Műanyagszemét: ezek a legismertebb márkák a tengerben

Műanyagszemetünk már több száz kilométerre a lakott területektől is megtalálható: ott van a bálnák gyomrában, sőt az Északi-sark jegében is találtak már plasztikot. A Greenpeace 239 tisztítóakcióban szedett össze hulladékot, ez alapján állapította meg, melyik a leggyakrabban előforduló brand az óceánokban.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2000-es és 2010-es években felpörgött ásványvíz-fogyasztásunk, valamint az egyszer használatos plasztikcsomagolások s az eldobható műanyageszközök elterjedése meghozta a maga szörnyű eredményét. A folyókon keresztül a tengerekbe özönlött a műanyaghulladék, ahol az elemek tombolásának kitéve széttöredezett mikroplasztikká válnak. A mikroműanyag ma már az ivóvizünkben és a talajban is megtalálható, így az állatok testében és a mi szervezetünkben is. A Greenpeace hat kontinens 42 országában 239 szemétgyűjtő akciót végzett partokon és tengereken, hogy rájöjjön, melyek a leggyakrabban előforduló brandek a természetet szennyező műanyagszemétben.

Több mint 187 ezer darab műanyagtárgyat néztek át a kutatók, melyek között több ezer márka csomagolására leltek. A leggyakoribb brand a Coca-Cola lett, melynek hulladéka 42 országból 40-ben megtalálható. „Ezek a márkaauditok megcáfolhatatlan bizonyítékát adják annak, milyen szerepet játszanak a vállalatok a globális műanyagszennyezés-válság súlyosbításában. Azzal, hogy továbbra is problémás, nem újrahasznosítható, eldobható műanyag-csomagolásokban bocsátják ki a termékeiket, ezek a vállalatok tömeges méretekben bűnösek bolygónk szennyezésében” – mondta Von Hernandez, a Break Free From Plastic kampány globális koordinátora.

Kép: PP archív

A kampány a következő márkákat azonosította a leggyakoribb szennyezőkként:

  1. Coca-Cola
  2. PepsiCo
  3. Nestlé
  4. Danone
  5. Mondelez International
  6. Procter & Gamble
  7. Unilever
  8. Perfetti van Melle
  9. Mars Inc.
  10. Colgate-Palmolive.
Megdöbbentő adatok plasztikszemetünkről
A világ közvéleménye végre felébredt, az emberek tisztában vannak vele, hogy a plasztikszemetünk eltakarításának megoldása és a műanyaghasználat kiiktatása vagy legalábbis csökkentése égető fontosságú probléma. Néhány megdöbbentő adat arról, hogy miért.
A top 10-be csak azok a cégek kerülhettek be, melyeket a 42 országból legalább tízben megtaláltak a Greenpeace kutatói. A leggyakoribb műanyagfajta a polisztirén volt, ami a legtöbb országban nem újrahasznosítható, a második pedig a PET, amiből az italospalackok és egyéb csomagolások készülnek. Európa tengerpartjain és tengerein a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé a legtöbbet hömpölygő brandek. A három cég csomagolásai az elemzett hulladék 45 százalékát alkották. Észak-Amerikában a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé végeztek dobogós helyen. Ez a három márka felelt a műanyagszemét több mint kétharmadáért!

Afrikában az ASAS Group, a Coca-Cola és a Procter & Gamble lettek a befutók, együttesen 74 s százalékkal. Ázsiában a Coca-Cola, a Perfetti van Melle és a Mondelez volt a legsűrűbben előforduló szemét, az egy hétig tartó Fülöp-szigeteki szemétgyűjtő akcióban a Nestlé és a Unilever lett a „győztes”. Ausztráliában a 7-Eleven, a Coca-Cola és a McDonald’s lett az első három helyezett, s ezek rendkívül nagy arányt, 82 százalékot fedtek le.

A Break Free From Plastic kampány célja nyomást gyakorolni a világcégekre, hogy csökkentsék az egyszer használatos műanyag használatát, tervezzék újra a szállítási rendszereiket, hogy kevesebb csomagolóanyaggal legyen megoldva a folyamat, amíg a termék eljut a vásárlóig, továbbá vállaljanak felelősséget a globális műanyag-szennyezésben játszott szerepükért.

Egy magyar srác mentheti meg a világot a műanyagszeméttől
A Loop projekt kiötlője, Tom Szaky szerint az újrahasznosítás „vesztes iparág”. Szerinte meg kell tartani a csomagolásokat, a futárcéggel visszajuttatni a termékgyártóhoz, majd ki kell mosni. és újra élelmiszert, italokat meg más árucikkeket helyezni beléjük.

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo