Az Egyesült Államokban évek óta szabadnapot vesznek ki az emberek a Black Friday napján, hogy 50-60-70 százalék árengedménnyel jussanak műszaki cikkekhez, ruhákhoz és egyéb akciós termékhez. Magyarországon hagyományosan Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, Magyarországon először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, november utolsó péntekjén, amikor az egyik nagy online webáruház Black Friday-t hirdetett.
A vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. (Amerikában viszont nem jött be tavaly a kereskedőknek a Fekete Péntek, 11 százalékkal 50,9 milliárd dollárra csökkent tavalyhoz képest a forgalom, ami kevesebb vásárlóval és kisebb átlagos költéssel jött össze.)
Itt talál néhány tippet ahhoz, hogy lehet sikeresen meglovagolni a karácsonyi őrületet.
Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt. A mobil kereskedelem a teljes e-kereskedelem növekedési ütemének háromszorosával bővül. Az okostelefonról történő vásárlások növekedésének hátterében elsősorban a fiatal felnőttek állnak.
Kinek éri meg?
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzésének.