Szakember híján a növekedés is elmarad

Növekedésben gondolkodnak a cégek, a magyar vezetők pedig még a globális hangulatnál is optimistábbak a PwC legújabb Magyarországi Vezérigazgató Felmérése szerint. Gátat leginkább a szakemberhiány vethet a nagy terveknek.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A nemzetközi felmérés eredményei szerint a vezetők fele globálisan növekedést vár, Magyarországon még ennél is kicsit többen. A hazai cégvezetők 87%-a bizakodik a saját cégének erre az évre vonatkozó jövőjében – ez a saját kompetenciákkal kapcsolatos bizakodást is jelent Mekler Anita, a Pwc cégtársa szerint. Hogy miért optimistábbak a magyarok mint a globális vezetők? Talán azért, mert kevésbé érezzük kis országként a nagy globális kockázatok hatását, mint a nagy európai, tengerentúli országok. A másik oka lehet, hogy jelenleg Magyarországon növekedés van, már a tavalyi évben is stagnáló vagy javuló pénzügyi eredményekről számoltak be a vállalatok, ami optimizmusra ad okot.

Egyre optimistábbak a hazai cégvezetők, több lehetőséget látnak a növekedésre, mint az elmúlt három évben – hangsúlyozta Nick Kós, a PwC Magyarország vezérigazgatója.

A felmérés azt mutatja, hogy a hagyományos célpiacok vonzereje továbbra sem csökken. Míg globálisan ismét az USA, Kína és Németország a legvonzóbb befektetési célpontok, addig Magyarországon a vállalatvezetők Németországot tartják a legjelentősebb célpiacnak (38%). Dobogós helyet ért el Románia (21%), valamint Oroszország (16%); a régióban Szlovákia, Ausztria és Csehország kap még egyre nagyobb figyelmet az itthoni vezetőktől. (2. ábra) Vagyis egyelőre nem látszik a kormányzat által hangsúlyozott keleti és déli nyitás hatása a vezetői döntésekben.

A válaszadók szerint korántsem annyira a globalizáció felé, hanem egy többpólusú világ felé haladunk. Regionalizálódást, tömbösítést, többféle gazdasági modell egymás mellett élését várják, amit viszont az internet fog majd össze.  A PwC által azonosított 5 általános megatrend (demográfia, urbanizáció, technológia, klímaváltozás, gazdasági erőviszonyok elmozdulása nyugat-kelet irányba) közül a  leginkább meghatározónak a technológiai fejlődést és a demográfiai változásokat tekintették a vezetők. Utóbbi a magyar vezetők között különösen erőteljesen megjelent, elsősorban az elöregedő társadalom problémaköre, valamint az Y és Z generáció megértése, megtartása és itthon tartása kerül számukra a középpontba.

PwC grafika

Csak egy újabb ipari forradalom
Futó Péter az MGYOSZ elnöke is a hihetetlen technológiai fejlődés fontosságát hangsúlyozta a felmérés eredményeinek bemutatásakor. A negyedik ipari forradalom sok mindent átír majd.
"Bár ma kék- és fehérgallérosokból is munkaerőhiány van, az automatizációnak köszönhetően számos feladat meg fog szűnni. Ezért minden korábbinál fontosabb az életen át tartó tanulás. Tudomásul kell venni, hogy változik a világ. Most másfél százalékot költünk k+f és innovációra. Az EU előírása szerint 2020-ra ezt 3%-ra kéne emelni, de még így is elmarad az USA vagy a távol keleti országok költésétől. Ha tudjuk, hogy a technológiai fejlődés ennyire fontos, akkor bele kéne állni" – mondta Futó.
A PwC egyik partnere ugyanakkor azt hangsúlyozza: egyszer már volt egy ipari forradalom, amelyről úgy tűnt, feleslegessé teszi az ember – ekkor feltalálták a szolgáltatóipart. A negyedik ipari forradalom után is meg fogjuk találni azt a - talán még nem is létező – szegmenst, ami munkát fog adni az embereknek.
Mitől nem alszanak jól a vezetők?

Mindenképpen a szakemberhiány áll toronymagasan, a globális és üzleti kockázatok összesítésében 23%-ot növekedett ennek említése a tavalyi évhez képest. A cégvezetők 85%-a számára fenyegető a szakemberhiány – hangsúlyozta az eredmények ismertetésekor Mekler Anita. Alapvető szintű probléma a megfelelő szakemberek rendelkezésre állásának kérdése. Nem csak a hiány önmagában, hanem a legjobb emberek megtartása is problémaként merült fel (51% említette). (10-ből 6 válllakozásnak már gond a munkaerőhiány a Policy Agenda elemzése szerint.)

Az elmúlt években mindig a kormányzati intézkedések voltak a legnagyobb aggálya a vezetőknek, ez most jelentősen visszaesett, más tényezők vették át az irányítást. Ugyanakkor még mindig fontos üzenet a túlszabályozottság problémája, oda kell figyelni, hogy ez milyen kockázatot jelent a cég saját növekedése szempontjából.

A cégek igyekeznek versenyképes juttatásokkal magukhoz vonni a munkavállalókat, de fontos teendője van a kormányzati szereplőknek, döntéseknek, mert a cégek saját hatáskörükben nem tudják ezt teljes mértékben megoldani. Fontos, hogy a cégen kívül is jól érezzék magukat a munkavállalók, ne akarják elhagyni az országot. A képzési hiányosságok okozta problémákat a cégek maguk viszonylag jól kezelik, a duális képzésekkel jelentősen belépnek erre a területre. De ez önmagában nem oldja meg a problémát – hangsúlyozta Merkel.

A tehetségekkel kapcsolatos céges stratégiák esetében még mindig a fizetés emelése áll az első helyen, de a vállalatok már fókuszálnak rá, hogy legyen egy összetettebb HR stratégiájuk is, amelyben a fizetés mellett más ösztönzők is megjelennek. Számít a munkahelyi kultúra, a biztos karrierkép, a tehetséggondozás többek között.

PwC grafika

Az ügyfél az első  - de a munkavállaló a második

A legfontosabb stakeholderek továbbra is az ügyfelek a stratégia kialakításában, a kormány, az első ötben a versenytársak, a munkavállalók és az üzleti partnerek jelennek még meg. A szakember szerint a kormányzat még mindig túlságosan elől van ezen a listán – főként a nemzetközi válaszokkal összehasonlítva – de fontos változás, hogy a munkavállalók a második helyre kapaszkodtak fel, így bekerültek abba az érintetti körbe, ami igazán fontos a vezetőknek – ez a munkaerőhiány hatása. Fontos változás, hogy közel olyan erős lett a munkavállalók befolyása a cégek stratégiájának meghatározására, mint az ügyfeleké.

PwC grafika

A legfontosabb vállalati célok között a legtöbb esetben (45%) az ügyfél elégedettség elérése áll, utána a saját növekedés, harmadik helyen pedig az alkalmazotti elégedettség jelenik meg. A negyedik helyen viszont megjelenik a fenntarthatósági is, ami korábban nem volt jellemző – ez mindenképpen örvendetes változás. A technológiai fejlesztés viszont nem került a top változtatási elemek közé– annak ellenére, hogy a befolyásoló tényezők között magasan vezet.

A technológia erősen befolyásolja, hogyan visszük a mindennapi üzletünket. Az adatelemzés pedig még inkább ki fogja terjeszteni ezt – tette hozzá Nick Kós.

Az érintetti elvárásoknak való megfelelés, egyszóval a siker érdekében a szervezetek a következő kiemelt területeken változtatnak: új, fenntartható termékek és szolgáltatások kialakítása (88%), brandépítési, marketing és kommunikációs tevékenység (82%), valamint a munkavállalók jogaival és jóllétével kapcsolatos intézkedések (81%). Ezzel párhuzamosan a technológia szerepe is bővül: a hazai vezérigazgatók 77%-a használná a technológiát a szélesebb körű érintetti elvárások felmérése, illetve az azoknak való megfelelés érdekében. A leginkább megtérülő megoldások között klasszikus elemeket említenek, mint például a CRM-rendszerek és a közösségi média használata. Globálisan már előremutatóbb a helyzet: a vezetők nagyobb arányban hisznek az adatelemzésben és az innovációban.

Egyértelműen látszik, hogy a vállalatvezetők fontosnak tartják a rugalmasságot – a szakértő szerint a saját rugalmasságba vetett hit alapozza meg az alapvető optimizmust is. A vezetők többsége folyamatosan változtat – mégpedig egyszerre több területen is. Marketing, technológia, partneri együttműködések újradefiniálása, a siker újradefiniálása – folyamatosan zajlik és alapjaiban változtatja meg a vállalatokat.

Változott a siker mérésének módja is. A pénzügyeken túl mára megkérdőjelezhetetlenül fontos a válaszadók szerint a munkavállalók (!) és az ügyfelek elégedettsége, 70% pedig egyetértett azzal, hogy egy mai vezető sikerét nem kizárólag a nyereségesség alapján lehet és kell megítélni. Megjelenik a munkahelyteremtés, a fenntarthatóság felé tett lépések, az innovativitás.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo