A nagy gyártók ugyan meghatározók a magyarországi exportban és a gazdaságban (akár az autógyártásban, akár más szegmensben), ugyanakkor ezek a gyárak még mindig jelentős részben, mintegy 30-35 százalékban magyar beszállítókkal dolgoznak. Ugyanakkor a nagy cégeknek nem az az első céljuk, hogy a hazai beszállítói kört növeljék, hanem hogy ugyanazt a minőségű árut állítsák elő itthon, mint bárhol másutt a világban. Ezért csak az válhat beszállítóvá, aki képes teljesíteni a minőségi követelményeket. (És aki nem bírja pénzzel, az elbukik!)
Nagy lehetőség…
Ugyanakkor beszállítónak lenni öt-tíz éves fix szerződéseket jelent, tehát biztos bevételt, állandó piacot. Adott esetben pedig, ha itt beválunk, akkor a megrendelő külpiacai is megnyílnak előttünk. Ha jól dolgozunk, minden további nélkül előfordul, hogy a gyártó külföldi gyárait is nekünk kell ellátnunk, ráadásul más gyártóknál is magas lesz a renoménk. Tehát sokat kell nyújtania a beszállítónak, de a lehetőség is óriási
A külpiaci megjelenésből származó egyik legfontosabb előny egy kkv számára, hogy kipróbálhatja cégét és termékeit egy fokozottabb versenykörnyezetben. A partnerkapcsolat másik hozama az, hogy a multinacionális vállalat stabil megrendelői hátteret és referenciát jelent. Így könnyebb kiegyensúlyozott termékportfóliót kialakítani, adott esetben beruházni. A beruházások támogatása néhány multi esetében része a beszállítói programnak, de a bankok is könnyebben adnak forrást, ha az üzleti terv mögé egy többéves beszállítói szerződést tudunk csatolni.
A magyar vállalkozásoknak ehhez elsősorban azokat az első körös beszállítókat kell megtalálnia, amelyek kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak. Ezek a vállalkozások nyitottabbak, rugalmasabbak és nem csak az árversenyben próbálnak előnyt szerezni, így használhatják a magyar szürkeállományt is. Azonban a beszállítóvá váláshoz meg kell felelnünk a megfelelő minőségi követelményeknek, rendelkeznünk kell a kellő gyártóbázissal, hiszen nem elég egy prototípust legyártanunk, hanem hosszú időn keresztül stabilan termelnünk is. Ezenkívül a megrendelő felelősségbiztosítást is kér. Ugyanis ha beszállítóvá válunk, akkor óriási a felelősségünk: határidőre, megfelelő mennyiséget és minőséget kell szállítanunk. Ha valami gond van, akkor nem csak a mi megrendelésünk úszik el, de a megrendelőnek is komoly kára származhat: esetleg a teljes gyártói folyamat is leállhat.
Lehet forrást szerezni
A nagy lehetőség megcsípéséhez tehát komoly anyagi háttérre van szükség. Szerencsére az elmúlt években az állami ösztönzők hatására jelentősen javultak a vállalati hitelezés feltételei, és különösen az exportpiacokra kacsingató beszállítóknak hozott létre egy hitelkonstrukciót az Eximbank. A 2013 második felében bevezetett rövid lejáratú, két éven belüli futamidejű, fix kamatozású export előfinanszírozó hiteltermék idén új lehetőséggel bővült. A két éven belüli exportfinanszírozásra mintegy 250 millió euró kedvezményes forrás áll az exportőrök és beszállítóik részére rövid lejáratú forgóeszköz finanszírozásra.
Így idén már lehetőség nyílik arra, hogy a kedvező kamatozású refinanszírozást rulírozó hitelekhez is igénybe lehessen venni, melynek köszönhetően a visszafizetett kölcsönök a hitelkeret terhére folyamatosan újból igénybe vehetők a futamidő alatt. Lehetőség nyílik továbbá a beszállítók finanszírozására abban az esetben is, ha azok nem feldolgozott mezőgazdasági terméket szállítanak be exportőrök részére. A csatlakozó hitelintézeti partnereken keresztül, euróban igénybe vehető exportcélú előfinanszírozási hitel a minimum 6 hónapos, maximum 2 éves futamidő alatt lehetőséget ad a véglejáratkor történő, illetve ütemezett törlesztésre is. Az egyszerűsített dokumentációs igényű és gyorsított eljárásrendű konstrukcióban a finanszírozás alapja az ún. EU Referencia Kamat. Az ügyfelek által fizetendő hitelkamat a jelenlegi kamatkörnyezetben 0,94% és 4,1% közé esik.