Folyamatos fejlesztés nélkül ne várjunk sokat az IT-től
A legtöbb céges informatikai beruházás mellett egy konkrét probléma miatt döntenek a cégek. Ha ez megoldódik, nem is foglalkoznak többet az üggyel. Szakértőnk szerint viszont muszáj állandóan fejlődő folyamatként tekinteni a céges informatikai, különösen az ERP rendszerekre, hogy kihozhassuk belőlük azt, amire tényleg képesek a cég érdekében.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A legtöbb informatikai beruházás, CRM- vagy akár ERP-bevezetés azért valósul meg, mert van valamilyen fennálló probléma, amelyre a vállalkozás megoldást keres. Vannak problémák, amelyek megoldását informatikailag lehet támogatni. A beruházás után viszont előfordul, hogy a vállalkozások vezetői megelégednek a probléma pillanatnyi megoldásával, és nem tekintenek a jövőbe. Elkényelmesednek, és a következő probléma már ismét váratlanul éri őket.
Pedig a körülöttünk lévő üzleti környezet folyamatosan változik, új jogszabályok jönnek, versenytársak erősödhetnek, új ötletek jöhetnek, piaci rések alakulhatnak ki, és ezekre a változásokra készülnie kell egy vállalkozásnak, és időben reagálnia is kell rá. Ezekre az új helyzetekre informatikailag is készülni lehet, sőt kell is. A jó üzleti szoftver legalább olyan gyorsan reagál, mint az üzlet maga. Az informatikusokkal szemben a legnagyobb elvárás pedig, hogy a céget tegyék még gyorsabbá. Fontos, hogy az IT ne korlátokat támasszon, hanem felismerve a cégproblémát és lehetőségeit, folyamatosan új, előremutató megoldásokat kínáljon. Leegyszerűsítve: az informatikának egyértelművé kell tennie az üzleti területek felé, hogy a megoldás része és nem a problémáé.
Az alkalmazkodás a siker titka, nem az erő
Az üzleti evolúció hasonló az élőlényekéhez: nem feltétlenül a leggyorsabb, a legerősebb, de nem is a legokosabb cégeknek kedvez, hanem a legjobban alkalmazkodónak. Hogy mennyire tud alkalmazkodni egy vállalat, az az informatikával átszőtt üzleti folyamatok korában nagyban függ attól, hogy mennyire rugalmas szoftverek, rendszerek állnak rendelkezésére.
Egy vállalkozás legfontosabb üzleti-informatikai eszköze a cég vállalatirányítási rendszere. Tehát egy ERP-bevezetés sohasem ér véget azon a napon, amikor megtörtént a rendszer éles indítása. A rendszer bevezetését követően egyre-másra jelennek majd meg az új problémák és az új lehetőségek is, amelyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ezért is fontos, hogy egy olyan komplex és integrált rendszerbevezetésre, beruházásra, mint az ERP-rendszerek, ne úgy tekintsünk, mint szükséges rosszra, hanem lehetőségre, amely által a vállalkozás megerősítheti piaci pozícióját, vagy akár növelheti is azt. (Az üzleti típusú változások miatt akár használhatatlanná is válhat egy hagyományos ERP rendszer, amely komoly kiesést okozhat az árbevételben és az ügyfelek elégedettségét is rombolja.)
Emlékeztetőül néhány dolog, amelyet egy jól bevezetett és megfelelően üzemeltetett ERP rendszer támogatni tud:
Ahogy nem jó, hogy az utakon rutinból vezetünk, úgy egy vállalat működtetésében sem jó, hogyha nem akarunk vagy nem tudunk fejlődni, változtatni az irányon vagy a folyamatokon. Azt javaslom a vállalkozások vezetőinek, hogy nyitott szemmel járjanak és reagáljanak a piaci változásokra az informatikai rendszer terén is. Nem jó, ha a cég vállalatirányítási rendszere folyamatosan elavul, és bizonyos évek elteltével teljes cserére szorul. A cég kezében van egy nagyon jó eszköz, a cég ERP rendszere, amelyet megéri fejleszteni. A fejlődést nem lehet megállítani, és aki ezt figyelmen kívül hagyja, az hamarosan bezárhatja az üzletét, mert versenytársai megelőzik.
Annak érdekében, hogy a folyamatos informatikai változási igényekre könnyen, gyorsan és túlzott anyagi megterhelés nélkül tudjon reagálni egy cég, a legjobb megoldás, ha a a megfelelő méretű erőforrásokat költséghatékony, biztonságos és rugalmas, internet alapú szolgáltatások formájában vesszük igénybe. Így sem a karbantartással, sem az amortizációval nem kell a cégen belül foglalkozni, és abban is biztosak lehetünk, hogy azért fizetünk, amit ki is használunk.