„A tavalyi évben megjelent a hazai e-commerce piac 10 legnagyobb szereplőjét bemutató összesítés. Közöttük vannak olyanok, akik forgalmaznak kozmetikai termékeket is, de kizárólag kozmetikumokkal foglalkozó cég egyelőre nem került fel a listára. Kifejezetten a szépségipari szektorra vonatkozó e-kereskedelmi kutatás hazánkban nem létezik, de saját felméréseink alapján, a területen a régóta piacon lévő, főként kozmetikai termékeket forgalmazó online cégek a legerősebbek, illetve azok a kiterjedt bolthálózattal rendelkező kiskereskedelmi egységek és drogéria láncok, amelyek korábban nyitottak az online piac irányába. Az összképet azonban jelentősen torzítják a külföldi oldalak, amelyekkel a kozmetikumok esetében is muszáj számolni” – kezdi az online kozmetikai piac hazai helyzetének ismertetését Boruzs Ákos, az AVON négy országért felelős digitális menedzsere.
A kozmetikumok már most a legkeresettebb termékek között vannak a netes vásárlások során az állateledellel és az ásványvízzel együtt.
Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így
az egész világ a kereskedők versenytársává válik.
„A Gfk adatai alapján az elmúlt két évben tízszeresére nőtt Magyarországon az online vásárlások száma. 2016-ra a korábbiaknál is jelentősebb emelkedést várunk a kozmetikumok e-kereskedelme terén. Ezt egyrészt az újonnan piacra lépő szereplők megjelenésétől, másrészt az online kereskedelem elmúlt években tapasztalt bővülésétől reméljük. A beauty szektor online kereskedelme esetén a trendek nagyjából megegyeznek a többi szektoréval, de közülük kettőt mindenképp kiemelnék. Az egyik a mobil eszközök térnyerése, amely a nyugat-európai országokban már nemcsak a böngészés, tartalomfogyasztás terén, de a vásárlások tekintetében is jelentős. Hazánkban a mobil eszközökről érkező vásárlók aránya jelenleg 30% körüli, de nekünk is együtt kell haladnunk a fogyasztói szokások változásával, és segítenünk kell a mobil eszközökről érkező vásárlóinkat. A másik fő trend, amely várhatóan meg fogja határozni a 2016-os évet, a közösségi média megnövekedett szerepe az eladásokban. Már eddig is érzékeltük, hogy hatalmas potenciál van a közösségi oldalakban, hiszen a promóciós kódokkal történő vásárlások több mint 40%-a a Facebookról érkezett, az idei évben azonban még nagyobb hangsúlyt szeretnék erre fektetni” – foglalta össze a 2016-os várakozásokat a szakember.
„Mindezek mellett – a többi e-kereskedelemben tevékenykedő vállalathoz hasonlóan – nekünk is meg kell felelnünk a folyamatosan változó jogi környezet előírásainak. Az új EU-s Általános Adatvédelmi Rendelet, amely várhatóan 2018-ban lép hatályba, például minden eddiginél szigorúbb adatvédelmi előírásokat tartalmaz, és az azt megsértő cégre akár az éves világméretű bevételének 4%-át kitevő bírságot is kivethet. Ugyanakkor az Európai Unió felismerte a magas szállítási költségek és a bonyolult áru-visszaküldési folyamatok fékező hatását, így az online vásárlás ezen területein várhatóan közösségi szabályozással egyszerűsítenek majd a jövőben” – zárta összegzését Boruzs Ákos.