Az év első hét hónapjában 4,854 millió vendég 12,486 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. A vendégek száma 6,0, a vendégéjszakáké 5,3 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához képest, a bevételek 10,4 százalékkal emelkedtek. A külföldiek 7,0, a belföldi vendégek 3,4 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek le a szálláshelyeken, mint a tavalyi év első hét hónapjában.
Júliusban 1,137 millió vendég 6,2 százalékkal több vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, mint egy évvel korábban. A külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma 4,7, a belföldi vendégéjszakáké 7,6 százalékkal nőtt - jelentette hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Júliusban 517 ezer külföldi vendég 1,5 millió vendégéjszakát töltött el a hazai kereskedelmi szálláshelyeken. A német vendégek száma stagnált, az Ausztriából érkezőké enyhén, 0,5 százalékkal csökkent. A lengyel és holland turisták által eltöltött vendégéjszakák száma viszont számottevően, 12,8, illetve 11,3 százalékkal nőtt a KSH adatai szerint. A kereskedelmi szálláshelyek belföldivendég-forgalmának 56 százalékát fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 7,9 százalékkal emelkedett.
33 ezer ember dolgozik az ágazatban
A szálláshely-szolgáltatást nyújtó vállalkozások a szálláshelyeken júliusban közvetlenül több mint 33 ezer főt foglalkoztattak, ami 4,2 százalékkal több, mint 2012 azonos időszakában. Július 31-én a Magyarországon működő kereskedelmi szálláshelyek száma 3053 volt, ezen belül 1024 szálloda 59 ezer szobával és 1019 panzió több mint 11,5 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek - üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek - száma 1010 volt.
A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 60 százalékos volt, ami 2,1 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. A csúcsszezonnak számító hónapban a gyógyszállók szobáinak igénybevétele kimagasló, 73, az öt- és a négycsillagos szállodák kihasználtsága szintén kiemelkedő, 70 százalékos volt. Júliusban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 15 837 forintot tett ki, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 9466 forint volt.
Nőtt az árbevétel
A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele 12,0 százalékkal nőtt tavaly júliussal összehasonlítva, amiben szerepet játszott a kiadott szobák átlagárának 5,1 százalékos. Összesen 34 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 21 milliárd forint volt. A vendéglátásból 6,3 milliárd forint folyt be, 571 millióval több, mint az előző év júliusában. A forint/euró havi átlagárfolyama 295 forint volt, 8,5 forinttal gyengébb a 2012. júliusi értéknél - közölte a KSH.
A kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján júliusban 2048 egység fogadott el Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek az év hetedik hónapjában 2,7 milliárd forint értékben fizettek ezzel a fizetőeszközzel a szálláshelyeken. A növekedés 14 százalékos volt a tavaly júliusban beváltott üdülési csekk, valamint SZÉP kártya együttes forgalmával összehasonlítva. Jelenleg a 866 ezer kártyabirtokos majd 50 ezer elfogadóhelyen fizethet a SZÉP kártyával, és idén százezer fővel nőtt a kártyabirtokosok száma. Augusztus végéig 121 milliárd forint feltöltés érkezett a munkáltatók részéről a kártyákra, ami azt jelenti, hogy a SZÉP kártya legalább egymillió ember nyaralását, pihenését, étkezését, egészségmegőrzését segítette a nyári főszezonban. (A belföldi turizmust valóban a SZÉP Kártya tolja.)
Horváth Gergely, az Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettesének véleménye szerint, a turisztikai főszezonra vonatkozó kedvező mutatók bizakodásra adnak okot. A növekvő vendégforgalom érdekében az elmúlt időszakban a MT Zrt. is számos akcióval igyekezett a külföldi és belföldi utazók figyelmét Magyarországra irányítani. Az ágazat már 2011-ben a válság előtti szinten volt a vendégek és a vendégéjszakák számát illetően, de az idei hét hónap adatai alapján látható, hogy a növekedés fennmaradt. Míg tavaly inkább a külföldi beutazások húzták az iparágat, addig 2013-ban belföldivendég-forgalom jelentősen nőtt ,amely esetében hangsúlyozta a SZÉP kártya jelentős szerepét. A piaci potenciál és a hazánk iránti egyre erőteljesebb érdeklődés indokolta, hogy az MT Zrt. új piacokat szólítson meg, ezért az elmúlt években kommunikációs tevékenységét kiterjesztette a keleti országok felé, míg a szomszédos országok utazóközönségének megszólítására is szintén kiemelt figyelmet fordít. A küldőpiacok legfrissebb forgalmi adataiból is jól látható, hogy a piaci átrendeződés javában zajlik, beigazolódtak az előzetes várakozások.
Új szelek fújnak az utazásban is! Mutatjuk a legfrissebb trendeket!
Az év további részére nézve bizakodásra ad okot az is, hogy a kártyákra feltöltött összeg jelentős - mondta. Kiemelte: a REVPAR 9,9 százalékos növekedése az első hét hónapban "szép növekedés". Ismertetése szerint 23,3 százalékkal nőtt az Egyesült Királyságból érkező vendégek száma, Lengyelországból 13,9 százalékkal, míg Oroszországból 21,8 százalékkal több vendég érkezett. Úgy vélte, hogy az orosz piac idén a beutazó országok között dobogós helyen szerepel majd. Dinamikusan bővült az ázsiai (18,4 százalék) és az amerikai (14 százalék) piacról érkező turisták száma.