Négyfokú mozgólépcső

A kezdő és nem bankképes vállalkozókat segítő mikrohitelezés konstrukciójának és szervezetének megújítására várhatóan nyár végén, ősz elején kerül sor, a midihitel módosított változata is ekkorra várható. Azzal, hogy a reform igencsak időszerű, mindenki egyetért, a megoldást azonban különbözőképpen képzelik el az érdekeltek. A népszerű Széchenyi-kártya feltételei júliustól még kedvezőbbek lettek, a többi kormányzati sikertermék kondíciói nem vagy nem lényegesen változnak.

Őszre tervezi a kormányzat a kis- és középvállalkozók támogatására egy éve kialakított, úgynevezett négylépcsős hitelprogram egyes részeinek reformját. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium várhatóan a nyári holtszezon végére rukkol elő a több éve vajúdó mikrohitelprogram és a szintén alulteljesítő midihitel módosított változatával.

Feszültségek

Bár a kihasználtságot tekintve a midihitel van rosszabb helyzetben, a gazdasági tárca számára a kezdő és nem bankképes vállalkozókat segítő mikrohitelezés megújítása jelent nagyobb feladatot, mert itt nemcsak konstrukcióbeli, hanem szervezeti kérdések is felmerülnek.

A tízévnyi decentralizált működés után 2000-ben, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA) bevonásával központosított mikrohitelprogram kevéssé felelt meg a hitelezést addig lokálisan bonyolító helyi vállalkozásfejlesztési központoknak (hvk). A nemtetszés egyik oka az volt, hogy az MVA „bekérte” a hvk-knak addig szabad forrásokat jelentő mikrohitel-állományt. Ennek a kérésnek a húsz központ közül négy a mai napig nem tett eleget. A koordinálási és alapkezelői feladatokat ellátó MVA és a hvk-k közti feszültség mellett nehezítette a helyzetet a konstrukció 2002. tavaszi könnyítése – amelynek nyomán a duplájára nőtt kereslet kiürítette a kasszát –, majd a 2003 nyarán – a négylépcsős hitelprogram meghirdetésekor – hozott szigorítások bevezetése.

A nagyjából a lazítás előtti feltételrendszert – így a hárommillió forintos hitelplafont is –átvevő régi-új mikrohitelprogramon az sem segített, hogy kamatozása a korábbi fixről változóra módosult. Az alap kihasználtsága folyamatosan csökkent, és idén nyárra 50 százalék alá esett.

Vállalkozói javaslatok, kormányzati tervek

Látván a negatív tendenciát, mind az MVA, mind a Magyar Vállalkozásfejlesztési Hálózat Konzorciumba (MVHK) szerveződött hvk-k képviselője, Kovács István a konstrukció könnyítéséért – 5-6 milliós hitelplafon, ötéves futamidő – lobbizott a szaktárcánál, igaz, a konzorcium a rendszer újbóli decentralizációját is legalább ennyire fontosnak tartotta.

Kovács állítása szerint a központosítás után lényegesen megnőtt az adminisztráció, a rendszer rugalmatlanná vált, és lassította a pályázatok elbírálását.

Ezzel homlokegyenest ellentétes az MVA véleménye. Braun Márton ügyvezető igazgató szerint az alap kihasználtsága a tavalyi hibás konstrukció bevezetése előtt teljes volt, a 6-7 hetes átfutási idő pedig nem az alapítvány felelőssége, hanem az az oka, hogy a hiteligényeket elbíráló helyi mikrohitel-bizottságok nem üléseztek elég sűrűn. Az alapítvány ezért indítványozta a testületek kiiktatását, helyettük a döntést a hvk-k ügyvezetőire és mikrohitelezési szakembereire kívánná testálni.

Úgy hírlik, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik fél javaslatát sem favorizálja a program újraélesztésében, de az már a júliusi 5-ei kormányhatározatból kiderült, hogy az alap kezelése az MVA-tól átkerül a Magyar Fejlesztési Bankhoz (MFB). (Lapunk információi szerint ugyanis a tárca elégedetlen az alapítvány tevékenységével. Többek közt azt hiányolja, hogy az MVA a saját maga által ajánlott konstrukciót nem támasztotta alá olyan vizsgálati anyaggal, amelynek alapján felelős döntést lehetett volna hozni.) Az összeghatárt szeptember végétől várhatóan ötmillió forintra emelik, és a futamidő is öt évre nő.

Az MFB mint új koordinátor szerepéről lapzártánkig nem sok derült ki, csupán annyit tudni, hogy minősítési, kontrolling- és monitoringfeladatokat lát majd el. László Boglár, a bank szóvivőjének tájékoztatása szerint a halványan vázolt feladatkör nem jelent lényeges többletmunkát a banknak.

Midi kontra Európa

Őszre várható a tavaly októberben indult midihitel módosítása is, bár mint dr. Vadász Mártontól, a GKM főosztályvezető-helyettesétől megtudtuk, konkrét időpontot még nem tűzött ki a tárca. A midihitel iránti érdektelenség bizonyítja leginkább, hogy a konstrukció feltételei nem megfelelőek. Több mint fél év alatt, május közepéig 40, összesen 260 millió forintnyi szerződést kötött a bevont 12 bank és 147 takarékszövetkezet. Ez nagyságrendekkel elmarad a GKM által tervezett 1000–1200 darab, 15 milliárd forintos összértékű éves kihelyezés időarányos részétől.

A hitel tízmilliós felső határa alacsonynak bizonyul az 50 főnél kevesebbet alkalmazó, 700 millió forint árbevételt, illetve 500 millió forintos mérlegfőösszeget meg nem haladó vállalkozóknak. A konstrukciót az sem teszi népszerűbbé, hogy a bankok által maximálisan felszámítható, 3 havi budapesti bankközi kamatláb (BUBOR) + 4 százalékpontos kamat BUBOR-on felüli részét az első három évben átvállalja a kormány.

Vadász Márton tájékoztatása szerint a kereslet fokozása érdekében a tárca várhatóan 25 millióra emeli a hitelplafont, és a támogatás mértékében is lehetnek változtatások.

A könnyítések ellenére kérdéses, hogy a módosított midihitel fel tudja-e venni a versenyt a sikertermék kategóriába tartozó, 3 havi EURIBOR + 4 százalékpontos kamatozású Európa-hitellel, amelynek kamatterhe – szemben a 11,4 százalékos BUBOR-ral – jelenleg nem haladja meg a 6,5 százalékot. A midihitelt kiegészítő, 10–500 millió forintos, 4–15 éves futamidejű hiteltermékből június végéig 989 darab, összesen 57,8 milliárd forint összértékű szerződést kötöttek meg a bankok, így valószínűleg hasznosulni fog a termékre meghatározott 80 milliárd forintos éves keretösszeg.

Meghosszabbított kamattámogatás

A kihasználatlanság a Széchenyi-kártyát sem fenyegeti. A júliusi feltételváltozásokig 500 ezer és 5 millió forint közötti összegre igényelhető forgóeszközhitel-konstrukciót június 30-ig több mint 17 ezer vállalkozó használta fel, számukra összesen mintegy 50 milliárd forintos hitelkeret nyílt meg. A GKM tavaly még 3,5, idén már fél százalékponttal kisebb kamattámogatása mellett a kormányzat a hitelmaximum megduplázásáról döntött, így most már akár 10 millió forintos kártya is igényelhető. A kamattámogatást – az eredetileg 2005-re tervezett felfüggesztés helyett – 2006 végéig 2 százalékponton fenn szeretné tartani a GKM.

Ahogyan az Európa-hitel esetében, úgy a tavaly szeptemberben útjára indított Lánchíd Faktoring Programban sem tervez változtatásokat a tárca. A konstrukció keretein belül 5 százalékpontos kamattámogatás mellett a vállalkozók több százmillió forint összértékű követelést faktorálhatnak az idén júliusban 19 taggal kibővült, immár 37 bankból és pénzügyi vállalkozásból álló hálózat tagjainál. Ezzel a lehetőséggel 2004. június végéig 271 vállalkozó élt mintegy 10 milliárdos követelésállomány faktorálásával, amihez a GKM 370 millió forintos kamattámogatást nyújtott.

Mikrohitel 2000–2004

A 2000-es centralizáció előtt a mikrohitelalap kihasználtsága alig haladta meg az 50 százalékot. Azt követően, hogy az addig a helyi vállalkozásfejlesztési központok (hvk) forrását képező mikrohitelösszegeket az Országos Mikrohitel Alapba (OMA) csoportosították át, és a hitelezés az alapot kezelő Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványhoz (MVA) került, valóságos sorban állás alakult ki, és még a fejletlenebb régiókban is 300–500 millió forintot sikerült kihelyezniük a lebonyolításban részt vevő hvk-knak a legfeljebb 3 millió forintos, az ötéves futamidő alatt fix kamatozású hitelből. 2002 márciusában az összeghatár 6 millió forintra, a futamidő pedig öt évre nőtt. A kedvezőbbé vált feltételek nyomán rekordokat döntő kereslet az év végére kiürítette az OMA-t, és az MVA rövid időre fel is függesztette az új szerződések kötését. Az MVA, a hvk-k és a GKM is felismerte, hogy ismét változtatni kell, ám az alapítvány további forrást várt a kormányzattól, míg a tárca inkább a konstrukción változtatott. A 2003. szeptember 1-jétől érvényes új feltételek – ismét 3 millió forintos hitelplafon, hároméves futamidő, a mindenkori jegybanki alapkamathoz kötött, változó kamatozás – bejelentése óta azonban folyamatosan csökkent a 14 milliárd forintos alap kihasználtsága. Idén havonta átlagosan 100–200 millió forintot helyeztek ki a hvk-k a lehetséges 300–500 millió helyett, de van, ahol 20 százalék alatti a kihasználtság. Az MVA adatai szerint júliusig összesen 833 millió forint összegű hitel jutott el a vállalkozókhoz. Így, bár az elmúlt négy évben 22 milliárd forint feletti összeg talált gazdára, jelenleg 4,5 milliárd forint pihen az alapban, újabb kormányzati manőverre várva.

Széchenyi-kártya: magasabb plafon

Július elsejével ötről tízmillió forintra nőtt a Széchenyi-kártya hitelplafonja, így már 6, 7, 8, 9 és 10 milliós kártyák is igényelhetők. Pontosabban: azok a vállalkozók, akik egy éven át sikeresen használták a félmilliótól ötmillióig terjedő kártyalimitjüket, immár ennek a dupláját is igényelhetik. Krisán László, a konstrukciót koordináló KA-VOSZ Rt. vezérigazgatója az esemény kapcsán tartott sajtótájékoztatón arra is felhívta a gazdálkodók figyelmét, hogy a megfelelő, két-három éves banki múlttal rendelkezők az emelés előtti összeg duplájánál nagyobbért – de maximum 10 millió forintért – is folyamodhatnak.

A közreműködők köre is bővült júliusban. Az OTP Bank, a Postabank és a Magyar Külkereskedelmi Bank mellett már a Volksbank és a Takarékbank is a hálózat tagjává vált, így további 700 fiókban vált elérhetővé a konstrukció. A magasabb összegű kártyát igénylőknek ezek után is 20 százalékos, negyedévenkénti törlesztési kötelezettségük van, a hitelek biztosítását a vállalkozások tulajdonosainak személyi garanciája és a Hitelgarancia Rt. készfizető kezességvállalása adja. A kártya igénylésekor, illetve a szerződés megkötésekor az összegtől függő kártya- és garanciadíjat kell fizetniük a cégeknek, utóbbi 50 százalékát továbbra is állami támogatás fedezi.

A KA-VOSZ Rt. az év hátralevő felében több újdonságot is be szeretne vezetni. Az egyik ezek közül a bankközi adóslista kiegészítőjeként felállított, a Széchenyi-kártya programban részt vevő vállalkozók adós-nyilvántartási rendszere. Ez árnyaltabb információkat nyújtana, és a rendszer stabilitását szolgálná. Igaz, a rossz hitelek eddig nem okoztak gondot: az elmúlt egy évben a több mint 17 ezer igénylő közül csupán 37-en nem fizették vissza tartozásukat. A társaság tervezi még egy belső platformon megvalósuló elektronikus piactér létrehozását is a kártyával rendelkező vállalkozók számára.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo