30 százalékos drágulás sem kizárt az ingatlanpiacon

Hónapok óta folyamatosan drágulnak az ingatlanok a magyar piacon. Tolonganak a vevők, de az elérhető ingatlanok száma nem nőtt, és a vásárlói roham az egyik ok, ami felfelé lökte az árakat. Kérdés, hogy mikor fogy el a lendület. A szakértő szerint a piac még nem érte el a csúcsot, de a vevőknek, eladóknak egyaránt érdemes figyelniük a trendeket.

Az ingatlanpiac sosem önmagában mozog. A gazdasági folyamatok, a hitelkamatok, az infláció és a befektetési szokások együttesen alakítják. Az elmúlt két évben ezek az erők együtt vezettek a most kialakult helyzethez.

 Mi mozgatja a magyar ingatlanpiacot?
Mi mozgatja a magyar ingatlanpiacot?
Fotó: Depositphotos


„Az ingatlanpiacot is, mint minden más gazdasági szektort, a hírek irányítják” – fogalmazott Mlinárik Márton ingatlanspecialista. „Tavaly október óta folyamatosan arról szólnak a hírek, hogy az ingatlanárak emelkednek, és ez önmagában is vásárlási hullámot indított el” – tette hozzá a szakértő.

Öngerjesztő spirálban a vevők és az eladók

Minél többen keresnek ingatlant, annál gyorsabban fogynak a jó ajánlatok. „Az az ingatlan, ami tavaly októberben 45 millió forinttal elérhető volt, az januárra már 55 millió lett, néhány héttel később pedig 60 millió. Az érdeklődés óriási, az ingatlanok viszont eltűnnek a piacról”– magyarázta az ingatlanspecialista.    

A drágulást egy két éve tartó, nehéz gazdasági időszak előzte meg, a válság hatásai pedig érezhetők.

„Az inflációra válaszul a jegybank drasztikusan megemelte a kamatokat, és bevezették a 18 százalékos állampapírhozamokat is, ami elszívta a befektetők pénzét az ingatlanpiactól, hiszen a biztonságos állampapírok vonzó alternatívát jelentettek” – idézte fel Mlinárik Márton. „Az elmúlt hónapokban azonban fordulat következett be, újra az ingatlan lett az egyik legbiztosabb és legvonzóbb befektetés.”

A lakosság többsége – különösen Kelet-Európában – az ingatlanvásárlást tartja a legjobb befektetési formának.

„Ennek több oka is van. A tőzsdei befektetések kockázatosak, és nem is elég képzett a magyar lakosság ezek kezeléséhez. A vállalkozási kedv alacsony, és sokaknak rossz tapasztalataik vannak az egyéb befektetési formákkal kapcsolatban. Eközben az albérleti piacon is jelentkeznek problémák, de a bérleti díjak a reálbérekkel együtt emelkednek. Bár az árak gyorsabban nőnek, mint a bérleti díjak, és ez rontja az ingatlanok megtérülését, a bérbeadás mégis egy egyszerű biznisz, mindenki számára értelmezhető, érthető. Ezért továbbra is népszerű, a nem túl jelentős hozamok ellenére is. A nagy befektetők pedig nem is a hozam miatt veszik elsősorban az ingatlanokat, hanem vagyonmegőrzés céljából. „Az újlakás-építési piac is gyengén teljesít, a kínálat nem bővült érdemben, és az eladók sem kezdtek tömegesen piacra dobni ingatlanokat. Egy fix kínálati oldal találkozott egy dinamikusan növekvő kereslettel, amelynek hatása az árak gyors növekedésében csapódott le” – tette hozzá Mlinárik Márton.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo