A cégektől érkező visszajelzések szerint változatos, hogy hogyan tudták kezelni a nemrég elindult EKÁER rendszer jelentette plusz adminisztrációs terheket. Nem könnyű lekövetni a rendszert, utoljára április elsejével módosultak a szabályok. Van, ahol nyolc új alkalmazottat kellett felvenni, van ahol a meglévő gárda intézi a teendőket, van ahol pedig informatikai fejlesztést kellett eszközölni, hogy minden rendben menjen. (Konkrét céges tapasztalatokról a Piac&Profit magazin áprilisi számában.)
Megkérdeztük, hogyan látja a NAV a bevezetés eddigi tapasztalatait.
Nem olyan sötét a kép
„A vállalkozások megtanulták használni az EKAER-t, ezt az is bizonyítja, hogy a márciusi élesbe állás óta több mint 40 ezer elsődleges felhasználó jelentkezett be a rendszerbe, amelyben szűk másfél hónap alatt 2,5 millió bejelentés történt” – hangsúlyozta ki a Piac&Profitnak Suller György Attila a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alezredese. A NAV EKAER ügyekben illetékes szóvivője szerint igaz ugyan, hogy voltak rendszerleállások az első hetekben, ezek azonban részben rajtuk kívülálló okból, részben pedig előre tervezett üzemszünetek voltak. „Aki ez idő alatt nem tudott bejelentést tenni egy szállítmányról, azt a munkatársaink nem is szankcionálták. A leállások legfeljebb néhány órát vettek igénybe, így a bejelentés később pótolható volt” – mondta.
Az adminisztrációs terhekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy tudomása van arról, hogy valóban van olyan cég, amelynél több új alkalmazott végzi az EKAER-el kapcsolatos adminisztrációt. „Az igazság ezzel szemben az, hogy ott az elektronikusan érkező fuvarleveleket kinyomtatják és a kinyomtatott lapokról manuálisan viszik fel az adatokat, ahelyett hogy elektronikusan végeznék az adminisztrációt. Így érthető, hogy több új embert kellett alkalmazni, összességében a vállalkozások többségénél meg tudták oldani különösebb probléma nélkül a rendszer kezelését” – hangsúlyozta az alezredes. Elmondta, hogy az EKAER német és angol nyelven is elérhető, a felhasználók között immár a külföldi partnerek is szerepelnek, így az exporttal és importtal foglalkozó cégeknek sem kötelező átvállalniuk az adminisztrációt külföldi partnereiktől.
Az alezredes elmondása szerint a rendszer éppen a tisztességes, jogkövető vállalkozások versenyképességét javítja. „A segítségével nemcsak az áfacsalások ellen kaptunk egy hatásos fegyvert, hanem az adótartozó cégek is jobban odafigyelnek a tartozásaik rendezésére, mióta arra is lehetősége van az ellenőröknek, hogy az ellenőrzött szállítmányokat a helyszínen lefoglalják, ha a tulajdonosnak adótartozása van. Erre az elmúlt hetekben összesen 283 esetben volt is példa” – hangsúlyozta az alezredes.
"Szilvit hívd fel!"
Suller György Attila szerint egy átlagos EKAER ellenőrzés néhány percnél nem tarthat tovább. „A rendszernek éppen ez a lényege: célzottan állítjuk meg a kamionokat, a HU-GO rendszerben látjuk merre jár, az EKAER alapján pedig kiszámíthatjuk, hogy mit szállíthat, így kockázatelemzést készíthetünk és tudjuk, hogy kit kell megállítanunk, nem pedig szúrópróbaszerűen tartjuk fel az autósokat. Történt olyan, hogy több óráig vesztegelt egy rakomány, de abban az esetben a cég nem tett bejelentést, nem volt a szállítmánynak fuvarlevele, a sofőrnél volt egy sárga cetli, rajta egy mobilszám és a felirat, hogy hívd Szilvit, aki az adminisztrációt intézte. Munkatársaink és a kamion sofőrje több órán keresztül hívogatták Szilvit, aki nem volt elérhető. Tehát ilyen extrém esetekben elhúzódhat az ellenőrzés” – vélekedett a szakértő.