A mikrovállalkozások számára elsődlegesen fontos, hogy az általuk használt informatikai infrastruktúra „önműködő" legyen, mivel a technológiai vagy internetes profilú vállalkozásoktól eltekintve jellemzően kifejezetten alacsony az informatikai felkészültségük - magyarázza Nagy Levente, a Microsoft Office üzletágának vezetője.
A kis cégek esetében ugyanakkor bizonyosan nincs keret házon belüli informatikus alkalmazására, de az is nagyon ritka, hogy kiszervezzék az infokommunikációs szükségleteinek menedzselését. Akár egy néhány fős cég számára is a leghatékonyabb megoldás a fontos - erősíti meg Zsembery György, az Invitel operatív vezérigazgató-helyettese is. A legkisebbeknek sem kell le mondaniuk a virtualizált és bérelt szolgáltatásokról, a profi eszközökről vagy az azokhoz kapcsolódó támogatásról.
A legkisebb cégek sokszor az otthoni felhasználókkal egy csoportba kerülnek a telekommunikációs és informatikai szolgáltatások igénybevétele szempontjából. A nagyvállalatoktól ismert szoftverek, informatikai megoldások adaptálása a néhány fős cégekhez luxusnak tűnhet, pedig ezek jelentősen hatékonyabbá teszik a kicsik működését is. Az adatközponthoz kapcsolódó szolgáltatások például a legkisebbek számára is elérhetők, a szerverkihelyezés, előfizetés vagy virtualizáció, esetleg a szoftverbérlés már egy néhány fős vállalkozás számára is megéri.
A szolgáltatásként igénybe vett szoftverek - SaaS - azt teszik lehetővé, hogy az üzemeltetés és karbantartás terheitől megszabadulva használhassák a cégek a professzionális alkalmazásokat - magyarázza Nagy Levente. Az általában havidíjas konstrukcióban elérhető rendszerek így mindig a lehető legfrissebbek és legbiztonságosabbak, erről szakemberek gondoskodnak. Az előfizetési díjak havi alig pár ezer forintos terhet jelentenek, ez a legkisebbek költségvetésébe is belefér. A rugalmas és előzetes beruházást nem igénylő konstrukció pedig képes követni a munkamenetben, a munkatársak számában bekövetkező változásokat is. (A számítási felhőt mintha alapvetően a kis cégek számára találták volna ki.)
Ingyenessel kombinálva?
A webes szolgáltatások lényege, hogy a programok futtatását és elérését az interneten keresztül teszi lehetővé a szolgáltató. A fogyasztónak nincs szüksége előre telepített programra, speciális berendezésre, de szerverre sem, csupán internetböngészővel és nagy sebességű internetkapcsolattal kell rendelkeznie az eléréshez. Bizonyos szolgáltatásként elérhető szoftvereket szinte mindenki ismer a magánéletéből is. Ezek nagy része ráadásul ingyenes. A Gmail vagy Hotmail levelezőrendszer, a Google Docs vagy épp a Skype szinte minden számítógép-használó alapkészletének része, a mikrovállalkozások esetében pedig sokszor a céges kommunikáció is ezeken alapul. Ezek jellemzően kevesebb szolgáltatást kínálnak, mint a fizetős verziók, de felmérések szerint a felhasználók jelentős része a bonyolultabb programok tudásának is csak 5-20 százalékát használja ki. Érdemes tehát végiggondolni, hogy mi az, amire tényleg szükség van a napi munkához.
Egyes, professzionális webes szolgáltatások a nagyvállalati megoldások leskálázását teszik lehetővé a mikroszinten is elérhető ár- és infrastruktúra-színvonalra, általában nem ingyen. Viszont olyan előnyöket hordoznak, amelyeket az otthoni felhasználóknak készített programok nem tartalmaznak. Például az egyszerű online tárhelyek is megfelelnek dokumentumok megosztására, de a profi alkalmazások a listázást, a feladatok nyilvántartását és delegálását vagy éppen fórum létrehozását is lehetővé teszik. Nyújthatnak intranet és extranet lehetőséget is, vagyis a cégen belül vagy éppen a kiválasztott partnerekkel egyszerűsítik a kommunikációt és a közös munkát. Akár még céges weboldal létrehozását is támogatják oly módon, hogy felhasználóbarát kezelőfelület kialakításával, programozó segítsége nélkül, néhány óra alatt létrehozható a honlap.
Minden mikrovállalkozásban benne van a profizmusra törekvés. A számukra kialakított, de a nagyvállalatok funkcionalitását mutató informatikai megoldások ehhez visznek közelebb. Noha az előnyöket sokan felismerik, a fejlődés feltétele a képzés és a bizalomhiány megszüntetése, ami Zsembery György, az Invitel operatív vezérigazgató-helyettese szerint a szolgáltatók pillanatnyilag legfontosabb feladata. Ezért igyekszik mindenki a mikrovállalkozásoknak szánt termékeit közérthetővé és egyszerűvé tenni, de szükség esetén részletes magyarázatok is elérhetők az egyes funkciók kezelésével kapcsolatban. A megjelenést és menürendszert lehetőség szerint a már ismert kezelőfelületekhez hasonlóan alakítják ki a programok online változatánál is, így azok kevesebb tanulással is könnyen kezelhetők.