Az eddigiektől eltérően a hivatalból induló eljárások közül elsőként az ellenőrzési eljárásoknál lesz mód az adóügy elektronikus úton történő megindítására. Mindez úgy történik majd, hogy erről az érintett adózó nem feltétlen fog tudni, hiszen akár egy több évvel ezelőtt adott meghatalmazás miatt nem lesz szükség arra, hogy az adózó tudomást szerezzen az ellenőrzés megindulásáról, mert elégséges lesz, ha a könyvelője tud róla – írja legfrissebb blogbejegyzésében Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM adómenedzsere.
Miért lehetséges ez?
Mert az eljárási törvény év közben hatályba lépő változása értelmében lehetővé válik a megbízólevélnek az elektronikus úton történő kézbesítése, ami gyakorlati értelemben a megbízólevél értesítési tárhelyen történő elhelyezését fogja jelenteni.
Mire jogosít fel a T180-as bejelentőlap?
Az adózók és az adóhatóság közötti elektronikus kapcsolattartás rendszere a T180-as bejelentőlapon alapszik. A bejelentőlapot megvizsgálva jól látható, hogy az csak meghatározott adóügyek intézését teszi lehetővé. Azonban a bejelentő megfelelő módon biztosítja, hogy ne kelljen minden jogszabály-, illetve bejelentőlap-változásnál felülvizsgálni, hogy az adott ügytípust a bejelentéssel érintett személy intézheti-e, vagy sem. Erre szolgál annak a kódkockának a kitölthetősége, amellyel a meghatalmazás olyan jövőbeni ügyek intézésére is kiterjeszthető, amelyek a meghatalmazás megadásakor még elektronikus úton nem voltak intézhetők. Ha a jelenleg hatályos bejelentőlapon szereplő ügyfajtákat nézzük, akkor megállapítható, hogy a végrehajtási eljárásban esetleges elektronikus kapcsolattartás kivételével olyan ügyfajták tartoznak a bejelentés hatókörébe, amelyek az adózói jogok érvényesítését vagy adózói kérelemre indult eljárásokban való részvételt biztosítják.
Ennek megfelelően az adóellenőrzések világában a T180-as meghatalmazással csak és kizárólag megbízólevél érvényességének az ellenőrzését lehetett elvégezni. Egyelőre!
Mert kérdés, hogy a 2014. július 1-jétől miként kell majd értelmezni a megbízólevél átvételét:
- a bejelentést követő jogszabályi változás alapján újonnan elérhető elektronikusan intézhető adóügyként, vagy
- egy eljárási részcselekményként, amely nem értelmezhető elkülönült adóügyként, aminek következtében erre az „ügyfajtára” nem lehet meghatalmazást adni?
Amennyiben így lesz, minden olyan vállalkozásnál, ahol az adóügyek elektronikus intézéséhez korábban egy mindenre kiterjedő meghatalmazás született, elviekben számítani lehet arra, hogy az ellenőrzést az új szabályok adta lehetőséggel élve indítja meg a NAV.
Várhatóan az adóhatóság ezzel az új lehetőséggel nem fog azonnal élni, és nem kezdődnek tömegesen adóvizsgálatok megbízólevelek elektronikus úton történő átadásával. A későbbi bonyodalmak elkerülése érdekében azonban mindenkinek érdemes megnézni, hogy annak idején pontosan mire is adott meghatalmazást. Mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy rendet rakjon saját háza táján, ha nem akarja, hogy az ellenőrzés megkezdése idegen kezekbe kerüljön; a meglévő meghatalmazásokat érdemes módosítani, illetve a már megszűnt meghatalmazásokat hivatalosan is bejelenteni.