Varga Mihály március elején, nem sokkal nemzetgazdasági miniszterré történt kinevezése előtt azt mondta: nem lát olyan veszélyeket, amelyek miatt kiigazító csomagra vagy a költségvetés módosítására lenne szükség. Ezt a véleményét erősítette meg mai sajtótájékoztatóján is.
A 2013–2016 közötti időszakra vonatkozó legfrissebb – Brüsszelbe tegnap elküldött –, 72 oldalas konvergenciaprogram ismertetésekor a miniszter helyzetértékelésében azt mondta: az államadósság, a költségvetési hiány és a foglalkoztatás terén elért eredmények fenntartásához a programnak a GDP-növekedésre kell koncentrálnia. ( A GDP a tavalyi negyedik negyedévben csökkent, a Policy Agenda előrejelzése egyelőre stagnálásra számít. A GKI prognózisa is ugyanezt jelzi.)
A kormányzati álláspont szerint 2013-ban nő majd a gazdaság, amit négy tényező segít majd: az egyedi tételek korrekciója – például, ha a tavalyi kedvezőtlen időjárás után a mezőgazdaság csak átlagosan teljesít, akkor már 0,4 százalékkal javul a GDP –, a külső kereslet élénkülése, az államháztartásban zajló kedvező folyamatok, valamint hitelbővítő programok. A miniszter a Magyar Fejlesztési Bank már elindult programja mellett, az Eximbank 120 milliárdos exportot segítő pluszforrását említette, és az MNB 250 milliárdos alacsony kamatozású hitelprogramja is serkenti majd a gazdaságot, így jó esély van a növekedésre. Az április közepén publikált, a makrogazdasági egyensúlytalansággal foglalkozó brüsszeli jelentés épp a növekedési potenciált veszélyetető intézkedésekre figyelmeztetett, csakúgy, mint az április eleji IMF-országjelentés.
Újragondolták a makromutatókat
Tavaly ősszel 0,9 százalékos növekedéssel számolt a kormány, amelyet most 0,7 százalékra mérsékelt. A miniszter egy kérdésre válaszolva ennek okaként a tervezettnél jóval gyengébb múlt évi teljesítményt, a nem várt 1,7 százalékos visszaesést mint bázist említette, kitérve arra, hogy a nem várt mértékű recesszió nemcsak Magyarországot, hanem más európai államokat is érintette. A konvergenciaprogram „enyhe, tartós és stabil” növekedési pályával számol: 2014-re 1,9 százalékos bővülést vár, 2015–2016-ra pedig 2,3, illetve 2,5 százalék a prognózis.
A költségvetési hiány terén 2013-ra 2,7 százalék az előirányzat, a 2014-es célt viszont megemelték 2,2 százalékról 2,7 százalékra, ami arról tanúskodhat, hogy a közelgő választások azért némileg mégis éreztethetik hatásukat a költségvetésben.Az államadósságról szólva a miniszter minimális korrekcióról beszélt, azt hangsúlyozva, hogy a pálya tartható, csökkenő tendenciájú, és ez összhangban van az alkotmányban foglalt 50 százalékos céllal.
Az inflációs előrejelzést 5,2 százalékról 3,1-re mérsékelték az időközben meghozott intézkedések – rezsicsökkentés – hatásai és az európai „deflációs hullám” következményeként. A költségvetésben előrejelzett 283 forintos euróárfolyam helyett most már 293,1 forintos tervszámra alapozták a programot.
Varga Mihály sorra vette azokat a kockázatokat, amelyek ronthatják a költségvetés pozícióját, és az ezek ellen ható pozitív folyamatokat is.
Az, hogy az Európai Bizottság a sertéságazatban nem hagyta jóvá fordított áfa alkalmazását, ugyancsak negatívan érintheti a bevételeket. Pozitív hatása van viszont – a vártnál kisebb mértékű kedvezmények miatt – annak, hogy a kalkuláltnál kevesebben választották a kisvállalkozások tételes adózását. Ugyanígy kedvező hatású, hogy a közszférában nyugdíj és bér együtt nem folyósítható, és pozitív az egyenlege a vártnál kisebb bérkompenzációnak, korhatár előtti ellátásoknak és lakástámogatásnak. Az önkormányzati szférában trendfordulót lát a miniszter, ami ugyancsak kedvező a költségvetés szempontjából.
A pénztárgépek és az adóhatóság elektronikus összekötése, valamint az e-útdíj bevezetése késlekedésének hatása Varga szerint nem rejt nagyobb rizikót, a második félévtől mindkettő beindul, és a pénztárgépcsere gazdaságfehérítő hatása nagyobb lesz a vártnál.
Mindent összevetve a kormányzat azzal számol, hogy a kockázatok egyenlege 0,7 százalékkal csökkenti a tartalékok összegét, de a megmaradó tartalék elegendő lehet a további kockázatok kezelésére.
Eltérés az előző konvergenciaprogramhoz képest