A neten kalapoztak a steampunkok

Négy magyar fiatal úgy döntött, hogy bár viszonylag ritkán találkozunk tisztán magyar fejlesztésű számítógépes játékkal, ők megvalósítják ötletüket: egy Verne Gyula által álmodott világot idéző, Quern nevű puzzle kalandjátékot, magával ragadó történettel, gyönyörű grafikával és egyedi zenével.

Már a projekt legelején felmerült, hogy közösségi finanszírozással vonjanak be tőkét. A Kickstarteren június negyedikén indított kampányt július 20-án zárták le, és a megcélzott 20 ezer font helyett mintegy 25 ezret (középárfolyamon számolva 10,7 millió forintot) gyűjtöttek össze.

– A diplomamunkám egy nem interaktív vizuális világ megtervezése volt, és olyan jól sikerült, hogy úgy gondoltuk, érdemes lenne továbbfejleszteni. Úgy tűnik, mások is egyetértettek velünk – mondja a lezárt kampánnyal kapcsolatban Poszmik Dániel, a Quern egyedi steampunk elemeket felvonultató látványvilágát megálmodó game designer.

A Quern megálmodói - Kép: PP, Fotó: Hatlaczki Balázs

Alapos mérlegelés után döntöttek a Kickstarter mellett.

– A lehető legszélesebb közönséghez szerettünk volna eljutni, erre pedig ez az oldal kínálta a legjobb lehetőséget – teszi hozzá.

Ahhoz, hogy kampányt indíthassanak, kellett egy nagy-britanniai céges bankszámla és persze egy angliai cég.

– A kampány kedvéért alakultunk céggé, miután felmértük, hogy egy angliai cégalapítás mennyibe kerül, milyen feltételei vannak. Olcsóbban megúsztuk, mint vártuk: a teljes költségünk nem érte el a százezer forintot – meséli Szakács Ábel, a csapat PR-menedzsere és a játék hangmérnöke.

Miután elhárultak a jogi akadályok, következett a kampány megszervezése. Először meghatározták az összeget, amelyet szerettek volna megszerezni, majd hozzáláttak, hogy kitalálják a kampány struktúráját, megírják a szövegeket.

– Nem volt könnyű eldönteni, hogy mennyi pénzt kérjünk. Egyrészt ebből fizetnünk kell a megjelenésig hátralévő félév költségeit, másrészt reálisan elérhető célt kellett kitűznünk – hangsúlyozza Gulyás Gergely, a játék programozója és webfejlesztője. – A húszezer fontos targetet elérhető, mégis elég nagy összegnek gondoltuk ahhoz, hogy a csatlakozók érezzék, itt komoly projektről van szó – teszi hozzá Poszmik Dániel.

– Lassan haladtunk, hiszen egyikünk sem ért a PR-hoz vagy a marketinghez. Sokat agyaltunk a kampány lefolytatásán: mintegy két hónapot vett igénybe az anyagok összeállítása, a szükséges szövegek megírása. Közben pedig a játékkal sem foglalkoztunk, mert ha valamit megváltoztatunk rajta, akkor az egészet kezdhettük volna elölről – folytatja a grafikus.
Fűszerszerszám közösségi forrásból
A fejlesztőmérnök és formatervező felesége hittek az általuk tervezett, mitikus Fahéjmadárra emlékeztető fűszerszóróban, ezért az összes megtakarításukat feltették az ötletre. 3D nyomtatóval készült a prototípus, majd a Kickstarteren összegyűjtött forrásból indult el a gyártás.
A kampány lezárultáig megszerzett támogatásokból a járulékos költségekkel együtt mintegy tíz százalékot vont le a platform. A maradék összeg sem pihen a csapat számláján.

– Csaknem egy hónappal a kampány után érkezett meg a pénz a számlánkra, amiből el kell végeznünk az utolsó simításokat a játékon, finanszíroznunk kell a fordításokat, a szinkront, a honlap és a szerverek fenntartását, valamint a támogatóknak, illetve a megrendelőknek szánt csomagok postázását – mondja Gulyás Gergely.

A terveik szerint február környékén jelenik meg a már játszható Béta-verzió, amelyet a több nyelven is elérhető végleges változatok követnek az év folyamán.

– És persze nem állunk meg itt: a terveink szerint továbbvisszük a céget, és újabb játékokat fejlesztünk.

Miért a közösségi finanszírozás?
A magyar szoftverfejlesztők hiába örvendenek nemzetközi hírnévnek, a kis piac és a tőkeszegény környezet miatt inkább a nagy külföldi gyártók beszállítóiként működnek. A fiatalok viszont maguk akarták piacra dobni a sok munkával elkészített játékot. A közösségi finanszírozás kínált megoldást a problémára. A Kickstarter ígérte a lehető legszélesebb potenciális támogatói kört.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo