Szimbólumokat már az idők kezdete óta használunk információközlésre. Ezek az ábrák, hieroglifák és ikonok mind segítenek egy mélyebb információs tartalommal bíró dolgokat, egyszerűen és közérthetően közölni. Ugyanakkor a cégek szempontjából ez a vállalat arca, a vállalat meghatározó eleme. Valószínűleg az első olyan dolog, mellyel a leendő ügyfél szembekerül, mikor megismeri az adott céget. Ezért nemcsak fontos, hogy életképes logója legyen, mely nagyban megkönnyítheti az ügyfélszerzést – figyelmeztet szakértői cikkében a Magyar Marketing Szövetség.
Sokszor mondják, hogy egy logónak nemcsak a vállalatot kell szimbolizálnia, de ugyanakkor közvetítenie kell mindazt, ami a potenciális fogyasztókból pozitív reakciót válthat ki. Az egyik ilyen, egyben legfontosabb reakció a bizalom, melynek megteremtése igen nehéz, ugyanakkor egy jól megszerkesztett professzionális logó segíthet ebben azáltal, hogy stílust és érzelmeket hordoz magában. (Tanácsainkat, hogyan válasszunk logót, itt olvashatja!)
Habár sokan az alacsony büdzsé miatt nem akarnak logót terveztetni a cégük számára, ma már online és ingyen is szert tehetnek saját logóra. Ilyen szolgáltatást nyújt a LogoYes.com is. Ugyanakkor rengeteg szabadúszó oldalon lehet hirdetést feladni teljesen ingyen, habár ott már ki kell fizetni néhány ezer forintot - minimum - egy ajánlatért, komolyabbakért több tízezret
Nemcsak kezdő vállalkozásként jelent fejtörést a logó tervezése. Manapság egyre elterjedtebb a rebranding, azaz az arculatváltás. A vállalatok bizonyos időközönként fel-felzárkóznak az adott kor trendjeihez és ezzel igazítják üzletpolitikájukat, marketingstratégiájukat és egyben a logójukat is.
Néhány híres márkánál kifejezetten erős és nyilvánvaló a márkafejlődés. Egyik ilyen márka a Pepsi Cola, melynek márkafejlődése és átalakulása a mai napig tart. Hogy miért érdemes foglalkozni a márkaépítéssel? Olvassa el itt!
Tehát nagy feladat még – vagy főleg? – egy bejáratott márka számára is, ha új design-ba fognak. Néhány fontos dolgot ugyanis mindig szem előtt kell tartaniuk:
Maradjon hű önmagához;
Elég erős legyen ahhoz, hogy meg tudják különböztetni másokétól.
Íme néhány kérdés, mely segíthet a rebranding-ben, amelyekre minden vállalkozónak meg kell találnia a választ, mielőtt belefog az átalakításba:
1. Miért fogunk márkaépítésbe?
2. Mi a probléma, melyet ezzel akarunk megoldani?
3. Volt-e változás a piacon, amely befolyásolhatja a növekedési potenciált?
4. Megváltozott-e az ügyfél pozicionálásunk?
5. Túlságosan be vagyunk skatulyázva, mellyel jelentős ügyfeleket veszítünk?
6. A márkánk rossz, vagy idejétmúlt üzenetet közvetít?
7. Mit akarunk közvetíteni és kiknek?
8. Miért érdekelne bárkit is a márkánk?
9. Elemeztük már, hogy egyáltalán kik kísérik figyelemmel a márkánkat?
10. Megvan a kellő információnk a szükségleteikről (fogyasztóink), vagy arról, hogyan definiálják azokat, illetve ez változott-e?
11. A márkánk kapcsolódik-e olyan dologhoz, mely mára jelentését vesztette?
12. A márkánk nem lépett-e ki olyan szükségletek teréből melyekre a potenciális fogyasztóink vágynak?
13. Vezetők vagyunk-e a márkánk irányzatában?
14. Követjük-e a márkánk irányzatát?
15. Az arculatváltás egy evolúciós lépcsőfok vagy egy forradalmi újítás lenne a cégünk életében?
16. A megoldás vajon működik-e 5, 10-15 év múlva is – annak alapján, amit most tudunk?
17. Van-e megfelelő csapatunk, személyünk, aki ezt a projektet vezetné, inspirálná a munkatársakat?
18. Ha ma kezdenénk el a vállalkozásunkat, ez a márka lenne-e, amit választanánk?