A Cisco közzétette éves Visual Networking Index (VNI) felmérését, amelyet az IP-alapú adatfogalom nemzetközi szintű előrejelzésére és elemzésére hozott létre 6 évvel ezelőtt. A VNI Forecast legújabb kiadása a 2011-2016 közötti időszakra vonatkozik, és számszerűsíti a nyilvános és magánhálózatok várható forgalmát, beleértve az internet, a felügyelt IP-hálózatok és a lakossági és üzleti felhasználók által generált mobil adatforgalmat.
2016-ra a globális internet forgalom várható nagysága 1,3 zettabájt lesz a Cisco friss tanulmánya szerint. Egy zettabájt megfelel egytrilliárd bájtnak vagy egybillió gigabájtnak. 2015 és 2016 között 330 exabájtos növekedés várható, ami csaknem megegyezik a 2011-ben világszerte generált teljes IP-forgalommal (369 exabájt).
Az IP forgalom növekedése mögött elsősorban a következő tényezők állnak:
Egyre több eszköz: a táblagépek, a mobil- és okostelefonok, valamint a gép-gép (machine-to-machine, M2M) kapcsolatok (erről itt olvashat bővebben) terjedése miatt egyre nagyobb hálózati teljesítményre van szükség. 2016-ban várhatóan közel 18,9 milliárd hálózati kapcsolattal működő eszköz lesz világszerte, azaz a Föld minden lakosára közel 2,5 kapcsolat jut majd - ez a szám 2011-ben 10,3 milliárd volt.
Az internetezők száma folyamatosan növekszik: az ENSZ becslése szerint 2016-ra közel 3,4 milliárd ember használja majd az internetet, ami a várható népesség több mint 45%-át teszi ki.
Gyorsabb szélessávú kapcsolatok: a vezetékes szélessávú kapcsolatok átlagsebessége az előrejelzések szerint a 2011-es 9 Mbit/s-ról 2016-ra 35 Mbit/s-ra nő majd, ami közel négyszeres növekedést jelent.
• A leggyorsabban az asztali videokonferenciás megoldások fognak bővülni a 2011-es 36,4 millió felhasználóról a 2016-ra előre jelzett 218,9 millió felhasználóra.
• Világszinten az helymeghatározásra épülő szolgáltatások (LBS) a legdinamikusabban bővülő üzleti szolgáltatás – a jelenlegi 27 milliós felhasználói kör 2016-ra elérheti a 158 milliót.
Nagyobb videoforgalom: 2016-re 1,2 millió percnyi, azaz 833 teljes napnyi (vagy több mint két év) videoforgalom száguld majd a világhálón a nap minden egyes másodpercében.
Egyre több wi-fi hálózat: 2016-ra a világ internetforgalmának több mint fele wi-fi kapcsolaton keresztül zajlik.
Trendek Közép- és Kelet-Európában
• A közép- és kelet-európai térségben az IP forgalom 2016-ra ötszörösére nő, 37%-os átlagos éves növekedési ráta (CAGR) mellett.
• 2016-ban a régió internetes adatforgalma a 2005-ös szint 87-szerese lesz.
• 2016-ban a lakossági internetforgalom 42%-a video lesz, a 2011-ben mért 37%-hoz képest.
• A mobil adatforgalom 85%-os átlagos éves növekedés mellett 22-szeresére nő 2016-ra. Ez háromszor gyorsabb, mint a teljes IP forgalom bővülése, és 11-szer nagyobb, mint a régió teljes 2005-ös IP forgalma.
• Az internethozzáférések 83%-a gyorsabb lesz 5 Mbps-nál, szemben a 2011-ben mért 55%-kal, 47%-a pedig túllépi a 10 Mbps-ot.
• Az üzleti célú IP forgalom duplájára nő 2016-ra, míg az üzleti mobil adatforgalom terén 24-szeres növekedés várható, évi 89%-os átlagos növekedés mellett
"A Cisco VNI előrejelzése szerint 2016-ra világszerte 72 millió háztartás több mint havi 200 gigabájt forgalmat generál, az ehhez használt eszközök száma pedig eléri a 19 milliárdot. A hálózatok a gazdasági versenyképességet is meghatározó alapinfrastruktúraként ezért fontosabbak, mint valaha," - hangsúlyozta György László, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója. A növekedés elsődleges motorja a lakossági videózás. A nemzetközi internetes videofelhasználók tábora a 2011-es 792 millióról 2016-ra 1,5 milliárdra emelkedik majd.
• 2011-ben még a PC-k adták a lakossági internetforgalom 94%-át. Ez 2016-ra 81%-ra esik vissza, ami jól érzékelteti, hogy a táblagépek, okostelefonok és egyéb mobil eszközök milyen jelentős hatással vannak a lakossági és üzleti felhasználók internetezési szokásaira.
• 2016-ra a televíziók a teljes nemzetközi lakossági internetforgalom 6%-át adják majd, szemben a 2011-es 4%-kal, ami a teljes internetes videoforgalom 18%-át teszi ki, a 2011-es 7%-os arányhoz képest. Ez is jól érzékelteti, hogy a webes böngészésre alkalmas tévékészülékek sok fogyasztó számára elfogadható online lehetőséget kínálnak.