Többet költünk a karácsonyra, de továbbra is a családi együttlét a legfontosabb
A tavalyinál idén mintegy 8 százalékkal többet, átlagosan 42 900 forintot költ a karácsonyhoz kapcsolódó kiadásokra a magyar lakosság, és háromnegyedük aktuális havi jövedelméből fedezi az ünnep költségeit – derül ki abból a reprezentatív kutatásból, amelyet az NRC készített a CIB Bank megbízásából. A tavalyi évhez képest nem jelentős mértékben ugyan, de nőtt azoknak az aránya, akik megtakarításukat használják fel az ünnephez kapcsolódó költségekre: a megkérdezettek 34 százaléka nyilatkozott így a tavalyi 31 százalékhoz képest. Nem változott az ünnepekhez kapcsolódóan hitelt is igénybe vevők aránya: idén is 4 százalék készül erre, legtöbbjük 25 000 és 50 000 forint közötti hitelösszeget tervez igénybe venni erre a célra.
A megkérdezettek karácsonyi ünnepekhez való viszonyulása nem sokat változott az elmúlt egy évben. Az igazán jó karácsonyhoz szükséges legfontosabb öt tényező között továbbra is a családi együttlét lett a legfontosabb – 79 százalék említette ezt –, emellett a tavalyival megegyezően idén is a válaszadók 60 százaléka nevezte meg ezek között a karácsonyfaállítást, és mintegy 45 százalékuk a fehér karácsonyt. Úgy tűnik, idén fáradtabbak a megkérdezettek: a szabadság, mint az ünnep egyik velejárója tavaly 31 százaléknak volt kiemelten fontos, míg idén a válaszadók 35 százalékának az. A megkérdezettek 31 százalékának a karácsonyi ételek is fontos elemei az ünnepnek. A legkedveltebb, a tervek szerint asztalra kerülő fogások említési aránya nagyon hasonló a 2016-oshoz: így például a háztartások 54 százalékánál lesz bejgli, 46 százalékánál töltött káposzta, 45 százalékánál rántott hús, míg halászlevet a válaszadók 38 százalékánál készítenek majd.
Készpénznek örülnénk, de szépségápolási cikket kapunk
A felmérés azt mutatja, hogy növekedett azoknak az aránya is, akik szerint az ajándékozás jó alkalom arra, hogy évente legalább egyszer örömet szerezzünk szeretteinknek: idén a válaszadók fele értett egyet ezzel a megállapítással, szemben a 2016-ban mért 42 százalékkal. Ezzel együtt azok aránya változatlanul magas – 71 százalék –, akiket zavar a pénz túlsúlya az ünnep kapcsán.
A leginkább vágyott ajándékok között változatlanul a készpénz vezet, ám a tavalyinál kissé alacsonyabb, 23 százalékos említési aránnyal, és sokan örülnének valamilyen élményt adó ajándéknak (19 százalék) vagy kézzel készített meglepetésnek (18 százalék) is. Az adni tervezett ajándékok között viszont éppúgy a szépségápolási cikkek állnak az élen, mint tavaly – 26 százalék készül ilyesmit ajándékozni – és továbbra is népszerű ajándék a ruhanemű, a könyv/CD/DVD is.
A karácsonyi ajándékokat a hipermarketek és a bevásárlóközpontok mellett egyre többen szerzik be online oldalakról: tavalyhoz képest 20 százalékkal, 69 százalékra nőtt azoknak a válaszadóknak az aránya, akik ezt a vásárlási módot is megjelölték.
A CIB Bank idén ősszel bemutatott új kreatív reklámplatformja kapcsán – amelynek egy kutya és egy macska a főszereplője – arra is kíváncsi volt, hogyan ünnepelnek a háziállatok. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar háztartások mintegy 63 százaléka tart háziállatot, közülük 74 százaléknak van kutyája, 55 százaléknak macskája, de viszonylag népszerű a nyúl és a hal is (8-8 százalék). A kutyanevek között a Buksi és a Morzsi vezet, míg a legtöbb cica a Cirmi, illetve a Kormi nevet kapja, de a Picúr mindkét körben népszerű névválasztás.
A kiskedvencek a legtöbb megkérdezett esetében családtagnak, igazi társnak számítanak: a kutyát tartók 77 százaléka, míg a macskát tartók 68 százaléka nyilatkozott így. Ennek megfelelően a háziállatot tartó válaszadók közel 80 százaléka valamilyen módon a kedvencének is kedveskedik karácsonykor: 53 százalékuk finom falatokkal, 40 százalékuk ajándékkal lepi meg háziállatát, 23 százalékuk pedig különleges, átmeneti jogokkal ruházza fel – például beengedi a lakásba, vagy hagyja, hogy a kanapén heverésszen. Azok közül, akik ajándékot vásárolnak kedvencüknek, a többség (65 százalék) 1000 és 5000 forint között költ erre, míg 17 százalék ennél többet szán háziállata ünnepi meglepetésére.
Az ünnepek a szilveszteri tűzijáték és petárdázás miatt komoly veszélyt is jelentenek a házi kedvencekre, elsősorban a kutyákra. A gazdik 81 százaléka ilyenkor különösen figyel háziállatára, jellemzően úgy, hogy vagy beengedik őket a lakásba (40 százalék) vagy bezárják egy biztonságos helyre (29 százalék), a többiek pedig további óvintézkedéseket neveztek meg.