A hazai és a nemzetközi trendeket vizsgálva megállapítható, hogy 2014-ben számos új megközelítéssel kell megismerkednünk az informatikában. „A legátfogóbb paradigmaváltás talán az, hogy ma már minden büdzsé IT-büdzsé, minden cég technológiai cég, minden üzlet digitális üzlet.Erre a szemléletváltásra még csak nagyon kevés cég kezdett el tudatosan átállni, a jelentőségét felfogni és megkezdeni a felkészülést” – hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt, a Stratis informatikai tanácsadó cég partnere. Ezt a folyamatot a szakma Digital Industrial Economy néven említi, és egyre többen kezdenek tudatosan elébe menni a változásoknak. Mára mindenki megtanulhatta az egységes vállalatirányítási rendszer (ERP) jelentését és jelentőségét is. A Master Data Management (MDM), vagyis törzsadatkezelés bevezetésének szükségességét a legtöbb fejlett országbeli nagyvállalat felismerte, és idén a gyakorlatban is nagy számban indulnak az e célt szolgáló projektek. Az ERP kiegészülve MDM-mel a szervezet erőforrásairól és adatállományáról ad valós képet, szemben a folyamatközpontú ERP-vel.
2014-ben rengetegszer fogjuk hallani az elsőre kicsit furának ható „Internet of Things (IoT)” kifejezést is. Az internetképes dolgok (tárgyak) mindössze 1%-a van rákapcsolva a világhálóra jelenleg, a maradék 99% pedig lépésről lépésre, de egyre nagyobb számban fog bekapcsolódni az online világba a hűtőszekrénytől a garázsajtóig. (A dolgok internetéről itt olvashat részletesen.) „A digitális otthonok világa már a közeli valóság” – mutat rá a Stratis szakértője. Szintén viszonylag új keletű fogalom a Hybrid IT. A felhőalapú számítástechnika elterjedésével az internetszolgáltatók világa alapjaiban megváltozik: 2014-ben már nem lesz elég csupán tökéletes szolgáltatónak lenni, sokkal nagyobb szükség lesz megbízható internetbrókerekre, akik a szolgáltatók közül válogatva, cserélgetve tudnak kedvezőbb árakon és nagyobb megbízhatóság mellett internetet, adatforgalmat kínálni. „Mindez együttesen komoly piaci átrendeződést hozhat mind a hazai, mind a nemzetközi versenyben” – prognosztizálja Nagy Zsolt.
A fogyasztókat, ügyfeleket közvetlenül is érintik a változások. Egészen mostanáig a cégek kapcsolódási pontokra bontva elemezték az ügyfélélményt, tehát minden tranzakciót külön-külön analizáltak. Ehelyett az úgynevezett Unified Customer Experience kezdett el teret hódítani, ennek szellemében már a teljes ügyfélélményt, ügyfél-elégedettséget egyben vizsgálják, és ez alapján javítanak a szolgáltatások színvonalán a vállalkozások. Jelentős változás, hogy a digitalizálás eléri most már a front office részeket is, ami viszont nem feltétlenül hat a színvonaljavulás irányába. „A szervezetek versenyképességét eddig az növelte egymáshoz képest, hogy milyen mértékben és mennyire hatékonyan voltak képesek digitalizálni a back-office működését. A látható, ügyfél által érzékelhető front office elemeket a digitalizálás sokkal kevésbé érintette, most azonban ezek jönnek sorra. Óriási a veszély ugyanakkor, hogy itt pont ellentétes lehet a hatás: míg a back office-nál versenyelőnyt jelentett a digitalizálás, a front office IT könnyen elvesztheti egyediségét, megkülönböztető jegyeit az ügyfelek szemében” – figyelmeztet a Stratis szakértője.
A fenti trendek hatására a vezető vállalatok architektúra tervezői számára is jelentős kihívást tartogat a 2014-es év: az üzleti stratégia, mint kiindulási alap mellett az üzlet által elvárt eredmények csak akkor érhetők el, ha nem csak az üzleti környezet, de a technológia felforgató változásait (pl. felhő-alapú informatika, mobil eszközök, vásárlói élmény, stb.) is sikerrel kezelni képes, kellően rugalmas keretrendszert tudnak kialakítani. „A hazai piacon például a banki szereplőknél már elindultak a többek között publikus cloud szolgáltatásokat is beépíteni képes, korszerű architektúra kialakítását célzó projektek” – tette hozzá a szakértő.