A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal vidékfejlesztési (Sapard-) igazgatóságának igazgatója, dr. Pásztor Zsuzsa a munkatársaival már készíti elő a mezőgazdasági strukturális alap pályázati feltételeinek meghirdetését. Dr. Pásztor Zsuzsa szerint az EU-s forrásokért felelős kormányzati szervek közötti koordinációra nagy szükség volna az optimális pénzelosztás miatt.
- Sikerül-e lehívni a megadott határidőig a rendelkezésünkre álló Sapard-forrásokat?
- Tudvalevő, hogy a Sapard fogadására alkalmas intézményrendszer kiépítése az előző kormány hibájából megcsúszott, késett. A Sapard első három intézkedésének akkreditálására csak 2002 novemberében, a jelenlegi kormány első feladatai között került sor. Engem 2003. szeptember elsejétől neveztek ki a hivatal élére. A Sapard a három előcsatlakozási alap egyike - a PHARE és az ISPA mellett -, előfutára a strukturális alapoknak, amelyek 2004 májusától már szintén hozzáférhetők lesznek. A Sapard a mezőgazdaság versenyképességét, a vidék élhetőségét, adaptációs képességének fejlesztését és az EMOGA-ra, az Európai Mezőgazdasági Garanciális és Orientációs alapra történő felkészülést szolgálja, még a csatlakozás előtt. A program pénzügyi forrásai gyakorlatilag 2000 óta rendelkezésére állnak az országnak. Négy év alatt, évente tízmilliárd forint EU-s támogatás lehívására volt, van lehetőség, hárommilliárd forint nemzeti támogatás hozzáadása mellett. Összességében tehát 52 milliárd forint vissza nem térítendő támogatási lehetőséget biztosít az előcsatlakozás periódusában a magyar mezőgazdaság szereplői, a vidék számára. Mivel a program elindítása majdnem három évet késett, három év 39 milliárd forintjának ütemes pályáztatása és kifizetése egy viszonylag rövid időszak feladata maradt. A Sapard-pénzek utófinanszírozásos rendszerűek, tehát a pályázat megvalósítása után hívhatók le a támogatási összegek. Az első kifizetések most indultak. Február végéig összesen 20,3 milliárd forint kifizetésére vállaltunk kötelezettséget.
- Meddig vállalhat még kötelezettséget a hivatal az 52 milliárd forintos keretre, illetve meddig fizethetők ki, tehát valósíthatók meg az elnyert pályázatok?
- Pályázatokat 2004. április 30-áig lehet benyújtani. Az utolsó kötelezettségvállalás, tehát aláírt szerződés időpontja 2004. augusztus 31. A kifizetések a projektek megvalósulásáig, legkésőbb 2006. december 3-áig folyhatnak.
- A 20,3 milliárd forint kötelezettségvállaláshoz augusztus végéig még majd 32 milliárd forintnyit kell hozzárakni. Ennyi idő alatt van-e reális lehetőség ekkora támogatásértékű, elfogadható pályázatokra szerződni?
-A beérkezett pályázatok száma és egyre javuló színvonala több, mint reményt ad arra, hogy az 52 milliárd forintot a megadott határidőig elköltsük. Eddig 3072 pályázatot dolgoztunk fel. A jelenleg feldolgozás alatt álló 940 pályázat támogatásigénye 15,2 milliárd forint, és rendkívül nagy az érdeklődés az idén január közepén meghirdetett két új pályázati lehetőség – mi úgy mondjuk: intézkedés – iránt.
- Nem a Sapard-hivatalon múlik, hogy befogadható, finanszírozható pályázatok szülessenek. Milyen az arány a befogadott és elutasított pályázatok között?
– Nagyon fontos, hogy a beadott pályázatok célja tökéletesen megfeleljen a Sapard céljainak és az unió által előírt akkreditációs kritériumoknak. Nagy szégyen volna, ha egy EU-ellenőrzés következményeként vissza kellene fizetnünk támogatási pénzeket azért, mert hibás pályázatokat finanszíroztunk. Jelenleg a beérkezett és visszautasított pályázatok aránya, sajnos, 60–40 százalékos. A normatív támogatásokhoz szokott magyar mezőgazdaság szereplője nem volt és még ma sincs felkészülve egy európai uniós normáknak, kritériumoknak megfelelő pályázat elkészítésére. Nagy felelősség hárul emiatt a pályázatok készítőire. Egyébként egyre nő a nyertes pályázatok aránya. A Sapard jó tanulóiskola a magyar mezőgazdaság szereplői számára. Aki egyszer ezen indult és nyert, biztos, hogy az AVOP, az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program pályázatainál – amely felváltja majd a Sapardot – nem lesz problémája. Már csak azért sem, mert a Sapard bürokratizmusából is okulva egy sor egyszerűbb intézkedést tudtunk elfogadtatni az EU-val. 2002 szeptembere óta több módosítási, kiegészítési javaslatunkat hagyta jóvá, és sokat sikerült javítanunk a pályázati feltételeken. Karácsony előtt sikerült az EU felelőseit meghívni Magyarországra, hogy vizsgálják felül az előbb említett két új pályázati cél bevezetésének realitását. A tárgyalások igen pozitív eredményekkel jártak. S már január közepén bevezethettük a két új intézkedést: a falufelújításhoz és -fejlesztéshez kapcsolódót és az alternatív jövedelemszerzési lehetőségek támogatását. Egyébként az uniós fejlesztési tervekből következően a jövőben nagyon kell koncentrálnunk a vidék adaptációs képességének növelésére. Deklarált elv, hogy az európai vidéknek olyannak kell lennie, hogy az élet ott ne hátrányos helyzetet, hanem nyereséget jelentsen mindenki számára. A következő hétéves pénzügyi tervciklusban a vidékfejlesztés nagyon nagy hangsúllyal fog szerepelni a fejlesztési és szociális célú strukturális alapokban is. A Sapard falufejlesztési intézkedése tulajdonképpen előfutára lehet ezeknek a programoknak.
- Gondolom, a Sapard-hivatal nem ül tétlenül, várva a jó minőségű és tartalmú pályázatokat. Mit tesznek azért, hogy április utolsó napjáig beérkezzen az 52 milliárdnyi támogatási pénz lehívására alkalmas pályázat?
– Járjuk a vidéket, az önkormányzatokat. Tájékoztatunk, felvilágosítást nyújtunk, ötleteket adunk. Olyan nagyobb projektekben is gondolkodunk, amelyek egyszerre oldanák meg a magyar mezőgazdaság égető helyzetét s a Sapard-források felhasználását. Például az EU engedélyezése esetén a Duna–Tisza közi homokhátság aszályproblémáinak a megoldására is gyorsabb választ tudnánk adni Sapard-segítséggel. Meggyőződésem, hogy már jóval korábban intézményesíteni kellett volna a pályázatkészítés rendszerét. Az önkormányzatoknak fel kellett volna ismerniük – de még ma sem késő –, hogy nekik maguknak nagyon nagy lehetőségeik vannak és lesznek saját környezetük, a vidék fejlesztésére, és az ott élő vállalkozásoknak szolgáltatást is nyújthatnának. Én az önkormányzatok és a kamarák helyében már régen létrehoztam volna a pályázatíró irodákat. Rendkívül sok a vidéken élő, több nyelvet beszélő, értelmes fiatal, remek munkalehetőség volna ez a számukra. A monitoringrendszerünk eredményeképpen napi adataim vannak a beérkezett és elbírált pályázatokról, azok megoszlásáról. Ha gondot látunk a folyamatosságban, illetve a minőségben, azonnal be tudunk avatkozni. A visszajelzések alapján úgy ítélem meg, hogy a nagyon későn elkezdett Sapard-program pénzét el tudjuk költeni, mégpedig a lehető legjobb, legtávolabb mutató célokra: a magyar vidék európai irányú fejlődésére. De még egyszer hangsúlyozom: csak az előírásoknak tökéletesen megfelelő pályázatokkal érjük el a célt.
– Mi lesz a Sapard-hivatalból, ha elvégezte feladatát?
– A strukturális alapokkal, az AVOP-pal egészül ki a feladatköre. Március 31-éig meghirdetjük az AVOP pályázati feltételeit. A Sapard-pályázatok beadási határidejének lejárta után, május 3-ától már azonnal köthetünk szerződéseket befogadott AVOP-pályázatokra. Rendkívül jó támogatási jogcímekkel egészíthetjük ki a Sapard öt intézkedését. Támogatható lesz például a mezőgazdasági pályakezdő vállalkozó, a szakképzés, a halászat. Ez utóbbi támogatására külön strukturális alap nyílik. Lehet pályázni marketingre, kiállításokon megjelenésre, tájékoztató anyagok elkészítésére.
- Szándékosan nem hirdették meg előbb a mezőgazdasági strukturális alapot?
- Meg kellett várnunk az előcsatlakozási alap kifutását, mert párhuzamosan nem hirdethetünk meg két, tartalmában sok tekintetben egymást fedő támogatási keretet. A Sapard-alap lehívása elsődleges cél volt. Visszatérve a Sapard-hivatal sorsára: már most Magyarország Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalának vidékfejlesztési (Sapard) igazgatóságaként funkcionálunk. Az MVH fogja kezelni a mezőgazdaság támogatási forrásait, a kifizetéseket, a komplett regisztrációs rendszert.
- Az EU-s forrásokat elég sok célrendszerben fogalmazzák meg. A pénzek optimális elosztásához a párhuzamosságokat ki kellene küszöbölni. Ön szerint alkalmas a hazai intézményrendszer erre?
- Az EU-s pénzügyi források hazai intézményrendszere eléggé tagolt. Éppen ezért nagyon szükségesnek érzem, hogy a 2004. május 1. és 2006. december 31-i tört pénzügyi ciklus kihasználása érdekében megszervezzük és működtessük az intézményrendszerek egymás közti kommunikációját, koordinációját. Mire gondolok? Az interjúban már világosan kiderült, hogy a Sapard és az AVOP is klasszikus vidékfejlesztést, falufejlesztést támogat. De a Regionális Operatív Program – amelynek fő felelőse a Nemzeti Regionális Fejlesztési Hivatal – is a vidékfejlesztés célrendszerében fogalmazódott meg, azt szolgálja. De itt van a szennyvíztisztítás ügye. A Környezetvédelmi Minisztérium egyik központi feladata, de a Sapard-programból is támogatható cél. Az optimális vidékfejlesztés érdekében, a párhuzamosságok megszüntetése, a projektek harmonizálása miatt feltétlenül koordinálni kell egymás között. Ezzel elérhető, hogy a programok a lehető leghatékonyabban hasznosuljanak, egymást segítve, egymásra épülve hatványozottabban fejthessék ki a hatásukat az adott térségben. A kormányzati szervek közötti egyeztetés nélkül nagyon nehéz lesz a pénzeket jól felhasználni.
Több, mint remény
2004. augusztus 31-éig az utolsó nyertes pályázatra is meg kell kötni a szerződést, s az utófinanszírozás rendszerében 2006. december 31-éig ki kell fizetni az 52 milliárd forintnyi Sapard-támogatást. A csaknem három év késéssel indított előcsatlakozási program ugyanis csak így teljesülhet. Szerencsére, a jelek azt mutatják, hogy a nagyon későn elkezdett Sapard-program pénzét el tudjuk költeni, mégpedig a lehető legjobb, legtávolabb mutató célokra: a magyar vidék európai irányú fejlődésére.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.