány pedig a hazai autóipari szegmensben az 1 milliárd eurót is elérheti. „A beszállítók az iparági vevőket hagyományosan alulbiztosítják, a kockázatok téves alulértékelése miatt a konkrét szállítói követelésállomány, azaz a szállítók által nyújtott hitelek teljes összege ennél jelentősen magasabb, akár 2-3 milliárd euró lehet. A fedezetbe vonható összegek még növelhetőek, ám a kockázatok további növekedésével már a biztosítói fedezetek is elfogyhatnak.” – vázolta fel a jelenlegi helyzetet Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója.

Több lábon kell állni

Ha egy magyar beszállító évekig dolgozik egy nemzetközi nagyvállalatnak, nemcsak függőség alakul ki a két szervezet között, hanem maga a beszállító is fejlődik, hiszen a legmodernebb nemzetközi sztenderdeknek kell megfelelnie. Ezt ki lehetne használni többek között az új üzleti kapcsolatok építésével is. Gyakori probléma azonban, hogy a vállalkozás vezetői a több éves kapcsolat, és a biztosnak vélt jövő miatt túlságosan megnyugodnak, és nem akarnak más lehetőségek felé nyitni. Az évek alatt felhalmozott know-how viszont felhasználható lenne arra is, hogy más vállalatokat keressenek meg, immár egy nagy multinacionális partner igényeinek is megfelelt cégként. „A vállalkozásoknak mindig a legrosszabb esettel érdemes számolniuk. A botrány is megmutatta, hogy biztosnak hitt partnerek kerülhetnek rövid időn belül nagy bajba.”– mondta Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere. Ugyanakkor a realitás talaján kell maradni, ha egy új céghez szeretne a vállalakozás beszállítóként csatlakozni, akkor a szerződéskötésig minimum egy év telik el, és jelentős időbefektetést, akár 2-3 évet is igényelhet egy megszokott, hatékony partneri kapcsolat kiépítése. Hosszútávon azonban így, és a hasonló iparágak, például az elektronika felé nyitással lehet csökkenteni a függőséget.

A rugalmasság a túlélés kulcsa
A folyamatosan változó gazdasági környezetben kulcsfontosságú a vállalkozások rugalmassága és megfelelő üzleti kultúrája. Egy friss felmérés szerint azonban a magyar vállalkozások ebben az átlag alatt teljesítenek.
Most könnyebb egy jó ötlettel kopogtatni

„A nagy cégek most sokkal nyitottabbak az innovatív megoldások és ötletek felé” - véli Gyurácz Németh Iván, aki szerint a multinacionális vállalatoknál előtérbe kerül a kívülről jövő innováció, hiszen például a Volkswagen a belső fejlesztésekre kevésbé fog forrásokat elkülöníteni, ezért kutatja azokat a lehetőségeket, amivel gyorsan ki tudná váltani a jelenlegi rendszert. A szakértők szerint ebbe is be lehetne kapcsolódni, persze kérdés, mennyire sikerülhet ez egy magyar cégnek. „A cégek nem feltétlenül abba az irányba fejlesztettek eddig, amit a piac indokolt, az uniós források ebben sokkal meghatározóbb szerepet játszottak” – tette hozzá Póka Valentin.

A bankszektor is bizakodó

Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője elmondta, hogy a győri gyár hatékonyan működő egység, és Magyarországon az érintett motorokat már nem gyártják. Ha valahol vissza akarnak venni a termelésből, akkor a logika azt diktálná, hogy ne itt tegyék meg ezt. „Továbbra is az export, ennek részeként a magyar autóipari beszállítók fogják hajtani a magyar gazdasági növekedését. Az export véleményünk szerint jelentős kitörési pont lehet a hazai kkv-k számára” - emelte ki Tóth Viktor.

A világpiacra katapultálhat a beszállítói lét
Beszállítóvá válni nem kis kihívás, komoly beruházást, átgondolt cégvezetést, nemzetközi szintű minőségirányítást követelnek meg a nagy gyártó cégek attól a cégtől, amely ilyen babérokra pályázik. Ám komoly előnyökkel is jár: a stabil megrendelések mellett a világpiacra is eljuttathatja a magyar kkv-kat.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo