– Ön részt vett a MAGYart, a franciaországi magyar kulturális évad indításán. Mi a benyomása, kamatoztatható kulturális megjelenésünk a gazdaság területén is?
– Felemelő volt a MAGYart megnyitója, Párizs magyar színekbe öltözött, s büszkeséggel töltött el, hogy mind Mádl Ferenc köztársasági elnök, mind Rockenbauer Zoltán kulturális miniszter gyönyörű franciasággal mondta el beszédét. Meggyőződésem, hogy a kulturális évad nagy lehetőség, gazdasági és turisztikai hozadéka pedig hamarosan érzékelhető lesz. Külön öröm ez számomra, hiszen egyetemista korom óta, francia–angol szakosként szívügyem volt a kultúra és a turizmus ötvözése. Már első munkahelyem kiválasztásakor is az volt a célom, hogy ezen a területen dolgozzam; így lettem PR-menedzser az egyik magyar szállodaláncnál, amely elsőként jelent meg a külföldi piacon. Már akkor is úgy véltem, hogy a kapcsolatokat komplexen kell építeni, ötvözni kell az üzletet a kultúrával.
– Hogyan került a magyar–francia kamarához?
– A nyolcvanas évek végén az akkori Magyar Kereskedelmi Kamara francia–holland–belga szekciójának a titkára voltam. Amikor érezhetően szűkült a szervezet mozgástere, az ott dolgozók és a velünk kapcsolatban lévő franciák elhatározásából jött létre a Magyar–Francia Kereskedelmi és Iparkamara, amit az akkor érkező francia befektetők is igényeltek, hiszen Magyarország még ismeretlen terep volt a számukra. Ma Franciaország a harmadik legnagyobb befektető Magyarországon. A kamara nonprofit, független szervezet, ahol sem a magyar, sem a francia adminisztráció nyomása nem érvényesül. A francia üzletemberek számára fontos, hogy a helyi viszonyokról olyan információkat nyerhetnek, amilyenekhez más úton nem férhetnek hozzá, s a cégek is egyre inkább felismerik, hogy a kamara kapcsolatrendszere jól segítheti őket a helyi emberek révén például a lobbizásban, amely tevékenységünk egyik fontos színtere.
– Kikhez kötődik jobban, kiknek az érdekeit képviseli inkább a kamara, a magyar vagy a francia cégekéit?
– A tagok nyolcvan százaléka francia tőkével rendelkező cég, így elsősorban az ő érdekeiket. De fontos célunk, hogy segítsük azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek Franciaországban keresnek hosszabb távra partnereket. A Futuralia rendezvénysorozat Poitier-ben például jó példa erre, a magyar cégek igen nagy kedvezménnyel vehetnek ezen részt, csak az útiköltség terheli őket. A vendéglátóknak olyan program áll a rendelkezésükre, amely nagyban megkönnyíti a kapcsolatépítést. Előzetes kérdőíves felmérések alapján nagy hatékonysággal hozhatók össze a leendő partnerek, s a célzott kapcsolatfelvétel során napi nyolc–tíz üzleti találkozóra is sor kerülhet.
– Ön most ismét visszatér az idegenforgalom területére, júliustól a Magyar Turizmus Rt. párizsi irodáját vezeti. Miért döntött így?
– A Gazdasági Minisztérium pályázatot írt ki erre a posztra, miután az rt. stratégiájában Franciaország idén kiemelt szerepet játszik. A Széchenyi-tervben is vannak olyan célok, mint a termál- vagy a lovasturizmus, a kastélyprogram, amelyekhez francia befektetőket szeretnének megnyerni. A kiírt pályázat eredménytelen volt, s az a döntés született, hogy felkéréses pályázaton keresnek jelöltet. Én tizenhárom évet dolgoztam turisztikai területen, közel áll hozzám a kultúra, szempont volt a franciaszeretet is. A gazdasági kapcsolatok fejlesztéséért felelős ITDH párizsi irodavezetőjével is kiváló munkakapcsolatom van, ő váltott engem annak idején a kereskedelmi kamarai szekciótitkári poszton, s azóta is nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Így kértek fel engem. S egy szubjektív szempont a döntésemben: a fiam, Palkó tizenegy éves, én is ennyi idős voltam, amikor a szüleim révén kikerültem hosszú évekre külföldre, és tudom, hogy ez, pozitív értelemben, meghatározó lehet a későbbiekben.
– Milyen konkrét elképzelései vannak az új helyén?
– A Szonda-Ipsos nemrégiben készített egy felmérést, hogy az átlagfrancia szemében hogyan fest a magyar nép. Hát, az eredmény a mi szempontunkból nem valami rózsás. Amúgy is, a franciák elsősorban otthon, az országukban utazgatnak, ezenkívül az egzotikus utak jelentenek számukra vonzerőt. A nagy francia cégek itteni vezetőit jól ismerem, az ő segítségükkel szeretném felvenni a kapcsolatot az anyavállalatoknál azokkal, akik az incentív túrákkal, szakmai utakkal foglalkoznak. Ebben az üzletágban nagy lehetőségek vannak. Ma már kiválóak a magyar szállodák, s ha érdekes programokat ajánlunk számukra, úgy vélem, jó esélyeink vannak. Biztató számomra, hogy feladatul kaptam, keressek az iroda számára új helyet. Jelenleg az Victor Hugo sugárúton van a székhelyünk, ahol az ITDH-é is, elegáns környezetben, de az emberek számára nem könnyen elérhető helyen. A városközpontban utcára nyíló irodánk lesz, ahol az érdeklődőknek folyamatosan tudunk majd friss információs anyagokkal szolgálni Magyarországról. A MAGYart gyönyörű nyitánya Magyarország ismertté tételének, és úgy vélem, ez az iroda lesz a csodálatos folytatás.
*
Francia befektetések Magyarországon
Magyarország a régió országai közül tartósan a legtöbb egy főre jutó külföldi működőtőkét vonzza, és a térségbeli francia beruházások több mint 40 százaléka is hozzánk érkezett. Franciaország ma a harmadik legnagyobb befektető Magyarországon, a francia beruházások 1999 végén meghaladták a 2,1 milliárd USD-t, 2000 végére pedig megközelítették a 2,2 milliárd dollárt, ami a hazánkban működő külföldi tőke több mint 10 százalékát teszi ki.
A beruházások mind a magyar gazdaság ágazatait, mind földrajzi megoszlásukat tekintve diverzifikáltak. Míg korábban a francia befektetők főként a privatizációban voltak érdekeltek, addig a kilencvenes évek második felétől jelentős zöldmezős beruházásokat valósítottak meg. 1999-ben a francia érdekeltségű vállalatok árbevétele elérte a 680 milliárd forintot, és közel 41 ezer főt foglalkoztattak, közülük mindössze 200 a francia.
A magyarországi francia beruházásokat a kilencvenes évek végéig főleg a nagy vállalatcsoportok hajtották végre, a privatizáció keretében. Az utóbbi években a zöldmezős beruházások kerültek előtérbe (először a kereskedelmi láncok, 1998-ban a Société Générale, 1999-ben a Valeo, 2000-ben a Framatome).
Mára a középvállalatok is megjelentek, elsősorban költségkímélő célzattal, illetve a már megtelepedett vagy megtelepedni szándékozó nagyvállalatcsoportok alvállalkozóiként. A francia beruházásokat két éve a közepes méretű fejlesztések jellemzik. Mivel Magyarországon lényegében befejeződött a privatizáció, a további beruházások is zömében – az ország előnyeiből fakadóan: kvalifikált és olcsó munkaerő, stratégiai helyzet Közép-Európában, stabil politikai helyzet és piacgazdaság – zöldmezős beruházások lesznek.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.