Ne a jósgömbből döntsünk!

A vezetők inkább a megérzéseikre hagyatkoznak az üzletet alakító döntések során, mintsem az adatokra. Az adatelemzés minőségének javításába azonban egyre többen fektetnek be, annak hosszú távú hatásai miatt.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem az adatok, hanem a megérzések alapján döntenek - Kép: Pixabay

Világszerte a vezetők túlnyomó többsége (94%) szerint a cégük menedzsmentje készen áll a stratégiai irányokat meghatározó jelentős döntések meghozatalára, ugyanakkor mindössze egyharmaduk támaszkodott elsősorban az adatokra és elemzésekre a legutóbbi ilyen döntésénél. Több mint háromnegyedük negyedévente hoz ilyen döntést, 43%-uk pedig havonta felül is vizsgálja azokat. A vezetők 58 százaléka megérzéseire és tapasztalataira, valamint a szervezet többi tagjának tanácsaira és tapasztalataira alapozta a döntéshozást. A vállalatukat erősen adatvezéreltnek tekintő vezetők– az összes megkérdezett 43%-a – számoltak be a legnagyobb mértékű fejlődésről a döntéshozatalban az elmúlt két év során. A megkérdezett vezetők mindegyikének prioritást jelentenek az adatelemzés minőségének javítását célzó befektetések az elkövetkező két évben a jobb döntéshozatal érdekében – derül ki a PwC és az Economist Intelligence Unit kutatásából. (Pedig a nagy tömegű adat értelmezése, a "big data" az egész világot megváltoztatja.)

Nem lehet megkerülni az adatelemzést

A tanulmány szerint az öt legfontosabb döntés, amivel szembe kell nézniük a vezetőknek az elkövetkező egy évben, sorrendben a következő: a létező vállalkozás fejlesztése, együttműködés a versenytársakkal, a létező vállalkozás leépítése, belépés egy új iparágba vagy új vállalkozás indítása, és a vállalat pénzügyei.

„Egy vállalat sikere manapság szorosan összefügg azzal, milyen jó döntéseket tud hozni. Bár a vállalatvezetők továbbra is a tapasztalatra, a tanácsokra vagy saját megérzéseikre hallgatnak, látják, hogy a siker érdekében elengedhetetlen befektetniük az adatelemzésbe. A tapasztalat és megérzés, valamint az adatok és elemzések használata egymást nem kizáró tényezők.  Az üzleti kihívás pont a kettő megfelelő párosításában rejlik. A vezetők ismerik a megfelelő kérdéseket – most már csak azt kell tudniuk, hogyan nyerjék ki a jó válaszokat az elmúlt két évben használt külső és belső adatforrásaikból” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország tanácsadási üzletágának vezetője.

Hét megkerülhetetlen trend az üzleti analitikában
Míg korábban az adatokat csak korlátozott számban tudtuk összegyűjteni, rendszerezni és főleg elemezni, ma már – a fejlett analitikai eszközöknek hála – lehetőségeink korlátlanok. Bemutatjuk azokat a trendeket, melyek megkerülhetetlenek lesznek az üzleti analitikában.
A válaszadók elmondása szerint az olyan új üzleti lehetőség felbukkanása volt a leggyakoribb oka egy jelentős döntés meghozatalának, melyet nem hagyhattak figyelmen kívül (az esetek 30%-ában). Egyéb okok voltak még a korábban elhalasztott döntések meghozatala (25%), a stratégiai illeszkedés (18%), az ötletek tesztelése (15%), a külső környezeti tényezőkhöz való alkalmazkodás (9%) és a szabályozás (4%).

Nem lehet mindig a jósgömböt használni

Annak ellenére, hogy kényelmes a megérzéseikre hallgatniuk, a vezetők közel kétharmada (63%) szerint az adatok felhasználása megváltoztatta a cégük döntéshozatali folyamatát, és ennek további hatásaira is számítanak. A három legfőbb terület, ahol a vezetők a döntéshozásban változtatni igyekeznek: a döntéshozási folyamatban résztvevő emberek száma, a speciális és kiterjesztett analitika és adatelemzés szélesebb körű használata, és olyan, kifejezetten adatfeldolgozással foglalkozó csapatok alkalmazása, melyek a stratégiai döntésekhez szükséges információt szolgáltatják.

„A nagy döntések profitabilitásra gyakorolt hatásai sokszor dollármilliárdokban fejezhetők ki, ezért nagy a kockázat. Ráadásul a döntéshozatal kiszámíthatatlan, gyakorisága nem előrejelezhető, így a vállalatok próbálják gyorsítani és finomhangolni ezt a folyamatot. A jobb döntéshozáshoz elengedhetetlen a legújabb hozzáférhető adatok és elemzési módszerek használata, valamint a felelősség meghatározása és a döntéshozatali folyamat alapjainak lefektetése”- emelte ki Osztovits Ádám.

NAGY BIZNISZ VAN AZ ADATELEMZÉSBEN
Az adatelemzést (Data and Analytics) tartják a jövő első számú üzletének a technológiai szektor vezetői. Az adatmenedzsment üzletág előretörését mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tavaly még csak a válaszadók 33 százaléka jelölte meg a jövő egyik legfőbb IT-húzóágazatként, idén viszont már 51 százalékuk említette a várhatóan legtöbb bevételt generáló tevékenységek között.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo