Ösztönzéspolitika: Béren kívül

A kilenc legnagyobb hazai lízingcégnél vizsgálta a munkabéren felüli juttatások rendszerét a HST.hu, és azt találta, hogy a dolgozók jellemzően tárgyi-anyagi juttatásban részesülnek, az oktatás-képzés pedig beosztáshoz kötött. Kiderült az is, hogy az alkalmazottak közepesen elégedettek ezzel. Véleményük feltehetően megalapozott, mivel tájékozódnak más cég ösztönzéspolitikája felől, és azt össze is tudják hasonlítani a sajátjukéval.

Egy vállalat ösztönzéspolitikája fontos tényező a humánerőforrás-menedzsment stratégiájának kialakításában, megalapozását pedig nagyban segítheti, ha a cég tisztában van alkalmazottai véleményével és elvárásaival. Fontos információ a cég számára az is, hogy alkalmazottai mennyire ismerik ösztönzéspolitikáját, s milyen mélységig tájékozottak a humánstratégiai lépésekről, hiszen ez megmutatja, hatékony-e a vállalaton belüli kommunikáció. A HST.hu Kutató és Tanácsadó Kft. a kilenc legnagyobb hazai lízingcégnél vizsgálta a munkabéren felüli juttatások rendszerét.

Milyennek látják?

A felmérésből kiderül, hogy a cégek alkalmazottai általában jól (49 százalék) vagy közepesen (21) ismerik cégük ösztönzési rendszerét; kevesen vannak, akik egyáltalán nem, vagy csak egy kicsit ismerik (utóbbiak főleg az értékesítők közül kerülnek ki). A középvezetők általában jól (64) vagy nagyon jól (22) tájékozottak e téren, de a csoportvezetők és az egyéb dolgozók között is a többség tisztában van a motivációs szisztéma működésével.

A válaszadók közül legtöbben közepesnek értékelik (41) cégük ösztönzéspolitikáját, 39 százalékuk tartja jónak, és csak minden tizedik szerint rossz. A kiemelkedően jónak ítélők között csak középvezetők és csoportvezetők szerepelnek. A középvezetők általánosságban (43) közepesnek tartják az ösztönzési rendszert, és a csoportvezetők fele is így van vele. Az egyéb területen dolgozók szerint közepes vagy jó a rendszer.

Az alkalmazottak többsége (60) saját cége ösztönzéspolitikáját a piac más szereplőihez képest átlagosnak tartja, 23 százalékuk szerint jobb, mint az átlag, s kevesebb, mint egyötödük érzi úgy, hogy az átlagosnál is rosszabb; ez utóbbiak elsősorban az értékesítők. Átlagon felülinek inkább a közép-, illetve a csoportvezetők tartják cégük motivációs rendszerét.

A vizsgált cégek alkalmazottai tehát átlagosnak tartják vállalatuk ösztönzéspolitikáját, ám a többivel összehasonlítva már nagyobb arányban ítélik rossznak saját cégüket, mint amikor csak általánosságban kell nyilatkozniuk.

Bérek és mobilok

A cégek bérpolitikáját a megkérdezettek fele közepesnek értékeli, és csak 30 százaléka - elsősorban középvezetők - ítéli jónak. Az alacsonyabb beosztások felé haladva egyre többen vannak, akik rossznak értékelik a bérezést. A felmérés azt mutatta, hogy a bérpolitikáról alkotott vélemény általánosságban megegyezik az ösztönzéspolitikáról alkotottal.

A térítésmentes céges juttatások típusa szerint a legtöbben (88) a cafeteria jellegű juttatásokban részesülnek. Ezt követi a térítésmentes mobiltelefon használata (60). Tehát a cégek ösztönzéspolitikájában elsősorban az eszközjellegű, tárgyi-anyagi juttatások vannak előtérben.

A céges mobiltelefont használók mindenféle beosztásban vannak: az értékesítők közül mindenki, a középvezetők közel teljes létszámban, a csoportvezetőknek a fele, az egyéb területen dolgozóknak 18 százaléka kap mobilt.

A telefon használatát a cégek többsége korlátozza, a legkevésbé a csoportvezetők körében. A középvezetők nagy többsége (82) azonban a csak meghatározott keretek között alkalmazhatja a céges mobilt.

Cégautó mindenkinek  

A céges gépkocsi motivációs hatása igen nagy, és a cégek szívesen is alkalmazzák kompenzációs eszközként az autót. Ezt mutatja az is, hogy a megkérdezettek 40 százaléka részesül e térítésmentes céges juttatásban. A középvezetők többsége (61) számára biztosít a cég autót, a projekt- vagy csoportvezetők körében kisebb az arány (40), az értékesítők közül viszont mindenki kap vállalati autót. Az egyéb területen dolgozók nem részesülnek ilyen juttatásban.

Az autóval rendelkezők több, mint felének - a vállalati ranglétra szerint a középvezetők 88, a csoportvezetők 50, az értékesítők 40 százalékának - volt beleszólása autója kiválasztásába. A cégek részéről az elsőrendű kikötés az összeghatár (a megkérdezetteknek 71 százaléka szerint), majd a márka (29) következik.

A használat terén a legkevesebben azok vannak, akik csak munkára használhatják az autót (19), a válaszadók fele korlátlanul igénybe veheti magáncélra is. A korlátozott benzin- vagy kilométer-használatot egyik válaszadó sem említette.

Beosztás szerint a középvezetőknek több mint egyharmada korlátozottan, egyharmada pedig korlátlanul használhatja magáncélra a cégautót; csupán egyötödük az, aki csak munkára. A csoportvezetők többsége elviheti magáncélra a vállalati autót, de csak korlátozottan. Az értékesítőknek azonban a kétharmada veheti korlátlanul igénybe magáncélra is.

Reklámhordozó jellemzően nincs a vállalti autókon, a válaszadók 81 százaléka ugyanis nem említi a reklámhordozó jelenlétét.

A válaszadók között nincs olyan, aki elégedetlen lenne a céges gépkocsi használatával. Egyharmada nagyon elégedett, közel fele pedig elégedett a vállalat cégautó-politikájával, s csupán egyötöd nyilatkozta azt, hogy részben elégedett; közöttük csoportvezetőket és értékesítőket találunk, a középvezetők inkább elégedettek.

A képzéstől az utazásig

A szellemi, képzési-oktatási típusú juttatások elmaradnak a tárgyi-anyagi kompenzációk mögött: nyelvtanfolyamokon a dolgozók 42, szakirányú továbbképzéseken 37 százaléka vesz részt, a felsőfokú szakirányú továbbtanulást pedig mindössze 19 százalékuk említi. Igaz, ezek erősebben kötődnek a munka jellegéhez, mint az eszközjellegű béren kívüli kompenzációs elemek.

Érdemes azonban megvizsgálni, kik azok, akik a juttatásoknak ezt a fajtáját igénybe veszik: a vállalat által finanszírozott nyelvtanfolyamokon főleg a közép- és a csoportvezetők vesznek részt, és a szakirányú továbbképzések tekintetében is ez a tendencia figyelhető meg.

Az utazással kapcsolatos juttatások közül elsősorban a helyi közlekedésre vonatkozó kedvezményt veszik igénybe a munkavállalók, 14 százalék nyilatkozott így. A távolsági bérlet költségtérítését ennél sokkal kevesebben igénylik, hiszen a megkérdezetteknek csupán 7 százaléka említette.

A kedvezményes dolgozói hitel szintén a cégek kompenzációs rendszerének egyik fontos, ösztönző eleme. A megkérdezett alkalmazottak nagy többsége (91 százalék) igénybe is veszi ezt a fajta motivációs eszközt. Az alkalmazottak közül az értékesítők azok, akiknek a többsége - kétharmada - nem vehet igénybe kedvezményes dolgozói hitelt. (Ennek feltehetőleg az az oka, hogy a nagy fluktuáció következtében az értékesítők nagyobb része nincs még egy egész éve a cégnél, mert a dolgozói hitelnek ez az egyetlen feltétele.)

Fontos információ a cég számára az is, hogy alkalmazottai mennyire ismerik ösztönzéspolitikáját, hiszen ez megmutatja, hatékony-e a vállalaton belüli kommunikáció.

A vizsgált cégek alkalmazottai átlagosnak tartják vállalatuk ösztönzéspolitikáját, ám a többivel összehasonlítva már nagyobb arányban ítélik rossznak saját cégüket, mint amikor csak általánosságban kell nyilatkozniuk.

Kiket vizsgáltak, és miért?

A kutatásban a következő cégeket vizsgálták: BNP Paribas Hungária Rt., Budapest Lízing Rt., CIB Lízing Csoport, Erste Lízing Rt., HVB Leasing Hungary Rt., K&H Lízing Rt., LeasePlan Hungária Rt., Lombard Pénzügyi és Lízing Rt., valamint a Raiffeisen Lízing Rt. A felmérésbe még további három céget is igyekeztek bevonni - a CitiLeasinget, a Merkantil Bank Rt.-t, illetve az MKB Euroleasing Rt.-t-, ezek azonban nem vállalták az együttműködést.

A kutatás célja az volt, hogy felderítse a dinamikusan bővülő lízingpiacon jelen lévő szereplők ösztönzésmenedzsmentjét. A felmérés alapvetően a cégek alkalmazottainak véleményét igyekezett feltárni azzal kapcsolatban, hogy mennyire tájékozottak a vállalat ösztönzéspolitikáját illetően, illetve hogy mennyire elégedettek a kompenzációs és motivációs rendszer működésével. A vizsgálatban az alkalmazottak beosztását is figyelembe vették, hogy összehasonlítható legyenek az egyes munkakörben dolgozók béren kívüli juttatásának típusai és az is, hogy ki mennyire elégedett a motivációs rendszerrel. A megkérdezett alkalmazottai közül azok vannak a legtöbben (egyharmad-egyharmad arányban), akik középvezetői beosztásban, illetve egyéb területen dolgoznak. A projekt- vagy csoportvezetők a megkérdezettek egynegyedét, az értékesítők az egytizedét képviselik.

A konkurensek megítélése

A cégeknek általában fontos, hogy munkatársai mennyire ismerik a konkurens cégeket, illetve hogyan viszonyulnak a többi cég kínálta előnyökhöz. A kérdezettek szerint az alkalmazottak a többi cég ösztönzéspolitikáját inkább átlagosnak ítélik.

A munkavállalók mindössze négy vállalat - CIB Lízing Csoport, Lombard Pénzügyi és Lízing Rt., Raiffeisen Lízing Rt., valamint a Budapest Lízing Rt. - esetében említették, hogy kiváló véleménnyel vannak a vállalat ösztönzéspolitikájáról, és a válaszok átlagai a pozitív véleményt jelző értékek felé tolódnak el a többi céget értékelő válaszok átlagaihoz képest. Akik a CIB Lízing Csoportot jelölték, azok közül senki sem a CIB munkatársa, jellemzően a HVB Leasing Hungary Rt. dolgozói ítélték kiválónak a CIB ösztönzéspolitikáját. A Lombard Pénzügyi és Lízing Rt. ösztönzési rendszerét kiválónak értékelők mind e cég munkatársai.

A felmérés arra is választ keresett, hogy a munkavállalók melyik cégnél dolgoznának a legszívesebben. A válaszok átlagaiból kiderül, hogy a legszívesebben a Budapest Lízing Rt.-hez, a CIB Lízing Csoporthoz, valamint a Raiffeisen Lízing Rt.-hez mennének dolgozni a megkérdezettek.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo