Uniformizálható-e a pénzvilág?

A globális világgazdaságban hogyan tudja követni a szabályozás a folyamatokat, működik-e a csak elveket tartalmazó reguláció? Vajon szabályozható-e egységesen egy heterogén bankrendszer, vagy az uniformizálás legalább annyi veszélyt hordoz magában, mint mondjuk az alultőkésítettség? Ilyen kérdésekre kerestük a választ a bankvilágban széleskörű vitákat kiváltó „Bázel II” apropóján.

Első Bázeli Tőkeegyezmény: 1988. Második Bázeli Tőkeegyezmény: 2006? Vagy még később?
Mindkét irányelv a globális világ bankrendszerének stabil működését hivatott biztosítani. A világ minden egyes országában azonban más van a tőke mögött, mások az adójogszabályok, más az adósminősítés gyakorlata. Az egyezmények kapcsán elvégzett hatástanulmányok rámutattak: a pénzvilág uniformizálásának vannak veszélyei is. Sőt egyesek szerint a bázeli szabályok a jelenlegi formájukban akár veszélyeztethetik is a világ bankjainak biztonságos működését. A másik oldalról nézve azonban senki nem szeretné, hogy mondjuk egy távol-keleti bank csődje magával sodorja a nagy amerikai vagy európai pénzintézeteket is. Pedig az egységes piacon ez nem is utópisztikus gondolat.

Mi kockázatosabb?

Sokak számára emlékezetes dátum a New York-i tőzsde összeomlásának napja, 1987. október 19. A Fekete Hétfőnek látszólag nem volt előzménye. A pontos okokról máig vitatkoznak, de legvalószínűbb összetevőként a százmilliárd dolláros portfólióbiztosítási rendszereket és az automatizált kereskedést jelölték meg. Mindenesetre a világ pénzügyi vezetőiben tudatosodott: ha egy hasonló válság egy másik, kevésbé tőkeerős piacon törne ki, annak beláthatatlan következményei lehetnének. A globalizálódó világban pedig egyenesen katasztrófát idézhetne elő.
Vagyis a tőke hipermobillá válásával veszélyeket rejt az eltérő nemzeti szabályozáson alapuló bankrendszer fenntartása? A G10 – a világ tíz vezető gazdasági hatalma – úgy döntött, hogy fel kell állítani egy egységes szabályrendszert a pénzintézetek sajáttőke-nagyságára vonatkozóan.

Csakhogy az uniformizálás szintén kockázatos, hiszen az egyforma kockázatérzékenységű, egyforma szabályokat követő szereplők krízis esetén tökéletesen korreláltan viselkednének, ami tovább mélyítené a válságot – mutat rá Kondor Imre, a Raiffeisen Bank piaci kockázatok elemzése főosztályának igazgatója.
Miután a bank – klasszikus értelemben – nem tesz mást, mint pénzt gyűjt, és pénzt ad, s a tevékenység átlagos kockázatát a pénz árába épített marzs fedezi, egy pénzintézet elvileg akár saját tőke nélkül is működőképes lehetne. Ám egy pénzintézetnek akkor is életben kell maradnia, ha a veszteségek történetesen hosszabb időn keresztül meghaladják az átlagot. Ennek a fedezetére szolgál a saját tőke. A világ pénzintézeteinek tőkésítettsége viszont – még akár országon belül is – nagyon eltért egymástól. A nemzetközi szabályozás megjelenése előtt például az USA-ban 8–10 százalék volt a saját tőke aránya, szemben a távol-keleti alultőkésített bankokkal, ahol esetenként a 4 százalékot sem haladta meg.

Nyolc százalék vagy büntetőpontok

Az átláthatóság, a számonkérhetőség és az azonos versenyfeltételek biztosítása érdekében a szabályozás kidolgozásával megbízott Cook Bizottság végül a korrigált mérlegfőösszeg 8 százalékában állapította meg a saját tőke minimális szintjét. És bár a Cook Bizottságból alakult Bázeli Bizottság ajánlásainak nincs kötelező jogi érvénye, a világ mégis irányadónak tekinti döntéseit, olyannyira, hogy a bázeli szabályokat ma már szinte minden fejlettebb pénzügyi piaccal rendelkező állam beemelte a jogrendjébe.
Ám az a tőkearány, amely egy bank számára kockázatos piacon is elegendő fedezetet nyújt, a fejlett piacon működő, kellően tapasztalt bankokra indokolatlanul nagy terhet ró, és feleslegesen drágítja meg működésüket. Annál is inkább, mert a szabályozás megalkotását kiváltó ok és a tényleges bevezetése között eltelt évek alatt a rohamosan fejlődő származékos (derivatív) és fedezeti ügyletek már nagyon megbízható és olcsó kockázatkezelési megoldásokat tesznek lehetővé.

Éppen ezért a legfejlettebb bankok a kezdetektől fogva szorgalmazták, hogy a nemzetközi szabályozás engedje meg a saját modellek használatát. A Federal Reserve – az amerikai „jegybank” – például tagbankjai számára kizárólag ezt ajánlja, még akkor is, ha a Bázeli Bizottság úgy döntött: a saját modell alapján számolt százaléknak a háromszorosa az irányadó a saját tőke arányának megállapításakor. A hitelportfóliót fedező, illetve kiürítő ügyleteik révén azonban az amerikai bankok a „büntetés” ellenére is 8 százalék alatt tudnak maradni.

A kivétel erősít

A bázeli egyezmény a szubjektív elemeket igyekszik objektívvé tenni Bába Ágnes, a Kereskedelmi és Hitelbank pénzügyi ügyvezető igazgatója szerint. Csakhogy az új gazdaságban – az élesedő verseny hatására – éppen a testreszabás válik hangsúlyossá. Ez jelenthet versenyelőnyt, és egy krízishelyzetben esetlegesen kiutat.
Ugyanúgy, ahogy a bioszféra stabilitása is megköveteli a biodiverzitást, a legkülönbözőbb élő szervezetek együttélését és versengését, a gazdaság stabilitása sem képzelhető el a túlzott uniformizálás kötelezővé tételével. Ezért a különböző szereplők eltérő kockázatérzékenységét tükröző saját modellek használata hozzájárulhat az egész rendszer stabilitásához is. Gondoljunk arra, hogy az 1987-es válság egyik fő oka éppen az azonos fedezeti stratégiákat vakon megvalósító számítógépes kereskedés volt – hangsúlyozza Kondor Imre.

Mindenesetre az 1988-as első bázeli egyezmény egységesen 8 százalékban állapította mag a bankok tőkeszükségletének minimális értékét, ám az egyezményhez 1996-ban fontos kiegészítést fűztek. Ebben a 8 százalékos szabály alól kivették a kereskedési portfólió elemeit (értékpapírokkal, devizával stb. folytatott, rövid távú spekulációs vagy fedezeti ügyleteket), és azokra külön szabályokat állítottak fel. Ezzel, legalábbis a kereskedési portfóliót illetően, kockázatérzékenyebbé, differenciáltabbá vált a tőkeszabályozás.

Továbbfejlesztett változat

A Bázeli Bizottság a szabályozás finomítása céljából megkezdte a hiteloldal tőkeigényére vonatkozó szabályozás felülvizsgálatát. Ez a folyamat több éve tart, és széles körű viták kísérik, amelyek késleltetik a „Bázel II” bevezetésének időpontját.
A viták néhány központi kérdés köré csoportosulnak. A politikailag legérzékenyebb kérdés a kis- és középvállalatok finanszírozása. Ezek a cégek természetszerűleg nagyobb kockázatot jelentenek, ám ha ennek a kockázatnak a teljes ára megjelenik a hitelek tőkeigényében, akkor ez a kör finanszírozhatatlanná válik – hangsúlyozza Kondor Imre. Minthogy ez a szektor az európai gazdaság kiemelt szereplője, ebben a kérdésben éles vita folyt az amerikai és az európai képviselők között. A hírek szerint ez éppen ezen a nyáron oldódott meg: a szféra érdekeinek megfelelően a szereplőinek nyújtott hitelek tőkeigényét 10 százalékkal mérsékelték.
Ugyancsak elhúzódó viták tárgyát képezte a működési kockázatok tőkeigénye. A bizottság eredeti szándéka szerint ez a teljes szabályozói tőke 20 százalékát tette volna ki, ám a bankok egységesen tiltakoztak. Az érték így több lépésben csökkent, de a végleges arány még kérdéses.

A harmadik – máig nyitott – probléma a hitelderivatívák és az értékpapírosítás tőkeszükségletének megállapítása. A magyar bankrendszer számára ennek egyelőre még igen csekély a jelentősége, ám annál fontosabb az amerikai bankoknak, amelyek hitelportfóliójuk kockázatának jelentős részét fedezik ezekkel az eszközökkel.
A hitelportfólió kiürítéséhez törvényes trükkök egész tárháza létezik. Mindez persze magában hordozza azt a veszélyt, hogy a hitelkockázat már nem koncentráltan, hanem – a derivatív ügyletek révén – a gazdaság egészében kiterítve jelentkezik. Mert amikor – a bázeli szabályoktól függetlenül – a bankok hitelezése mögül eltűnik a sajáttőke-igény, a kockázat másutt, valahol az áruházláncoknál, nagyvállalatoknál vagy éppen a nyugdíjalapoknál fog megjelenni. Pedig ha a bankpiac úgy érzi, hogy a túltőkésítettség feleslegesen drágítja működését, biztos, hogy a költségeit ilyen módon fogja csökkenteni.

Az átláthatóság veszélye

A tőkeigény megállapítása az új bázeli egyezménynek csak az egyik része. Egy másik komponens a felügyeletek megnövekedő szerepe és mérlegelési jogaik kiterjesztése. A harmadik pillére a piaci fegyelem és átláthatóság kérdéseivel foglalkozik. Bába Ágnes szerint a Bázel II jelentősen növeli az átláthatóságot, bár egyetért Kondor Imrével abban, hogy a tervek szerint több adat kerülne nyilvánosságra, mint azt valaha egyetlen bankár is feltételezte volna, ami már-már versenysértő hatású lehet. Ráadásul a nagyfokú transzparencia megint csak előidézheti a válság esetén összehangolódó viselkedés már korábban is említett veszélyét.

Mióta bankár létezik, az ügyfélt figyelembe véve árazza a terméket, és dönt a hitelről – magyarázza Bába Ágnes. Most pedig ezt a rutint kell számszerűsíteni. Az alkotók eredeti szándéka szerint az ügyfél és a működési kockázat számszerűsítése kockázatérzékenyebb szabályozás megalkotását teszi lehetővé. A finomabb felbontás valóban megjelenik a szabályozásban – mondja Kondor Imre –, azonban a bizottság törekvése szerint az egész rendszerben tárolt tőke nem csökkenhet, vagyis a nemzetközi pénzügyi rendszer átlagos tőkésítettsége 8 százalék marad. Ez pedig az eredeti szándékok szerinti egyenlő esélyek megteremtése helyett az egyes bankok közötti különbségek erősödését idézheti elő. A Bázel II hatására a tőkemegfelelési mutató egyes bankoknál akár 10 százalék fölé is emelkedhet, és ezzel bizonyos országok gazdasága hitelezhetetlenné válik. Például, ha hazánk nem kerülne be az unióba, előfordulhatna, hogy a magyar bankok számára a nemzetközi pénzpiacon másfélszer annyiba kerülne a tőke, mint a tagországoknak.

A szabályozás mostani logikája különbséget tesz a gazdaságok között: akik rosszabbul állnak, azoknak drágul a hitel. Ráadásul az ezeken a piacokon működő bankoknak is versenyhátránnyal kell számolniuk. Az elkészült hatástanulmányok arra hívják fel a figyelmet, hogy ennek következtében a pénzügyi életben szegregáció indulhat meg. A dráguló működés hatására lesznek pénzintézetek, amelyek a kockázatosabb és ezért magasabb marzsot jelentő szegmensekbe fognak kényszerülni.

Felkészülés az ismeretlenre

A Bázel II bevezetésének dátuma folyamatosan tolódik; legutóbb 2006-ról beszéltek. Ám akármikor is kerül sor a szabályozás bevezetésére, arra már most fel kell készülniük a bankoknak, hiszen csődvalószínűségi sort két hónap alatt nem lehet produkálni – teszi hozzá a Raiffeisen Bank kockázati szakértője. Több bank már gyűjti az ügyfelek adatait, és – bár még ismeretlen követelmények alapján – próbál idősort előállítani.
A működési kockázat mérése mindenki számára nagy kérdés. Az egyértelmű, hogy létezik ilyen, de hogy valójában mi is az, azt még a bankárok is csak találgatják. A működési kockázat figyelembevételével pedig nőhet a tőkekövetelmény, ami szükségessé teszi a jövedelmezőség növekedését is. Ezt értéknövelt szolgáltatásokkal vagy egy ügyfélnek több szolgáltatás nyújtásával lehet elérni, mondja Bába Ágnes. Ezek a piaci mechanizmusok talán ellensúlyozzák a bázeli egyezmények árdrágító hatását, de kérdés, hogy hová vezetnek.

Egy biztos, Bázel II lesz, mert a nemzetközi politika így akarja, bár sokan úgy vélik, a Bázel I által előírt 8 százalék megtartása kedvezőbb lenne, mint bármely eddig szóba került újítás. Már a kereskedési könyv – a piaci kockázatok meghatározásának alapjául szolgáló – intézménynek a bevezetése is átlag 30–50 millió forintos költséget jelentett a hazai bankoknak. A Bázel II kapcsán szakértők 1 millió dollárra becsülik egy közepes nagyságú bank implementációs költségeit. Azt azonban, hogy pontosan mikortól és hány százalék lesz a tőkésítettség minimális szintje, ma még csak találgatni lehet.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo