Egy honlap nem cégméret kérdése: bármilyen aprócska is egy cég, annak érdekében, hogy leendő vásárlói, megrendelői rátaláljanak, célszerű egy saját site-ot készítenie. Vállalkozóként az a célunk, hogy a szolgáltatásaink, termékeink minél gyorsabban, egyszerűbben megtalálják a közönségüket, azokat, akiknek éppen ránk van szükségük. Mielőtt belevágunk, fejlesztőt keresünk, specifikációt készítünk, célszerű átgondolni, mit is szeretnénk, mire akarjuk használni a honlapot, milyen terveink vannak a jövőre nézve, hogyan szeretnénk fejlődni, kihez akarunk szólni.
Kik vagyunk és mit akarunk?
Amikor egy saját céges honlapot tervezünk, érdemes a hasonló profilú cégek oldalai között is körbenézni. (Ez nem mellesleg arra is jó, hogy felmérjük, a konkurenseink mit tudnak, hogyan kommunikálnak, hogyan szólítják meg a vásárlóikat, megrendelőiket.) Rákereshetünk külföldi oldalakra is, nem ritka, hogy ötleteket tudunk ellesni, sokszor olyanokat, amikre talán nem is gondoltunk volna. Azoknak az oldalaknak az összegyűjtése, amelyek kedvünkre valóak, azért is hasznos lehet, mert később, a fejlesztőkkel tárgyalva könnyebb lesz megmutatni, leírni, mi tetszik nekünk, mit szeretnénk. Így a sokszor egészen más nyelvet beszélő szakemberek és könnyebben tudnak a számunkra tetszetős honlapot készíteni.
Azt is gondoljuk végig (készíthetünk listát is), hogy melyek azok a tevékenységek, amelyeket hangsúlyozni akarunk, mik azok a cégértékek, amiket szeretnénk magunkról elmondani, mert úgy gondoljuk, hogy segíti az érdeklődőket abban, hogy bizalommal forduljanak hozzánk, hogy minket válasszanak.
Milyen terveink vannak a céggel, a szolgáltatásainkkal?
Szinte minden, honlap készítésről szóló beszélgetés egyik legfontosabb eleme, amikor megkérdezik tőlünk, hogy milyen terveink vannak. Nem ritka, hogy a mikro- vagy kisvállalkozások tulajdonosai ezt nem gondolják végig, hiszen elsősorban a jelen pillanatban futó projektekkel, üzletekkel foglalkoznak. Érdemes azonban egy kis időt szánni arra, hogy sorra vesszük, milyen terveink vannak a céggel, a szolgáltatásainkkal, termékeinkkel kapcsolatban három, hat vagy éppen tizenkét hónap után.
Egy honlap tervezésekor ugyanis egész más struktúrában kell gondolkodnia a fejlesztőnek, ha a cél például az, hogy fél év múlva többnyelvű legyen a site, mert indítanánk az exportot. Az sem mindegy, hogy idővel esetleg nem csak egy bemutatkozó oldalt szeretnénk, hanem mondjuk a vásárlók, ügyfelek rendelései, vásárlásai is a honlapon keresztül történnek majd, vagyis webáruházban gondolkodunk. (Az értékesítési honlap kialakítására egészen egyedi szabályok vonatkoznak.) Ha ezeket nem sikerül időben tisztázni önmagunkkal, a cégtársakkal, akkor könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy a sokszor nem kevés pénzért lefejlesztett céges honlapunk nem fogja megfelelően szolgálni az érdekeinket. Ilyenkor nagyon bosszantó tud lenni, hogy újabb súlyos összegek kifizetésével fejleszthető csak a már meglévő oldalhoz a szükséges funkció vagy éppen arra jutunk, hogy egyszerűbb egy teljesen új site-ot tervezni. Mindkét opció felesleges, ha sikerül időben átgondolnunk, milyen lehetséges kimenetei vannak a vállalkozásunk fejlesztésének és ezt hogyan szolgálhatja a honlapunk.
Egy cég honlapjának elsődleges funkciója, hogy bemutassa a céget, a szolgáltatást, elérhetőségeket – és ezen felül persze még számos olyan lehetőséget rejt, aminek csak a fantáziánk vagy cégprofilunk szab határt. Természetesen egy grafikus számára fontos, hogy milyen a dizájn, hiszen részben – a referenciamunkákon túl – ezzel mutatja meg önmagát (ez legalább olyan fontos, mint az, hogy egy üzleti megbeszélésre hogyan érkezünk, hiszen az első benyomások meghatározzák a beszélgetés folytatását, esetünkben pedig azt, hogy a felhasználó továbbkattint-e, kíváncsi lesz-e ránk, akar-e többet tudni rólunk). Vannak azonban olyan szolgáltatások is, ahol egy mutatós dizájn éppen a lényegről vonná el a felhasználó figyelmét. Ha valaki például dugulás elhárítót keres, lehet, hogy pár másodpercig örül egy mutatós oldalnak, de alapvetően azzal segítjük őt, ha minél előbb kiderül számára, hogy kit, milyen számon, mikor és mennyiért tud kihívni. (Itt talál 7 alaphibát, amitől biztos, hogy használhatatlan lesz a honlap.)
Persze legyen szó bármilyen szolgáltatásról is, a forma és a tartalom igényesség mindig fontos. Azon túl, hogy mi átgondoljuk, mit szeretnék, kérjünk bátran tanácsot a fejlesztő cégtől is, akivel dolgozunk, hiszen ők általában számos kisebb-nagyobb ilyen projekten túl vannak, és olyan kérdéseket is fel tudnak tenni (és meg tudnak válaszolni), amit nekünk talán eszünkbe sem jutna.