1. Késés
Számos oka lehet a késésnek, azonban valódi mentség rá kevés van. Ha éppen az késik aki összehívta a megbeszélést, a pontosan érkezők okkal tekintik tiszteletlenségnek ha megvárakoztatják őket.(Nehéz megkövetelni a tiszteletet, ha mi magunk nem fordítunk figyelmet mások idejére. A pontos ember viszont morális előnybe kerül a munkatársaival, beosztottjaival, ügyfeleivel szemben.)
Természetesen előfordulhat egy-egy késés, közbejöhet valami igazán fontos, azonban ezeket a helyzeteket is lehet elegánsan kezelni még idejekorán. Kezdve az időpont halasztásától, addig, hogy valaki másnak adja át a vezető a megbeszélés kézben tartását, amíg ő végez a teendőjével.
2. Rossz karmester
Minden megbeszélésnek van egy célja. Lehet ez akár értékelés, ötletbörze, klasszikus heti nyitó értekezlet vagy projektmegbeszélés. A vezetőnek mindig tisztában kell lennie ezzel a céllal és ehhez kell igazítania a szerepét.
Ám osszon az éppen aktuális megbeszélésen bármilyen szerepet is magára, egy végig megmarad, ez pedig a karmesteré. Egy igazán ügyes vezető, pontosan olyan humorral, elegánsan, s olykor csak az arckifejezéseivel „vezényel”, mint Herbert von Karajan a Bécsi Filharmonikusokat.
3. Anekdotázás
Az egyik legtöbbet kritizált vezetői balfogás a főnök anekdotázása, vagyis az aktuális téma kapcsán, de azt előre nem vivő történeteket mesélve akasztja meg vezető a megbeszélés folyamát. Az anekdotázás nagy csapdája, hogy a vezető arcvesztéséhez, a munkatársak tiszteletének megfakulásához vezethet.
Ugyanakkor, ha a történet előre visz a megoldás felé, az már egy másik műfaj (például, a most oly népszerű storytelling). Ez lehet egy jó tanmese vagy akár egy személyes – másokat zavarba nem ejtő – történet, amely által sokkal jobban rá lehet világítani egy-egy érzékeny pontra, lehet motiválni a munkatársakat, megmozgatni a fantáziájukat és kreativitásukat.
4. Telefonálgatás
A megbeszélés hatékonyságának egyik záloga a koncentrált figyelem – mindenki részéről. Ha a vezető kijárkál telefonálni, amellett, hogy a megbeszélés lendületét is megtöri, viselkedésével azt is üzeni a munkatársainak, hogy náluk, illetve a megbeszélés tárgyát képező témánál számos fontosabb dolga van.
Ha ez igaz, akkor viszont adódik a kérdés: miért is nem delegálta a megbeszélés levezénylését egy másik munkatársnak? Ha pedig nem igaz, akkor a hívásfogadás kérdését kellet volna ügyesebben megszerveznie.
5. Nyers modor
A legnagyobb hiba, amit egy vezető elkövethet, ha a kommunikációs stílusa kívánnivalót hagy maga után. Ez a gyengeség nemcsak a férfi, hanem a női vezetők esetében is meglepően gyakran előfordul. Nem belemenve a nemi szerepekbe, érdemes a női vezetőknek is megszívlelnie egy múlt századi intelmet: „a nő legszebb kiváltságainak egyike éppen az, hogy szabad szeretetreméltónak és kedvesnek lennie „. Igen, vezetőként is. Aki próbálta már, tudja mennyire hatékony vezetői eszköz is lehet a női finomság.
A nyers modor, a türelmetlenség, a kioktató, lekezelő hangnem ugyanakkor nagyon gyorsan bizalomvesztéshez vezetnek. Bárki tévedhet, ronthat el valamit, érthet félre helyzeteket, dolgozhatja fel lassabban az információkat mint mások, ám sem ezeket, sem más problémákat nem oldja meg a bárdolatlan stílus – a terápiás célú gorombaság terepe nem az üzleti tárgyaló.
Mindenki szereti, ha tisztelettel bánnak vele, különösen akkor, ha egy-egy gyengesége kerül napvilágra. A tisztelet természetesen nem jelent következménymentességet, csak a módot, ahogyan a helyzetet kezeljük és ahogyan a munkatársakkal viselkedünk. Az ilyen légkör kedvez a kreativitásnak, a pozitív attitűdű megoldáskereséseknek, a hatékonyságnak és a céggel szembeni lojalitásnak is.
dr. Erdős Zsuzsanna etikett-tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu