A tervezet indoklása szerint csekély a kockázata annak, hogy a jelenleg előírt szakképesítés hiányában a vásárlókra, fogyasztókra, a közbiztonságra, vagy a termékbiztonságra bármilyen veszély jelentkezzen az elektromos cikkek és számítástechnikai termékek szakképesítés nélküli értékesítésekor. A másik érv pedig az, hogy az államilag szervezett OKJ-s szakképesítések nem képesek olyan mértékben követni a technikai változásokat, mint a forgalmazók és gyártók által biztosított képzések, szakmai iránymutatások. A vevők is felkészültebbek és előzetesen tájékozódnak a termékek jellemzőiről, a gyártók pedig részletes használati útmutatókkal is segítik a vásárlókat.
Az érintett szakmai szövetségekkel folytatott egyeztetések után, a szaktárca szerint nem indokolt a jövőben kötelező szakképesítési előírás a következő idegenforgalmi munkakörökre: szállodai üzemben portai és szobafőnöki tevékenység; utazásszervezés és -közvetítés; rendezvényszervezés; utazási irodai ügyintézés (valutaváltás, szálláshely- és programközvetítés, menetjegyek, valamint egyéni társasutak értékesítése); ügyfélszolgálat, információnyújtás és szabadidő-szervezés. A vendéglátáshoz kapcsolódó tevékenységek közül pedig a hidegkonyhás kiszolgálást - a kávézók, eszpresszók, és büfék felszolgálóit - vette ki a tervezet a képzési jegyzékből. Az indoklás megjegyzi, hogy a melegkonyhai ételek felszolgálói továbbra is csak szakképzett személyek lehetnek.
Jól járnak, akik hiányszakmát választanak
A kormányzat támogatja mind a hiányszakmában tanulókat, mind az őket foglalkoztatókat. A támogatásra szükség lehet, mivel a nemzetközi előrejelzések alapján ráadásul 2020-ra több mint százezer felsőfokú képzettséggel rendelkező szakember fog hiányozni az országból. Akinek viszont van képzettsége, az sok esetben olyasmit tanul, ami nem eladható a munkaerőpiacon.
A vállalkozások minőségi munkaerővel való ellátásában és a munkanélküliség újratermelődésének megakadályozásában meghatározó jelentősége van a szakképzésnek és a felnőttképzésnek. Ehhez azonban a vállalkozásokat érdekeltté kell tenni abban, hogy megfelelő minőségű tanműhelyeket hozzanak létre és ehhez forrásokat kell biztosítani számukra. Ugyanakkor a tanulókat és a szülőket is meg kell győzni arról, hogy van jövője a jó szakmunkásnak.