A mai folyamatok a jövőben várhatóan sokkal személyesebbé, és önmegvalósítóbbá teszi a világhálót. Ez nem csak a közösségi oldalakat jelenti a fiatalok számára, hanem akár akkv-k is versenyhelyzetbe juthatnak a nagy cégekkel szemben, éppen a specializálódás miatt.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Az internet létrehozásának eredeti célja az volt, hogy a kutatók rendelkezésére álljon egy olyan hálózat, amelyen akkor is tudnak majd kommunikálni, ha valamilyen katasztrófa miatt a hagyományos kommunikációs csatornák használhatatlanná válnának. A hetvenes években, amikor a kezdeti lépéseket tették a világháló kiépítése felé az atomháború fenyegetésének árnyékában létrehozott számítógépek közti hálózat tehát kimondottan a tudósok, kutatási központok közötti vészhelyzeti kommunikációs célokat szolgált.
„Ma ehhez képest egy általános kommunikációs hálózat nőtt ki az eredeti kezdeményezésből, amelyet immár a Föld népességének mintegy negyede mindennap használ” - mondta Varga Zsigmond, az SAP üzletfejlesztési vezetője a GazdaságTv-nek adott interjújában. Erre az eredeti hálózat megalkotói közül senki sem számított, így azt is nehéz megjósolni, hogy milyen irányt vesz a jövőben az internet fejlődése. „Az ilyen jóslás mindig nehéz, de a ma látható folyamatok ismeretében elképzelhető, hogy milyen lesz a jövő internete. Ami nagy változást az elmúlt években annak a folyamatnak a beindulása jelentette, miszerint az internetet egyre több ember használja önmegvalósításra, azaz arra, hogy minél több információt közöljön magáról másokkal” – vélte a szakember.
A mai fiatalokra mindinkább jellemző, hogy a hagyományos kommunikációs formák helyett az interneten történő kapcsolattartást helyezik előtérbe. „Így a hagyományos szociális hálózatok, amelyekben éltünk, mindinkább a világhálón formálódnak újra” – mondta Varga Zsigmond, aki szerint ez a jelenség már nem csak az emberek között, hanem a gépek (ld keretes írásunkat), illetve szervezetek, és cégek egymás, illetve a fogyasztók irányába történő közötti kommunikációra is mindinkább érvényes. (Azért a régi technikákat sem érdemes sutba vágni.)Mivel a folyamat várhatóan csak erősödni fog a modern információs társadalomban, így egyre több potenciális fogyasztóról szerezhetnek a cégek megbízható információkat.
A tárgyak neteznek helyettünk
Képzeljük el, hogy az irodaház automatikusan felismeri a belépésre jogosult munkatársakat, vagy azt, hogy nem kell értékes órákat tölteni az orvosnál a szokásos egészségügyi ellenőrzés miatt, mert az távolról is elvégezhető. Az, hogy szükségleteik jobb kiismerése révén hatékonyabban szolgálhatjuk ki saját ügyfeleinket, szinte már csak hab a tortán. Az M2M, vagyis a „tárgyak internete” mindezt lehetővé teszi.
Ez a momentum óriási lehetőséget kínál a kis- és középvállalkozásoknak, amelyek források hiányában a hagyományos kommunikációs csatornákon csak lehetséges fogyasztóik töredékét érhették el. „Az internet a legjobb gazdaságélénkítő eszköz, amelyen keresztül a kis- és középvállalkozások versenyképessé válhatnak akár a nagy nemzetközi cégekkel szemben is, mivel óriási potenciális vásárlói piacra van bejárásuk” – hangsúlyozta a szakértő. Ha ezen a nagy piacon belül képesek megtalálni azt a viszonylag szűk réteget, amelynek az ő szolgáltatásuk, termékük kell, akkor komolyan profitálhatnak a világháló szabadságából. (Erről szól az úgynevezett "hosszú farok elmélet"x0 is.) „Ehhez azonban jól kell pozicionálni a céget az interneten és megfelelően kell használni az interneten elérhető információtömeget is” – vélte Varga Zsigmond, aki szerint az internet segítségével a kkv-k nem csak egyszerűbben, de jóval olcsóbban és célzottabban is elérhetik fogyasztóikat. Az új kor kihívásainak megfelelően és nem utolsósorban a válság hatására már most i döbbenetesen átalakult a kkv-k marketing eszköztára, ám még mindig nem mindig a megfelelő irányba. Döbbenetes mértékben erősítette meg például pozícióját, a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook, ugyanakkor a céges weboldalak mobileszközökre történő optimalizációja sok esetben még mindig ismeretlen területet jelent a cégvezetők számára.
A fogyasztók eléréséhez azonban szükséges lesz ismerni igényeiket. A szakember szerint a jövő internete fontos lesz az ügyfelekről szóló információk beszerzésében. „Itt azonban óriási adattömeggel kell számolni, így olyan adatbáziskezelő és adatkereső alkalmazásokat kell használnunk, amelyek képesek kezelni ezt a már most elképesztő mennyiségű információt. Ehhez ma már rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök, például a memóriaalapú adatbáziskezelő szoftverek.” – vélte a szakember.
Webshop nélkül nehezen boldogul egy kis- és középvállalat a végfelhasználói piacon, de az internetes kereskedelem immár a vállalatok közötti üzletkötésekben is egyre nagyobb teret hódít. A magyarországi kkv-k webshopjai azonban többségükben még mindig nem felelnek meg a fogyasztóvédelmi szabályozásnak, drágán fejleszthetők és gyakran a legalapvetőbb marketing fogásokat sem hasznosítják – fogalmazták meg a Piac&Profit által szervezett Kkv-Akadémia előadói.
Azonban nem csak az a fontos, hogy mi megtaláljuk a fogyasztót is interneten, hanem az is lényeges, hogy a fogyasztó is ránk találhasson. Mint azt a Piac&Profit is megírta, számos kutatás szerint a vásárlók egyre nagyobb arányban használják tájékozódásra a netet, a hazai kis- és középvállalkozások jelentős része alig-alig aknázza ki az itt rejlő lehetőségeket. Ha valaki mégis megteszi azt az első lépést, amit egy honlap létrehozása jelent, a többség sajnos úgy gondolja, hogy ezzel végére is ért a feladatnak. Pedig az internetes jelenlét ahhoz, hogy valódi hasznot hozzon, folyamatos gondozást igényel. (Itt olvashat a cégek közösségi oldalas megjelenésének trükkjeiről.) A keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO) a weblapunk keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti, a nem fizetett találatok között. (Erről szóló részletes ismertetőnket itt olvashatja!)
Az elmúlt években sokat változtak a trendek a weboldalaktól elvárt szolgáltatások terén. Változott a technológia, változott a látogatók hozzáállása a tartalomhoz. Néhány éve még csak céges weboldalakról és keresőoptimalizálásról beszéltünk, de mára ez már kiterjedt a közösségi marketingre, esetleg mobilalkalmazások fejlesztésére. Azt se felejtsük el, hogy ha igazán hatékonyak akarunk lenni, érdemes az online eszközeinket megtámogatni valamilyen offline módszerrel is. Szakértői anyagunkból megtudhatja, milyennek kell lennie egy igazán modern céges weboldalnak!