A NAV februárban hozta nyilvánosságra 2013-as ellenőrzési irányelveit, melyek meghatározzák azokat a tevékenységi köröket, melyeket kiemelten vizsgálni fognak. Érdemes készülniük például a cukor, édesség, szoftver, elektronikus termékek és egyéb háztartási cikkek nagykereskedelmével, vetőmag, dísznövény és műtrágya kiskereskedelemmel foglalkozó cégeknek. Várhatják az ellenőrzéseket a biztonsági szolgáltatók, nyomozók, valamint a munkaerő-piaci szolgáltatások. Jobb, ha számítanak ellenőrzésre a hús- és baromfikészítmények gyártói, a műanyag csomagolóeszköz és az építőanyag gyártók is. A hatóság már az idei vizsgálatok során is gyűjt adatot a jövő éviekhez a 2014-re kijelölt cégekről, vagyis a csomagküldéssel, az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásokról, a magánorvosokról, fogorvosokról és más egészségügyi szolgáltatókról, de nem ússzák meg a számvitellel foglalkozó vállalkozások, adószakértők és jogi szolgáltatók sem.
Már az idei ellenőrzéseknél is várható, hogy a hatóságok felkészültebbek lesznek. A vállalkozásoknak számolniuk kell a hazai és a nemzetközi adóhatóságok szorosabb együttműködésével, közös fellépésével az országhatáron átnyúló ügyleteket érintő kérdésekben. Néhány ellenőrzési területtel kapcsolatban azonban még olyan bizonytalanságokat lehet tapasztalni, amelyek várhatóan nehézséget fognak okozni a jogszerűségre törekvő adóalanyoknak is.
Ilyen például az ellenőrzések egyik slágerterülete az áfa, amelynek ellenőrzését számos új eszköz bevezetése teszi hatékonyabbá. Ezek között említhetjük a belföldi áfa összesítő jelentések adatainak számítógépes feldolgozását, a pénztárgépek ellenőrzését és az online rendszer bevezetését, valamint a pénzforgalmi elszámolású áfát.
Mindez a növekvő adminisztrációs terhek miatt önmagában is nagyobb hibázási lehetőséget jelent. Ha hozzávesszük ehhez, hogy az összesítő jelentéssel kapcsolatban a LeitnerLeitner tapasztalatai szerint ügyfeleik számos problémát észleltek – mint például a devizás tételeknél felmerülő kerekítési problémák vagy a számla korrekciók esetei – akkor belátható, hogy a legjobb szándék esetén is könnyen sújthatók mulasztási bírsággal a vállalkozások.
További áfa-újdonság a fordított adózás (amiről itt olvashat bővebben) alá eső termékkör bővülése is. Ez ugyan valódi megkönnyebbülést jelent azoknak a cégeknek, amelyeknek eddig finanszírozniuk kellett hosszú adóellenőrzések miatt bennragadt visszaigényelhető áfát, de közben néhány ponton bizonytalanságot okoz. Nem világos ugyanis, hogy mely termékek esetében alkalmazható. Hasonló nehézségekkel szembesülhetnek a népegészségügyi termékdíj alanyai is, hiszen nem mindig egyértelmű, hogy egy bizonyos áru „mártás-e” vagy „szósz”, és a tévedés mindkét esetben milliókba kerülhet.
Regisztrált olvasóink a folyamatosan változó környezetről Adózás témadobozunkból tájékozódhatnak!
Túlságosan bonyolult az adózási környezet
Mivel sok esetben azt tapasztalható, hogy a bírság kiszabásához értelmezési nehézségek, apró, könnyen korrigálható hibák vezetnek, ezért az adózási kultúra javítása érdekében állandó, kiszámítható és jól érthető rendszert kellene megteremteni. A hatóságok csak ez után várhatnák el teljes joggal, hogy minden adóalany maradéktalanul teljesítse kötelezettségeit. „Habár teljes mértékig egyet lehet érteni az agresszív adótervezés elleni szigorú fellépéssel, ugyanakkor a bonyolult, nehezen érthető és állandóan változó jogszabályi környezet sok jogkövető vállalkozás számára is nehézséget okoz” - mondta Siklós Márta a LeitnerLeitner adótanácsadó igazgatója és vezető adótanácsadója.
Végül, de nem utolsósorban idén a társasági adó bevallások helyességét is kiemelten fogja vizsgálni a hatóság, többek között az eddig is előtérben tartott kapcsolt vállalkozások közötti árképzést (transzferár-képzést), valamint az adókedvezmények igénybevételének jogosságát. Az adókedvezmények jogszerűségének vizsgálatára való felkészülés mellett fontos lehet a felhasználás optimalizálása, előretervezése is, mellyel több millió forintos megtakarítás is elérhető.
A ciprusi ügy is adózási kérdés
E kérdésnek a ciprusi események miatt is nagy aktualitása van, hiszen ez a napokban is sokat tárgyalt pénzpiaci hatások mellett gyökereit és következményeit tekintve is adózási kérdés – hangsúlyozta Jancsa-Pék Judit, a vállalat vezető adótanácsadója. A ciprusi betétek megadóztatásának uniós szándéka mögött ugyanis az agresszív adócsökkentést támogató adórendszer elleni fellépés indoka sejthető.
A ciprusi helyzet – annak adózási vonatkozásait szemlélve – hosszú folyamat végeredménye, melynek kezdete a ’90-es évek közepére nyúlik vissza. A világ vezető államai – a G7-ek – ekkor kérték fel az OECD-t a káros adóverseny elleni intézkedések kidolgozására. Azóta az államok közötti információcsere és az adóhatóságok nemzetközi együttműködése rengeteget fejlődött, mára már a vállalkozások számára is kézzelfogható szintet elérve. Tapasztalataink szerint jelenleg a hazai adóellenőrzések jelentős hányada indul külföldi adóhatósági megkeresésre. Az amerikai, svájci vagy a közelmúlt ciprusi eseményei is e küzdelem, az agresszív adótervezés elleni harc eredményei. Erre jó példa az Egyesült Államokban bevezetésre kerülő ún. FATCA szabály, melyeket élesben 2014-től fognak alkalmazni. Az amerikai állam egy olyan információs hálózatot fejlesztett ki, amely az állampolgárok külföldi befektetéseiről szolgál adatokkal. Ez meggátolja a jövedelem eltitkolását, és így többlet adóbevételhez juttatja a költségvetést.
Összefoglalva egy-egy állam különféle adókedvezményei, adórendszerébe rejtett ösztönzők jók arra, hogy vállalkozásokat vonzzanak egy országba, és fellendítsék a gazdaságát, viszont ha csak fiktív ügyleteket takarnak, akkor helyes a fellépés ellenük. Ebben a vonatkozásban elmondható, hogy Magyarország adórendszere versenyképes. Az 500 millió forintig érvényes 10 százalékos társasági adókulcs nemzetközi viszonylatban is nagyon alacsony, amelyet tovább támogat a társasági adózásban rejlő kedvezmények sorozata. Ezek önmagukban és kombinálva is jelentős mozgásteret nyújtanak a tényeken alapuló, valós tevékenységgel összefüggő, megalapozott adóoptimalizálásra. Mindezek mellett a munkát terhelő adók és járulékok csökkentése, célzott kedvezményrendszere is erősíti a hazai adórendszer versenyképességét.
Amennyiben a kiszámíthatatlan, nehezen értelmezhető elemeket, a különadókat sikerülne csökkenteni, hazánk vonzó alternatíva lenne a valóságos gazdasági tevékenységeket végző nemzetközi vállalkozások számára az iroda szakértői szerint.