A családi vállalkozások továbbra is jelentős gazdasági szereppel bírnak – derül ki a felmérésből. Az Európai Unión belül több mint 14 millió családi vállalkozást tartanak nyilván, foglalkoztatottjaik száma pedig meghaladja a 60 millió főt, ami az összes foglalkoztatott 40-50 százalékát jelenti. Az első felmérés (2013. december) óta 54 százalékról 75 százalékra emelkedett azon válaszadók aránya, akik szerint jók a kilátások. Bár az optimizmus a családi vállalkozásokra általánosságban igaz, az elégedettség mértéke függ a társaság méretétől. Míg a kisvállalkozások körében 66, addig a nagyobb vállalkozások esetében 81 százalékos volt a pozitív visszajelzések aránya – derül ki a KPMG a European Family Businesses-szel közösen (EFB) végzett kutatásából.
A társaságok optimizmusa megalapozottnak is mondható. A válaszadóknak mindössze 16 százaléka számolt be forgalomcsökkenésről, ami 50 százalékos visszaesést jelent a két évvel ezelőtti felméréshez képest. 58 százalékuk szerint nőtt, 26 százalék szerint pedig stagnált a forgalom.
Mádi-Szabó Zoltán, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője szerint a magyarországi kérdőívek összesítéséből az derül ki, hogy a hazai családi vállalkozásokat, de különösen az exportra termelőket hasonló optimizmus jellemzi.
A családi vállalkozások számára jelenleg a növekvő verseny jelenti a legnagyobb kihívást (37 százalékuk szerint). Nem meglepő, hogy a jól képzett munkaerőért folytatott verseny folyamatosan nőtt az elmúlt két évben, hiszen ez a jövőbeli siker kulcsa. A megkérdezettek 33 százaléka aggódik amiatt, hogy képes lesz-e versenyben maradni, illetve kiválasztani és megtartani a jól képzett munkaerőt. (Ez egyébként csaknem az összes magyar cégre igaz.)
Az első (két évvel ezelőtti) felméréshez képest jelentős változás, hogy a jól képzett munkaerőért való versengés akkor még nem szerepelt az öt legnagyobb kihívás között. Ez figyelmeztetés lehet a családi vállalkozások számára, a verseny ugyanis korlátozhatja jövőbeli lehetőségeiket. „A hazai családi vállalkozások esetében az európai átlagnál nagyobb probléma a szakképzett munkaerő megtartása, tekintettel a jelentős számú külföldön dolgozó, vagy külföldi munkavállalást tervező munkavállalóra” – vélte Mádi-Szabó Zoltán.
Stratégiaváltásra készül a családi vállalkozások többsége
A családi vállalkozások számára fontos a hosszú távú stratégiában való gondolkodás. Az idei felmérés eredményei szerint a megkérdezettek 41 százaléka tervez stratégiaváltást a következő 12 hónapban. Közülük 26 százalék az irányítást, 20 százalék pedig a tulajdonrészt adná át a következő generációnak. Ezek az eredmények megerősítik azt, ami már a korábbi felmérésekből is látszott; vagyis azt, hogy a családi vállalkozások számára különösen fontos, hogy a következő generáció vigye tovább a vállalkozást. A felmérés szerint a hazai családi vállalkozások még csak gondolat szinten foglalkoznak stratégiaváltással, esetleg generációváltással, de részletes tervet még nem dolgoztak ki.